Ascension Island September 2016 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ascension Island September 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ascension Island September 2016

    EDIT: Flyttad tråd från Träffar, resor, mässor & sällskap där jag lade upp tråden i våras för att få lite tips inför resan. Nu när jag snart ska åka har jag flyttat tråden till en privat Blogg och tänkte fortsätta rapportera vad som händer under resans gång.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Då var resdatum bokat på detta äventyr som man funderat på alldeles för länge utan att få tummen loss.
    Den 1 sept drar jag ner till Ascension för 14 dagars fiske! Flyg + hotell bokat och bil fixad för att åka runt på ön första veckan. Jag måste medge att man känner sig mer än lite nöjd över att bokningarna är klara. Lite pappersjobb kvar med visum/inresetillstånd och försäkringar men jag har ju gott om tid på mig att ordna allt sånt.

    Jag ska ut med båt några dagar men jag ser mest fram mot ett riktigt grymt kustfiske (någon man inte är direkt bortskämd med här hemma i Sverige).

    Jag undrar om det är någon som varit där som kan ge mig några tips och råd angående resan och det kommande fisket??

    /Gustav
    Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-07, 08:52.

  • #2
    Inga tips men låter sjukt kul! Vill du ha sällskap?

    Kommentera


    • #3
      Fan va fett, det har väl varit en militärbas där tills inte så länge sen så havet där är typ orört!! Såg ett program med flöjten Robson Green och Xtreme fishing därifrån och efter det har jag drömt om att åka dit/ sketfiske

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
        Inga tips men låter sjukt kul! Vill du ha sällskap?
        Är du sugen på att resa så javisst. Jag har redan ordnat mitt hotellrum o flygresa. Jag kommer framförallt allt köra kustfiske men hoppas få plats på någon båt. Ganska fullbokat på de få båtar som finns.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
          Fan va fett, det har väl varit en militärbas där tills inte så länge sen så havet där är typ orört!! Såg ett program med flöjten Robson Green och Xtreme fishing därifrån och efter det har jag drömt om att åka dit/ sketfiske
          Stämmer bra. Eftersom havet runtom är militär skyddszon och ön i stort sett inte har mer än ett fåtal hundra invånare så har det aldrig fiskats kommersiellt i dessa vatten.
          Engelsk militär styr på ön och de dikterar vilkoren för resor etc. Nu kommer merparten av den engelska militären flytta till St. Helena där man byggt en ny flygplats. Amerikansk militär kommer troligen (enligt rykten som går) ta över hela verksamheten på ön. Vad detta kommer betyda för eventuella inresetillstånd är ännu oklart men jänkarna är ju inte direkt berömda för att bjuda in folk till sina militärbaser. Så jag tänkte passa på att åka innan chansen kanske försvinner.
          En tonfisk på 100kg+ står helt klart på önskelistan! :-)

          Kommentera


          • #6
            Jaha dags att börja packa... hmmm 27kg + 4 kg handbagage.
            Bara fiskepylarna väger in på ca 30 kg.... så det blir nog en del övervikt...

            Jag har inga hårda väskor att packa i tyvärr. Jag är lite orolig att bagagehanteringen skall spräcka alla tunna betesboxar i plast inne i mina mjuka väskor? Kanske nån masonitskiva runt som skydd kan hjälpa men det väger ju det med....
            Jag håller på att bygga en spötub i aluminium i alla fall. Har fått ok från SAS för längd 170cm diam 12,5cm. Den kommer väga ca 6-7kg fullpackat med mina spön.

            Är det någon som har erfarenhet med att flyga med fiskeprylar?

            Kommentera


            • #7
              Ser häftigt ut... Vad kostar flyg o boende där?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
                Ser häftigt ut... Vad kostar flyg o boende där?
                Flyg med anslutning till England från Köpenhamn ca 16000:- Boende ca 1000:- /dag enkelrum på hotellet (finns bara ett enda hotell) men åker man i grupp så finns det billigare alternativ (hus/stuga) om man delar. Fisket från båt är ju dyrt om man skulle chartra båt alldeles själv. Blir mest fiske från land för min del. Med alla omkostnader räknar jag ca 35' för de 14 dagar jag är där.

                Kommentera


                • #9
                  Spötuber på gång!

                  125 mm hårt aluminium rör, gods ca 1,5 mm, 170 cm långt. Kläs med en 2 mm neopren strumpa som skall limmas på. Tänkte göra lock av 125mm vvs lock som jag tänkte spänna fast med 25mm nylonband. Handtag på mitten av samma nylonband.
                  Jag gör 2 tuber även om bara ett skall med på resan.
                  Undrar hur säkerhetspersonalen på flygplatsen reagerar om man promenerar in med "bazookan" på axel. Haha!


                  Click image for larger version

Name:	20160723_202027.jpg
Views:	1
Size:	855,2 KB
ID:	1782143Click image for larger version

Name:	20160723_202100.jpg
Views:	1
Size:	954,7 KB
ID:	1782144Click image for larger version

Name:	20160723_202033.jpg
Views:	1
Size:	363,8 KB
ID:	1782145

                  Spötuberna blir himla bra att spänna fast på takräcket också när man ska iväg på långresa med kanoten på biltaket.

                  Kommentera


                  • #10
                    Spötuberna nästan klara.

                    Ska bara limma fast neoprengummit och epoxylimma ändpluggarna innan jag skruvar ihop dom för gott. Fick göra pluggarna från scratch. De vvs pluggarna jag hade tänkt köpa på bygghandeln passade tyvärr inte. Sen ska bara beslagen för remmarna skruvas fast.
                    Totalvikt knappa 3 kg... tyvärr ca 1 kg mer än jag hade tänkt mig.. men det känns skönt att det är bra packat när man checkar in alla spön på flyget.

                    Click image for larger version

Name:	20160724_163841.jpg
Views:	1
Size:	781,7 KB
ID:	1782151Click image for larger version

Name:	20160724_163753.jpg
Views:	1
Size:	700,4 KB
ID:	1782152Click image for larger version

Name:	20160724_163746.jpg
Views:	1
Size:	749,6 KB
ID:	1782153Click image for larger version

Name:	20160724_164003.jpg
Views:	1
Size:	797,1 KB
ID:	1782154Click image for larger version

Name:	20160724_164015.jpg
Views:	1
Size:	998,0 KB
ID:	1782155
                    Det tar sig sa mordbrännaren....
                    /Gustav
                    Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-24, 18:35.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 472 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 309 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                    1 svar
                    327 visningar
                    6 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                    14 svar
                    1 226 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X