Fiskarnas Rike. ny naturdokumentärserie från SVT. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskarnas Rike. ny naturdokumentärserie från SVT.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• .art
    replied
    Bra och informativt berättat, guldmedalj till kameramännen som filmat för vissa scener som är helt otroliga.
    Väldigt sevärd dokumentär med viktig information om hur illa ställt det är med vårt ekosystem.
    Tack och lov bjuder dom på en del uppmuntrande scener så det höga blodtrycket stabiliseras en aning.

I avsnitt två så är det några fantastiska scener med en Abborre som dansar runt en Gädda likt en tjurfäktare, elegant och smidigt så fintar den Gäddans hugg, gång på gång istället för att försöka fly undan.
    Det är något ni alla måste se. Tiden för scenerna är omkring 52 minuter in i avsnitt två.
    Se från 51 minuter, där börjar dom prata om Abborren så får ni kontexten.

Lämna en kommentar:

• Lejestrand
    replied
    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
    Jag läste någonstans att industrin hävdar att det finns mer strömming än någonsin, vilket ju är raka motsatsen till vad dokumentären påstår
    Det finns ingen strömming kustnära, var det som påstods i domumentären. Ute i Östersjön finns däremot fruktansvärda mängder strömming och i princip det enda som finns. Därför vågar västkustmaffian låta bygga ytterligare en trålare i 70-metersklassen (GG330 Carmona) som beräknas vara färdigställd våren 2022. Detta med regeringens goda minne och ytterligare en milstolpe i tävlingen om att tömma våra hav en gång för alla...

Lämna en kommentar:

• Grobian
    replied
    Bra dokumentär, dock tycker jag att han försökt klämma in lite för mycket och för många ämnen i varje avsnitt. Det blir lite hastat, och jag önskar såklart en fortsättning och fördjupning om tex vattenkraften, för att sätta hårdare press på bolagen. Likaså ett eget program eller serie om industrifisket i Östersjön. Jag läste någonstans att industrin hävdar att det finns mer strömming än någonsin, vilket ju är raka motsatsen till vad dokumentären påstår

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Del 3 av Fiskarnas Rike.

Lämna en kommentar:

• Reekie
    replied
    Söndagskvällen är räddad

Lämna en kommentar:

• Letho
    replied
    Nytt avsnitt ute nu

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Rekommenderar alla att även se uppdrag granskning på SVT om vad kraftbolagen kommer undan med. "Ren" el... fy fan vilket skämt.

Lämna en kommentar:

• bushwakko
    replied
    Det här gav mig flera leenden men även ett par tårar. Mästerligt vacker produktion av Martin Falklind!

Lämna en kommentar:

• SamHad
    replied
    130m hög damm ! Vilken sevärdheter , skämt åt sidan. Här i Laholmsbukten har laxbeståndet haft en negativ trend senaste 10 åren jag har fiskat iaf. Lax och öring som ska ta sig fram till första kraftstation . Bra med flöden (undantag 2018), säl lika mkt som förr (upplever jag, ej räknat de) , Det första och kanske enda logiska förklaringen vad jag tänker på måste vara ökat tryck på yrkesfisket. Har haft diskussioner med en sportfiskare som har varit med sen 80-tal och de är av samma uppfattning. Laxen måste snabba på sin evolution och utveckla en radar för nät om den överhuvudtaget ska ha någon chans ta sig ut till atlanten och tillbaka. Husbehovsfiskarna med sina nät rätt så nära mynning i kombination med högre elpriser vilket gör att inte en kubik inte släpps för fisket skull har inte hjälpt till heller.
    väldigt synd för sportfisket och den turistnäringen det har potential till.

Lämna en kommentar:

• husbehov
    replied
    Man får väl hoppas att svt tar sitt ansvar och sänder dessa varje helg framöver. Eller iaf en gång i månaden på bästa sändningstid.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
11 svar
1 246 visningar
3 gillar
Senaste inlägg .art
av .art

Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
7 svar
1 280 visningar