Norra Stockholms skärgård och första kontakten med den nya klingan. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norra Stockholms skärgård och första kontakten med den nya klingan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Norra Stockholms skärgård och första kontakten med den nya klingan.

    Tidigt på morgonen efter att i lugn och ro tagit på mig neoprenvadarna , sippat en gnutta på det nybryggda kaffet och spanat ut mot ett hav i rörelse fick jag en följare på första kastet. Längst in mot kanten mot ett större parti av sand med fläckar av tång , ja nästan uppe på land slog den följe efter det ytgående betet. Tredje kastet runt samma fläck högg den. Med samma invevningshastighet ökade jag snabbt tempot och bara efter nån sekund så gungade det i spöet. Trodde ganska långt in i drillningen som var en mjuk och harmonisk kraftmätning att det var en silverpil men ju längre in i processen jag kom konstaterade jag att en fet och väldkonditionerad regnbåge satt på kroken. Den åkte tillbaka efter en stunds paus i min blöta hand. Skulle uppskatta att den var närmare fyra än tre kilo men egentligen obetydligt i min värld.

    En bra start minst sagt och nästa ställe jag valt ut nu helt exponerad för inlandsvind och dyningar som bara växte ju närmare lunch jag kom levererade två snabba havsöringar med ett nytt fluobete. Samma gång som innan hittade jag dem på väldigt grunt vatten , det var rörelse i vattnet och denna gång till skillnad från förra fångstplatsen hade det här stället tillgång till djupare partier. Havsöringarna var vilda och var knappt godkända. Resterande av dagen blev en serie av bom. Var det jag eller havsöringen som tog paus? De filosofiska samtalen mynnade ut i en tyst meditation, Nu droppar tempen ännu mer. Jakten efter varmare vikar med sötvatten som rinner ut blir morgondagens jakt. Det är ynnest av få umgås med havet.


  • #2
    Får man fråga varför du släppte tillbaka en regnbåge? Hör ju inte hemma här så sannolikt en rymmare från en odling nånstans..

    Kommentera


    • #3
      Fin, informativ berättelse, inte mindre än att man blir lite sugen på damma av hö utrustningen innan det fryser på... Vad var det för klinga som premiärfiskades och hur nöjd blev du med den?

      Kommentera


      • #4
        Satte tillbaka den förrymda fisken av flera anledningar Dels för att jag håller en ganska hård linje på att sätta tillbaka all fisk jag fångar , man dödar ju inte sin sparringpartner tänker jag , inte ens om den kommer från en anstalt :P. För det andra gick jag en lång sträcka den dagen med en redan tung packning , så 3-4 kilo hade inneburit mer vikt och sen är jag hemskt trött på regnbåge som matfisk men det är en annan historia.

        Reliant fishing HÖ 7-28 gram , en klinga från Reid Zoller. Sen fick min nya ShimanoXDC3000Twinpower visa sina sliregenskaper. En slags märklig känsla av ett känsligt spö med massa aktion samtidigt som det finns en ryggrad. Jag är riktigt nöjd.

        Ja decemberfisket efter HÖ är roligt och jävligt klurigt. Jag har långt ifrån fått nått grepp om det men en sak är säker att efter två intensiva säsonger så går det att stöta på fisk och det är oftast när man minst anar det.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
        171 svar
        39 418 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Hepper2
        av Hepper2
         
        Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
        23 svar
        5 536 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
        7 svar
        944 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman
         
        Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
        1 svar
        487 visningar
        7 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
        48 svar
        3 289 visningar
        2 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman
         
        Arbetar...
        X