Gösrapporter Mälaren 2018 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2018

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Lasse Gös Visa inlägg
    Jag har en hemmagjord nappindikator som löser ut vid hugg och slirbromsen ganska hårt inställd för att driva in krokarna vidd ett hugg,sedan är det bara att justera slirbromsen efter eget behag när man väl drillar fisken.Måste tillägga att även mina fiskespön får inte vara för mjuka.
    Jag förstår, du är alltså beroende av hur slirbromsen är inställd. Vore den löst inställd så skulle det inte fungera, så John A ställ den hårdare, så pass hårt att krokarna fäster annars går du miste om flera fiskar...

    Jag brukar ställa in den ungefär så här: släpp ut betet och gör ett rejält mothugg, då med spöt i djup båge ska slirbromsen precis släppa, men bara en aning...

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Jag förstår, du är alltså beroende av hur slirbromsen är inställd. Vore den löst inställd så skulle det inte fungera, så John A ställ den hårdare, så pass hårt att krokarna fäster annars går du miste om flera fiskar...

      Jag brukar ställa in den ungefär så här: släpp ut betet och gör ett rejält mothugg, då med spöt i djup båge ska slirbromsen precis släppa, men bara en aning...
      Det är också ett bra sätt,alla sätt är bra utom dom dåliga
      Lasse Gös

      Kommentera


      • Funderar på att dra ut nu till helgen och pröva göslyckan (trots förväntade starka vindar). Någon här som kan ge tips på vart gösarna kan tänkas stå? Fisket kommer nog att ske i Södra Björkfjärden.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av neska Visa inlägg
          Funderar på att dra ut nu till helgen och pröva göslyckan (trots förväntade starka vindar). Någon här som kan ge tips på vart gösarna kan tänkas stå? Fisket kommer nog att ske i Södra Björkfjärden.
          Vindarna har rört om temperaturskikten ordentligt, och jag tror det kan bli ganska svår fiskat och en ren utmaning.Jag personligen tycker det är jobbigt att fiska i blåsten så jag hoppar över tills det lugnat ner sig.med vindarna.Djupkanterna av grynnorna är förmodligen största chansen för att få en gös.
          Lasse Gös

          Kommentera


          • Körde en trollingrunda på Lambarfjärden (förmodligen sista för säsongen) i lördags. Inte minsta känning, trots varierande wobblers, testade olika farter, 1,2 -1,8 knop, olika djup, 4-8 meter. Nej, det blir vertikalarna som får ta höstgösarna, helt enkelt.

            Kommentera


            • Är det någon som prickskjutit något under hösten?
              Om så har det funkat?
              Har själv kört abborre och gädda i höst men börjar bli sugen på en göstur...

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
                Är det någon som prickskjutit något under hösten?
                Om så har det funkat?
                Har själv kört abborre och gädda i höst men börjar bli sugen på en göstur...
                Hur är fisket i Mälaren egentligen i höjd med Vårby fram till innerstan? Jag funderar på att skaffa en större båt med frontmonterad elmotor för att kunna fiska av den sträckan. Är det värt det? Hur trivs du med din nextline 430, är det en bra båt?

                Kommentera


                • Jag är jättenöjd med min nextline. Kanske lite liten om man ska passera de största fjärdarna i hård blåst men inte ett problem för mig då jag inte har det behovet.
                  Fisket kring Vårby kan jag inte uttala mig om, fel del för mina erfarenheter. Gös finns det dock i hela Mälaren, dock i olika stora koncentrationer förstås...
                  ​​

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
                    Jag är jättenöjd med min nextline. Kanske lite liten om man ska passera de största fjärdarna i hård blåst men inte ett problem för mig då jag inte har det behovet.
                    Fisket kring Vårby kan jag inte uttala mig om, fel del för mina erfarenheter. Gös finns det dock i hela Mälaren, dock i olika stora koncentrationer förstås...
                    ​​
                    Jag vill kunna förflytta mig cirka 40 km fram och tillbaka. Är det något problem med Nextline 430 utrustad med 30 hk?

                    Kommentera


                    • Nej det är inga problem men beror ju förstås på vilka tidskrav man har. Med två pers och utrustning gör min båt strax över 20 kn.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 474 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      969 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                      48 svar
                      3 309 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                      1 svar
                      327 visningar
                      6 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 319 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Arbetar...
                      X