Fågelsång, sol, feedermete och ett nytt PB! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelsång, sol, feedermete och ett nytt PB!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fågelsång, sol, feedermete och ett nytt PB!

    Ja det var inte länge som mitt nya personbästa på Braxen höll sig, men mer om det lite längre ner.
    Jag vaknade tidigt förra lördagen, fiske var på programmet och jag var så taggad. Solen gick upp
    över hustaken. Vilken dag det skulle bli! Nästintill vindstilla och solsken, kan inte bli bättre.
    *
    Daniel plingade till med ett meddelande på Facebook och skrev att han var på väg. Jag fixade
    kaffe och gjorde mig i ordning, sedan mötte jag upp honom och vi gick till affären för att handla
    bete som denna dag skulle vara majs. Jag hade även med mig maggots som Daniel skulle ha.
    *
    Vi anlände till vår favoritplats och ingen satt där som tur var, man vill ju inte dra på sig sitt värsta
    galning-ansiktsuttryck och jaga iväg nån som sitter där nej det skulle jag aldrig göra. Alla har
    rätt att fiska överallt så länge det inte är privat mark. Vi riggade våra spön och fixade till mäsket.
    *


    *
    Ganska snart ryckte det till i mitt spö. Jag gjorde mig redo och några sekunder senare böjde sig
    toppen några centimeter, jag lyfte spöet och satte mothugget. Häftigt, fisk direkt!
    *
    Jag kunde känna att det förmodligen inte var en Braxen då den kändes rätt liten men kanske en
    fin Sarv? Den kom upp till ytan och man kunde se de röda fenorna glänsa i solskenet, det var en
    rätt så fin Sarv! Vi vägde, mätte och fotograferade den snabbt och sen fick den simma tillbaka.
    *


    Den här första fisken för dagen, en Sarv, vägde 690 gram.
    *
    Det började bra, drygt en halvtimme och redan en fisk!
    *
    Jag satte på nytt bete på kroken och fyllde feederkorgen med mäsk, sen kastade jag ut och
    spände upp linan så spötoppen precis börjat böja sig ytterst lite. Nu började spänningen igen.
    *
    Inte ens en halvtimme senare darrade det till i Daniels spötopp och han gjorde sig beredd, det
    kom ett darr till och mothugget satt perfekt. Daniel drillade in fisken som visade sig vara ännu
    en Sarv i hyfsad storlek, den kan nog ha vägt runt halvkilot.
    *


    Daniel poserar med sin Sarv
    *
    Nästa napp kom på mitt spö, det var en djup böjning i toppen innan jag hann ner med handen
    till spöhandtaget och gjorde mothugg. Jag drillar en stor Braxen och det är alltid en trevlig grej
    att göra på ett feederspö. Den här vägde strax över 2500 gram.
    *


    *
    En kvart senare nappar det på mitt spö igen, en försiktig böjning i toppen och jag satte mothugg.
    Anders utbrister:
    -Hade du napp? Jag tittade ju på din topp och såg ingenting. Snabbaste mothugget jag sett
    *
    De andra skrattade gott men jag tänkte inte på det. När jag satte mothugget var det bara helt
    stumt, jag fick inte in en centimeter och kände inga huvudskakningar som man brukar göra.
    Sekunderna gick och jag satt kvar, lite skakad då vi aldrig ens haft känning på något som
    man fastnade i och samtidigt funderande på om jag kanske ändå satt kroken i nåt på bottnen.
    *
    Slutligen kom några tunga gungningar som indikerade att det faktiskt var en fisk jag krokat.
    Jag resten mig ur stolen snabbt och började försöka drilla in fisken, spöet bugade sig som
    aldrig förr och vi insåg att det här var något riktigt stort. Det tog ett tag innan fisken var så nära
    att vi kunde se den och den såg inte så stor ut, Anders håvade den och fortfarande kunde jag
    inte se att den såg stor ut. När vi la den på avkrokningsmattan däremot kunde jag se att den
    var grov som jag aldrig sett förr, hela Braxen var grov från huvud till stjärtfena. Några snabba
    foton, vägning och mätning hann vi med och sen fick hon simma tillbaka igen.
    *


    Ett nytt personbästa och äntligen kom jag över 3 kg, exakt vikt var 3070 gram
    *
    Efter den här fisken blev det inget mer, solen slutade värma och fastän vi härdade ut ett par timmar
    till hade vi inte tillstymmelse till napp. Så kan det vara på våren när fiskarna är köldstela.


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
171 svar
39 472 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Hepper2
av Hepper2
 
Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
7 svar
967 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
48 svar
3 309 visningar
2 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
1 svar
327 visningar
6 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
14 svar
1 226 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X