Gymnasiearbete konstruera en länspump för att ösa fritidsbåtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gymnasiearbete konstruera en länspump för att ösa fritidsbåtar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gymnasiearbete konstruera en länspump för att ösa fritidsbåtar

    Hej. Jag jobbar med ett gymnasiearbete där jag skall ta fram en handhållen, eldriven länspump. Denna pump skall underlätta för folk att ösa sina båtar. Jag skulle verkligen uppskatta om ni kan ge mig idéer om vad som skall vara med i konstruktionen och de saker som ni finner onödiga. Tack så mycket!!
    Senast ändrad av Marccus; 2022-02-15, 15:01.

  • #2
    Spännande! Tänker du dig en handhållen lösning med någon form av uppladdningsbara 18V- batteri som används i mindre elverktyg? Känns ju som en intressant lösning om man kan hitta ett sätt för användaren att redan nyttja sina befintliga batterier.
    När det gäller handhavande så vill man väl som användare kunna rikta utgående vatten mha en slang samt slippa sitta ihopkrupen alltför mkt så ett långt munstycke verkar rimligt. Så kanske efterlikna en manuell länspump i designen (https://www.biltema.se/bat/pumpar/la...ump-2000042091) men med en elektrisk pump istället för pumphandtaget som går på utbytbart och laddningsbart batteri skulle jag kanske skissa på? Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Tack så mycket för det snabba svaret, Ja det stämmer, det ska vara uppladdningsbara batterier, jag ska ta en närmare titt på det du har skrivit
      Senast ändrad av Marccus; 2021-11-29, 09:55.

      Kommentera


      • #4
        Ryobi har en uppsjö med div maskiner som alla drivs av samma typ av 18V batteri.
        I sortimentet finns även pumpen:
        Vattenpump R18TP-0 18 V 25 l/min.
        Finns bla på Jula och Bauhaus för beskådande live.
        Kanske skulle nåt liknande kunna utgöra en grund för idéer etc ang ditt projekt?

        En tanke som direkt slår en är att nån form av universalfäste på pumpen till toft elr annat ombord hade varit klockrent. Kanske skulle en ”skruvtvingslösning” i stil med de man ser på div skrivbordslampor kunna vara ngt, betydligt kraftigare dock… Och företrädesvis i syrafast rostfritt.

        Coolt om du visar lite bilder här på din pump när den är klar.
        Lycka till!
        Senast ändrad av Piscantur stercore; 2021-11-29, 13:09.

        Kommentera


        • #5
          En sådan lösning finns redan att köpa färdig. Minns inte vad företaget heter men funnits på blocket och liknande. Färdig lösning med pump och maskin.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
            En sådan lösning finns redan att köpa färdig. Minns inte vad företaget heter men funnits på blocket och liknande. Färdig lösning med pump och maskin.
            Hittade den här på amazon, fanns lite olika andra modeller också: https://www.amazon.se/Handh%C3%A5lle...70256327&psc=1

            Kommentera


            • #7
              Okej Kul ide !

              ja för mig som är i Bra Kondition å Längd så sku jag aldrig någonsin bry mig om någe pump förutom till akvariet .

              Meeen den bör vara Portabel (å jag vet vad pumpar väger dvs ingenting om man kan lyfta låt skriva en yxa med en hand så är nog de flesta i god kondition å bör kunna bära en länspump från bilen ).

              någon form av Ammunitions låda med Väldigt bra hårt utformat Grepp !
              slangar å kablar gömda i lådan som då bör ha en sektion avsatt till pump som är vattentätt (inget vidare svårt i min värld å skapa men för att förklara ) ska den drivas av kabel eller någe mc batteri ? ett 12v båt/bilbatteri kanske är för tungt för de flesta att kånka som extra vikt .

              pump nederst givetvis med insug å utblås åt ett bra håll , någon form av avrinningstappar som går att sluta å öppna kan vara en ide för spillvatten inuti enheten .

              nu ska heller int lådan behöva ta upp mycket plats (då tappar det hela sin funktion än en gång när det finns öskar å hinkar fortfarande i världen , men för de som har skador å annat för sig så visst fungerar det med en pump )

              tänker en max 30-40cm lång låda som eventuellt är 20-30 brett å högt borde vara ca 30 då torde det mesta få plats utan större problem .

              jag vill int nämna några märken på "lådor" verktygslådor etcetera meeeen bara att kika på några så spinner skallen på en gång sku jag tro .

              kan nog skriva att Secondhands å det svenskaste av allting Cartheme (för att int göra reklam ...) så har de nog Alllting Du Behöver till detta projekt så blir det kostnadseffektivt å ROLIGT !

              Portabelt Lätt å Prisvärt ! då finns det säkert en marknad för ditt Gymnasiearbete !

              bara sätt dig ner med ett papper å börja rita upp hur du tänker ur olika vinklar å nivåer så finner nog hjärnan din "kontakterna " att knyta ihop säcken med :-)

              Kör Hårt å Visa sedan hur det blev med Allting .

              Mvh
              Paul Roger Nilsson - Norrbotten
              Senast ändrad av PrN-Sweden; 2021-12-19, 18:21.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Serigös, 2015-08-25, 20:18
              22 svar
              10 065 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av the.holoscenes@gmail.com, 2021-02-16, 16:42
              11 svar
              956 visningar
              7 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Letho, 2022-07-19, 23:21
              20 svar
              1 963 visningar
              3 gillar
              Senaste inlägg Letho
              av Letho
               
              Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
              6 svar
              1 084 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg banmincer  
              Startad av Henke E, 2022-11-12, 18:31
              3 svar
              555 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg lsjonsson  
              Arbetar...
              X