Undervattensfilm på Gäddor i Småland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undervattensfilm på Gäddor i Småland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Undervattensfilm på Gäddor i Småland

    Hej allihopa!
    Här kommer en kortare video på bland annat Gäddor på väldigt nära håll.
    Kom ihåg att titta i 1440p på Youtube.

    https://www.youtube.com/watch?v=f9NoCUQn5hg

    Jag spenderat somrarna 2019 och 2020 under ytan i några av Smålands klaraste sjöar tillsammans med mina 2 undervattens kameror.
    Planen var att göra någon slags film eller serie av de 100-tals gigabyte jag har samlat ihop.
    Men nu blev det bara att jag satte ihop allt till ett gäng klipp som kommer att släppas under de närmaste veckorna.


    Hoppas ni gillar det!

  • #2
    Sånt här är intressant, hoppas du lägger ut fler och längre klipp. Har du fått på film då gädda/abborre attackerar annan fisk?

    När jag ser sånt här, så blir jag lite förvånad över hur ”fritt” gäddorna ändå hänger bland andra fiskar. De mindre fiskarna simmar ju precis i närheten av gäddan, de verkar ju inte direkt fly ifrån dem. Attackerar gäddor i första hand skadade fiskar..? Väntar de på att någon skadad fisk skall dyka upp eller äter gäddan såpass sällan att övriga fiskar inte behöver vara så vaksamma? Om man då jämför med tex rovfåglar, som ofta blir jagade av andra fåglar.

    Kommentera


    • #3
      Riktigt trevlig film. Älskar den miljön och ser fram emot fler klipp. Grym kvalité på bilden.
      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

      Kommentera


      • #4
        Gillar det som fan, mycket vackert fotografi! Ser verkligen fram emot att få se mer material.

        Jag gissar på att det ligger långt utanför min plånbok men vad är det för kamera/kameror du använder?
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

        Kommentera


        • #5
          Riktigt coola bilder och vilka häftiga färger. Min favorit var scenerna med den lilla fisken från 1.21.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
            Gillar det som fan, mycket vackert fotografi! Ser verkligen fram emot att få se mer material.

            Jag gissar på att det ligger långt utanför min plånbok men vad är det för kamera/kameror du använder?
            Jättekul att höra, tack så mycket!
            Denna riggen är en GH5:a i ett Ikelite hus, och kostar totalt typ 35k om du köper nytt.
            DOCK ( innan du blir väldigt besviken på priset ) så är detta otrolig overkill. Detta undervattenshuset klarar sig ner till 60m, viket är helt onödigt för att filma i Sverige.
            Jag rekommenderar: Köp en begagnad GH5:a och ett billigare undervattenshus. Där har du en bra rigg, och skulle det läcka lite är det inte hela världen om man är 0.5 meter under ytan. Det är ju bar att plocka upp grejjerna och täta huset igen.

            Så du kan nog få en nöstan identisk rigg för 12-16 tusen kronor.
            Hoppas detta hjälper

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
              Sånt här är intressant, hoppas du lägger ut fler och längre klipp. Har du fått på film då gädda/abborre attackerar annan fisk?

              När jag ser sånt här, så blir jag lite förvånad över hur ”fritt” gäddorna ändå hänger bland andra fiskar. De mindre fiskarna simmar ju precis i närheten av gäddan, de verkar ju inte direkt fly ifrån dem. Attackerar gäddor i första hand skadade fiskar..? Väntar de på att någon skadad fisk skall dyka upp eller äter gäddan såpass sällan att övriga fiskar inte behöver vara så vaksamma? Om man då jämför med tex rovfåglar, som ofta blir jagade av andra fåglar.
              Detta är lite av ett mysterium för mig med. Dom enda fiskar jag har sett ta mindre fisk är små-gäddorna ( som du ser i detta klippet t.ex ), och dom testar att attackera väldigt ofta. Man kan se dom göra 4-5 försökt på 10 minuter.
              Trots detta simmar ändå betesfisk ofta väldigt nära bäbis-gäddorna, och jag skulle gissa att dom inte har något annat val ,p.g.a det är fullt med gäddor och inte allt för mycket utrymme i en näckros-vik.
              Men det är bara spekulation.
              Så för att sammanfatta: mindre fiskar, abborre, mindre gäddor är väldigt orädda av sig.
              Mört och större gäddor är betydligt skyggare.
              Jag har tillochmed paddlat och filmat gäddor ovanifrån, och även då ligger dom still på botten ( 1 meters djup ).

              Kommentera


              • #8
                Riktigt fint klipp!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av the.holoscenes@gmail.com Visa inlägg
                  Hej allihopa!
                  Här kommer en kortare video på bland annat Gäddor på väldigt nära håll.
                  Kom ihåg att titta i 1440p på Youtube.

                  https://www.youtube.com/watch?v=f9NoCUQn5hg

                  Jag spenderat somrarna 2019 och 2020 under ytan i några av Smålands klaraste sjöar tillsammans med mina 2 undervattens kameror.
                  Planen var att göra någon slags film eller serie av de 100-tals gigabyte jag har samlat ihop.
                  Men nu blev det bara att jag satte ihop allt till ett gäng klipp som kommer att släppas under de närmaste veckorna.


                  Hoppas ni gillar det!
                  Riktigt intressant film ser fram emot fler filmer testa gärna undervattensfilma i Emån

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av the.holoscenes@gmail.com Visa inlägg
                    Hej allihopa!
                    Här kommer en kortare video på bland annat Gäddor på väldigt nära håll.
                    Kom ihåg att titta i 1440p på Youtube.

                    https://www.youtube.com/watch?v=f9NoCUQn5hg

                    Jag spenderat somrarna 2019 och 2020 under ytan i några av Smålands klaraste sjöar tillsammans med mina 2 undervattens kameror.
                    Planen var att göra någon slags film eller serie av de 100-tals gigabyte jag har samlat ihop.
                    Men nu blev det bara att jag satte ihop allt till ett gäng klipp som kommer att släppas under de närmaste veckorna.


                    Hoppas ni gillar det!
                    Fler undervattensfilmer som är pågång?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Serigös, 2015-08-25, 20:18
                    22 svar
                    10 065 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av the.holoscenes@gmail.com, 2021-02-16, 16:42
                    11 svar
                    956 visningar
                    7 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Letho, 2022-07-19, 23:21
                    20 svar
                    1 959 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg Letho
                    av Letho
                     
                    Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
                    6 svar
                    1 083 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg banmincer  
                    Startad av Henke E, 2022-11-12, 18:31
                    3 svar
                    552 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Arbetar...
                    X