Svårt o hitta öringen i det varma vattnet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårt o hitta öringen i det varma vattnet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Svårt o hitta öringen i det varma vattnet

    En ovanligt svår vår för mig och för många av mina fiskepolare runt Halmstad som jagat silver. Det lilla fiske som fanns innan värmen kom dog ut helt och hållet. Märkligt men vi har knappt sett några hoppande/vakande öringar på sena kvällar vilket brukar vara legio annars.
    Tappade en bättre fisk för en dryg vecka sen det är enda öringkontakten på flera veckor.
    Va ute på kvällen ,igår ( söndag ) , fiskade på sandbotten ut mot ett rev . På de första 10 kasten hade jag 2 öringar på land och 2 tappade. Bara småfisk men en var smällfet och buken verkade full av gissningsvis småsill/tobis. Startade fisket vid 20.30 efter 45 min tog horngäddan över - märkligt borde vara tvärtom. Om det var ostanvinden som drog ut det varma ytvattnet och lockade in småröring vet jag inte men det är min teori.
    Det har varit galen vattentemp på grundvattnet senaste veckan 20-22 grader - ur led är tiden.
    Någon som fått fatt i något vettigt.
    Peter b

  • #2
    Dom där näbbisarna... Tog en trollingtur i sundet förra söndagen. Min o polarens tro var att öringen borde flyttat ut på djupare o kallare vatten.
    I med 6 spö.. Blev en massa näbbisar, en hel bunke torsk på mellan 2-3,5kg, en för årstiden riktigt fin makrill o så sista hugget... Där satt den.. En fin öring på 52cm! Men inte fan va den på det djupa.. Den hoppa på där djupet var ca 6-8m. Och högg på ett ytligt fiskat bete...

    Kommentera


    • #3
      Jo värmen har gjort det svårfiskat här nere på skånekusten också: Jag har inte haft någon lycka alls över sandbottnarna eller de grunda reven. Har fått tre öringar runt måttet i veckan, de har alla varit i skymningen över 3-4 m djupt och strömmande vatten. Man får kanske lägga undan vadarna för säsongen...

      /Krongig
      Senast ändrad av Krongig; 2018-05-28, 14:04.

      Kommentera


      • #4
        Jag och några kompisar har varit ute i Halmstad och kastat från land.

        Några små öringar har huggt. Som tidigare någon skrev, vi tog öringarna rätt ytligt.

        Några tips på locka dem större?

        Kommentera


        • #5
          Va glada över att ni får fisk. Själv har ja börjat med flugfiske denna säsong, 0 fiskar eller 0 kontakt med fisk hittills. Fiskar främst i skälderviken

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
          171 svar
          39 477 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Hepper2
          av Hepper2
           
          Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
          7 svar
          970 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg anteman
          av anteman
           
          Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
          48 svar
          3 310 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg anteman
          av anteman
           
          Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
          1 svar
          328 visningar
          6 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
          15 svar
          1 354 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg MathiasJK  
          Arbetar...
          X