Tips på gäddcamper norrut - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på gäddcamper norrut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på gäddcamper norrut

    Tjena jag och 2 polare letar efter nån mysig camp upp i norr efter gäddfiske, vi hade en bokad resa till Norge men det blir inget av med det pga rådande situation, så har ni några härliga tips på camper med boende och båt så får ni gärna tipsa!

  • #2
    Ursprungligen postat av ppettan Visa inlägg
    Tjena jag och 2 polare letar efter nån mysig camp upp i norr efter gäddfiske, vi hade en bokad resa till Norge men det blir inget av med det pga rådande situation, så har ni några härliga tips på camper med boende och båt så får ni gärna tipsa!
    -------------------------------------------

    Hej Ppettan,

    Kraja Camping i Arjeplog vid Hornavan har jag varit gäst hos förr när jag fiskade Röding och Öring i Hornavan... https://silverresort.se/boende/kraja/stugby/ ..

    Tillgången på både Röding och Öring är god i Hornavan samt att det finns även Gäddor i "monsterklass" i sjön.."År 1962 fiskade jag Gädda, Harr och Öring för första gången i Hemströmmen, Hornavan, Kakel, Revi och Voukas nära Arjeplog...

    Det som lockade mig att fiska i Hornavan var rykten om stora Laxar och Öringar...
    Några Laxar fick jag inte men Harrar runt kilot och Öringar närmare tre kilo gav mersmak på laxartade fiskar...

    Den av ortsborna mest hatade fisken på den tiden var Gäddan och Gäddor fick jag både stora och många....

    Ur min Fiskejournal 1962 .

    Den 23 juli 1962 fångade jag 7 st Gäddor mellan 12,2 kilo och 4,1 kilo. Betena var Päijänne 12 gram i silver och Rapala 4 gram i guld. Fångstplatserna var Revi och Kakel. Vädret var soligt med svag nordanvind. Jag hade vadarstövlar på mig och vadade så långt ut att det började sippra in vatten i stövlarna.. Sandbotten. Vasstränder. Vattentemperaturen var +13,6 gr.C

    Den 26 juli 1962 fångade jag 24 st Gäddor mellan 17,55 kilo och 2,6 kilo. Betena var Päijänne 12 gram i silver och Rapala 12 gram i guld. Fångstplatserna var Revi och Kakel. Vädret var soligt med svag nordanvind. Vattentemperaturen var +14,1 gr.C.

    Gäddorna snodde 4 drag innan jag knöt på 50 cm 0,70 mm Lina som tafs på Tynex 0,25 mm huvudlinan.....

    Erlands far Patrik Johansson tog alla mina Gäddor och slängde dem på gödselstacken med orden: "Sånt skit äter vi int här uppe i Norrland!"

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-05, 18:50.

    Kommentera


    • #3
      Hehehe det var bättre för Leif

      Kommentera


      • #4
        För några år sedan hyrde vi en liten stuga i Morjärv intill Kalixälven. Vi hyrde också två båtar med motor. Stugorna är mycket enkla, finns liten kokplatta och kylskåp, dusch och toalett ligger i en separat byggnad.

        Svårfiskat, men när vi kom på hur man skulle göra så lossnade det lite. Fick en del upp till 5 kg och två toppfiskar på 9 resp 10 kilo. Men vi var 4 personer och fick verkligen jobba för varje fisk.

        Tyvärr rovfiskas det gädda i detta område av öststatsfolk som kommer dit i bilar över Finland och har med sig gummibåtar och frysar och skottar upp gädda som de tar med hem. Jäkligt trist!

        Stuguthyrningen verkar numera bara finnas på Facebook, sök på Stugor Morjärv.

        Kommentera


        • #5
          Grejen är den att här uppe finns det ingen tradition att sportfiska gädda.
          Fram till för kanske 5-10år sedan hade jag på fullaste allvar inte hört talas om någon serös fiskare här uppe som fiskade gädda. Gäddan ses/sågs som en nybörjarfisk, om inget annat lyckas: kasta mot vassen så får man iaf en gädda. Typ så. Dessutom ger den upp direkt...
          "Riktiga" sportfiskare fiskar ädelfisk. För att:
          1. Det är kräsna jäklar som inte kommer att nappa ens om du gör allt rätt, alltså måste du vara envis. Vilket är ett åtråvärt karaktärsdrag här uppe.
          2. En stor lax kommer att fightas i timmar och dra båtar motströms. Vilket både är manligt, häftigt och kräver kärvhet och skicklighet. Återigen åtråvärda karaktärsdrag...
          3. Man äter fisken man tar upp. Så är det bara. Och där har ju ädelfisken visst övertag på gäddan. Och när det kommer till ädelfisk så löser sig oftast överfisket rätt enkelt. Man får helt enkelt inte så mycket fisk som men gädda och abborre.

          lite pastisch naturligtvis, men rätt mycket sanning är det.

          Sen att öststatare skulle komma och rovfiska gädda har jag då aldrig hört talas om.
          däremot så återspeglas gäddans dåliga status här med.
          Gäddan ogillas nästan lika mycket som vargen här.
          Eftersom man inte "kan" äta den gör den ingen nytta. Ergo är den ett problem. För den kan ju potentiellt äta upp matfisk.
          Därför vet jag att det är vanligt att på vintern försöka fiska av sjöar på gädda med gäddsaxar. Tyvärr är inte förståelsen om hur ekosystemet inte bättre.
          Har försökt diskutera med gubbarna i byn där vi har en familjegård. Dom tar upp gädda varje vinter. Vilket har fått till följd att sjön är helt proppfylld med mört...
          Som tur är så verkar det som att det sker ett ganska tydligt generationsskifte just nu här uppe. Mycket har förändrats på kort tid upplever jag. När det gäller attityden till gäddan alltså.

          Kommentera


          • #6
            Tack för en härlig läsning allesammans! Får kika runt lite, old firehand har du någon nyare rapport från hornavan?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av ppettan Visa inlägg
              Tack för en härlig läsning allesammans! Får kika runt lite, old firehand har du någon nyare rapport från hornavan?
              -----------------------------------------------------

              Hej Ppettan;

              Senast jag var uppe och fiskade i Hornavan var 24/7 - 1/8 år 2004 tillsammans med Erland Johansson, SSTA-kompis och född i Arjeplog samt fiskekompisen Kjell Lagergren. Vi fick många mindre Rödingar mellan 1,4 och 3,8 kilo samt Öringar mellan 1,9 och 4,4 kilo. De fångstgivande betena var Bomber B14A och B15A i färgerna GFRT(OS), MKFOW, PLO, SAL4, XSIL samt Eppinger Flutter Chuck Magnum 361 och Northern King NK-28 och Magnum i färgerna BPO, GBO, OB och RB. De fångstgivande färgerna på Bomber wobbler hittar du här..http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm ...
              Färger på Northern King som lockar Lax, Röding och Öring att hugga hittar du här..
              http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm ...
              Memories..

              Old Firehand
              Leif Engström

              Är du intresserad av att fånga Stora Gäddor kan du läsa och följa mina Gäddfisketips nedan...
              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-06, 11:08.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jerrie, 2022-08-10, 19:43
              8 svar
              562 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Vallviksuffe  
              Startad av Jonnte, 2022-08-15, 07:51
              4 svar
              482 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Moddifier  
              Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
              0 svar
              113 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg alfons74  
              Arbetar...
              X