Lämpliga rinnande vatten för BFS/UL med multi/haspel i hela vårt avlånga land. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämpliga rinnande vatten för BFS/UL med multi/haspel i hela vårt avlånga land.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lämpliga rinnande vatten för BFS/UL med multi/haspel i hela vårt avlånga land.

    Många fina rinnande vatten med ädelfisk som är öppna med vanliga fiskekort/dagkort via exempelvis iFiske.se eller fiskekort.se som jag hittat är begränsade till flugfiske,

    Exempelvis:

    Magnehulteån
    Magnhulteån är belägen mellan Rejmyre och Simonstorp.
    Ån rinner mellan sjöarna Magnehultsjön och Hunn.
    Ån lämpar sig bra för flugfiske med lättkastade gräsytor. Från Magnehultsjön ner till att ån blir bredare (ca 1 km) kan man främst under våren och vid regnrika somrar ha ett trevligt smygfiske i litet svårare terräng.
    Nedströms landsvägsbron är endast fiske med flugspö tillåtet. Från landsvägsbron upp till vindskyddet är det tillåtet att fiska med mete, flugspö och spinn.
    Från vindskyddet upp till Magnehulsjön är endast fiske med flugspö tillåtet.

    Info är hämtad från Put and Take | Östergötlands Sportfiskeguidning.

    Jag har själv aldrig varit där men pratade med ett par vänner som varit där för några år sedan och dom var positiva till just den ån även om det blev lite begränsat då dom inte flugfiskar och endast använder "normala" haspelspön eller metar med flöte.

    Jag ska ta mig dit vid tillfälle och för säkerhets skull får nog ett flugspö följa med. Jag ska försöka fota och skriva ner mina tankar om dom delarna som är öppna för oss som vill fiska med multi eller haspel. Är det någon annan här som har varit i just Magnehulteån och fiskat med multi eller haspel som kan skriva ner sina tankar om ån?

    Vad har Ni för bra och lämpliga rinnande vatten för BFS/UL som ni har personlig erfarenhet av och kan rekommendera för oss andra?


  • #2
    Bor fem minuter från Emån och den är alltid rolig. Dock havsöring söderut och enbart fluga oftast om jag har fattat det hela rätt. Dock finns det mycket små biflöden som går i dom Småländska skogarna med en del bäcköring. Kvillfors bland annat har en del.
    Annars är Emån rolig med abborre och annat med. Kan vara lite svårfiskad på sina ställen dock denna årstid på grund av växtlighet runt ån.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg
      Bor fem minuter från Emån och den är alltid rolig. Dock havsöring söderut och enbart fluga oftast om jag har fattat det hela rätt. Dock finns det mycket små biflöden som går i dom Småländska skogarna med en del bäcköring. Kvillfors bland annat har en del.
      Annars är Emån rolig med abborre och annat med. Kan vara lite svårfiskad på sina ställen dock denna årstid på grund av växtlighet runt ån.
      Har du några länkar via iFiske eller fiskekort.se där man kan läsa om alternativen för spinnfisket där?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

        Har du några länkar via iFiske eller fiskekort.se där man kan läsa om alternativen för spinnfisket där?
        https://www.ifiske.se/fiske-eman-jar...m-fl-sjoar.htm Den sträckan av emån mit kvillsfors tillhör Järnforsens fvo. Sen alla biflöden vid kvillsfors vet jag faktiskt inte vem som har fiskerättigheter där.

        Sedan har du Naturreservatet Illharjen i Vetlanda med. där lokala sportfiskeklubben och vetlanda kommun har ordnat med lekområden för öring och sådant i den delen av Emån.

        Kommentera


        • #5
          du har annars svartån i Mjölby där det finns öring

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jerrie, 2022-08-10, 19:43
          8 svar
          549 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Vallviksuffe  
          Startad av Jonnte, 2022-08-15, 07:51
          4 svar
          471 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Moddifier  
          Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
          0 svar
          101 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg alfons74  
          Arbetar...
          X