Gösrapporter Mälaren 2018 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2018

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Här finns det många uppfattningar och inget prejudikat från rättsväsendet. (inget rättsfall med dom) Alltså kan man än så länge bara få svar från lekmän som jag eller experter som tolkar lagtext och förarbeten. Min personliga uppfattning är att man inte behöver det men har ingen lust att tjafsa med varken tillsyn eller KB.
    Jag tänker att pimpelfiske från båt är ju ok, antagligen för att man pimpelfiskar från isen. Det gör man ju även med ekolod nu för tiden.
    Jag anser att bottendunk kräver TDA då man flyttar båten med motor när betet är i vattnet.

    Som sagt min personliga uppfattning och inget som ska tolkas som sanning.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
      Här finns det många uppfattningar och inget prejudikat från rättsväsendet. (inget rättsfall med dom) Alltså kan man än så länge bara få svar från lekmän som jag eller experter som tolkar lagtext och förarbeten. Min personliga uppfattning är att man inte behöver det men har ingen lust att tjafsa med varken tillsyn eller KB.
      Jag tänker att pimpelfiske från båt är ju ok, antagligen för att man pimpelfiskar från isen. Det gör man ju även med ekolod nu för tiden.
      Jag anser att bottendunk kräver TDA då man flyttar båten med motor när betet är i vattnet.

      Som sagt min personliga uppfattning och inget som ska tolkas som sanning.
      Finns många trådar i ämnet, lämna diskussionen där. Instämmer med Nextline, köp för arr slippa tjafs så kan du fokusera på fisket istället, men framförallt stöder du fiskevården! Lycka till.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
        Östra Mälaren. Från Hässelby till östra delen av norra björkfjärden ungefär.
        Frustration minst sagt....
        Utgår själv från Hässelby, hur är pollenhalterna i vattnet just nu, är dem rimliga så man ser vad man vill se på lodet, tex i Lambarn? Är det för mkt kan det förstöra mkt av fisketuren ibland...

        Skitfiske! /Johan

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
          Finns många trådar i ämnet, lämna diskussionen där. Instämmer med Nextline, köp för arr slippa tjafs så kan du fokusera på fisket istället, men framförallt stöder du fiskevården! Lycka till.
          Hallå, tänker ungefär som ni dvs att man kan lika gärna köpa för att stödja fiskevård och slippa diskusioner. Win-win för att använda ett slitet uttryck :-)

          Visste ej att det diskuterats tidigare, sorry for hi-jcak av tråden.

          On topic så testade jag vertikalt prickskytte på vårbyfjärden utmed landsidan mot vårberget dvs i riktning in mot stan 3/6, solsken och massor med stora båtar ute som drog ordentligt med svall. Det var första gången nånsin jag testade så det var svårt att veta vad jag skulle leta efter, att hålla båten still och att få in jiggen på lodet (har bara en givare i aktern.) Hittade dock ett eko som tydligt visade att den var inte intresserad iallafall dvs simmade ner mot botten, så med lite övning så kommer det nog gå!

          Kommentera


          • #35
            Det står i TDA häftet att det gäller även för vertikalfiske. Den allmänna uppfattningen är nog att vertikalfiske är en metod som kräver båt och därför inte omfattas av det fria fisket.

            F.ö. var jag ute en kort trollingtur på Görväln i förmiddags (mest för att komma ut på sjön). Ett kraftigt hugg på ca 5 meters djup, en firre som var på i 15 sekunder men sedan släppte. Enligt mitt ekolod var den mesta aktiviteten på mellan 10-15 meters djup. Kanske en gös på 3 meters djup inte syns på ekolodet?

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
              Utgår själv från Hässelby, hur är pollenhalterna i vattnet just nu, är dem rimliga så man ser vad man vill se på lodet, tex i Lambarn? Är det för mkt kan det förstöra mkt av fisketuren ibland...

              Skitfiske! /Johan
              Jag har inte upplevt några problem med pollen senaste turerna varken på 2d eller sidescan.
              Däremot blir man galen på alla svall en helgdag!

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
                Hallå, tänker ungefär som ni dvs att man kan lika gärna köpa för att stödja fiskevård och slippa diskusioner. Win-win för att använda ett slitet uttryck :-)

                Visste ej att det diskuterats tidigare, sorry for hi-jcak av tråden.

                On topic så testade jag vertikalt prickskytte på vårbyfjärden utmed landsidan mot vårberget dvs i riktning in mot stan 3/6, solsken och massor med stora båtar ute som drog ordentligt med svall. Det var första gången nånsin jag testade så det var svårt att veta vad jag skulle leta efter, att hålla båten still och att få in jiggen på lodet (har bara en givare i aktern.) Hittade dock ett eko som tydligt visade att den var inte intresserad iallafall dvs simmade ner mot botten, så med lite övning så kommer det nog gå!
                Hej, upp i ottan, ut innan solen hunnit gå upp, då slipper du både svall och vind, hitta en fjärd med bra djup, sök efter ekon med större "slöjor" så vet du att de är av lite storlek, ner med jiggen och känn pulsen slå, tjong och smack i backen så sitter den där, lycka till.

                Kika denna video för bra slöjor, skitfiske
                https://youtu.be/2OoDgH9NJj0

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
                  Jag har inte upplevt några problem med pollen senaste turerna varken på 2d eller sidescan.
                  Däremot blir man galen på alla svall en helgdag!
                  Låter kanon, kanske dags att damma av prylarna och åka ut. Ut i ottan så slipper man svall, dock har jag uplevt bäst fiske mellan 11-13, men då är man bra uppvärmd =)

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
                    Låter kanon, kanske dags att damma av prylarna och åka ut. Ut i ottan så slipper man svall, dock har jag uplevt bäst fiske mellan 11-13, men då är man bra uppvärmd =)
                    Do it!

                    Kommentera


                    • #40
                      10/06 snabbt pass, många ekor ganska ytliga men ingen som ville huga, jiggbyte på väg hem till en liten fin-s med ljus färg och för första gången fungerade det för mig, det blev 2 st på mindre en 30 minuter

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 472 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      967 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                      48 svar
                      3 309 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                      1 svar
                      327 visningar
                      6 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 240 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Arbetar...
                      X