Utomskärsfiske på bohuskusten 2019 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utomskärsfiske på bohuskusten 2019

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utomskärsfiske på bohuskusten 2019

    Hej!
    Jag har hängt här ett tag utan att göra så mycket väsen av mig, men känner att nu är det dags att ge sig till känna.
    Bor i Munkedal med fru och småbarn. Har fiskat i havet hela mitt vuxna liv sen tonåren och då har det mest handlat om makrill, torsk och gyltor på rätt lätt utrustning.

    Förra året slog det mig att det kanske kan vara kul att åka utomskärs med lilla båten och se om det finns nått liv på djupare vatten. Biltema fick bli leverantör av en knarrande multirulle på ett kraftigt spö. Drog med mig brorsan och stävade ut och la oss utanför Bonden på 40 meters djup i Lysekils skärgård.
    Vi fick inte mycket fisk, några jättemakrillar, sandskädda och simpor, men upplevelsen att sitta på ett öppet hav långt utanför yttre skären var halvt magisk.

    Så vintern har ägnats åt att läsa Havsfiskeboken, köpa ett riktigt Okuma-spö och montera en Shimano Torium med flätlina. Knyta olika tackel och kolla sjökortet efter lämpliga grundtoppar. Nu hoppas man att det ska gå att lura upp några större torskar, gråsej, kanske långa och andra spännande fiskar.

    Förhoppningsvis ska det sluta vinda i helgen och vi kan komma ut på sjön. Då blir det kanske lite mer att rapportera om intresse finns?



    [ATTACH]n94730[/ATTACH]
    Senast ändrad av Slanten; 2019-07-05, 12:19.

  • #2
    Skaffa dig en plotter/ekolod (lowrance) så kan jag skicka dig en fil med massa positioner.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Attans att jag redan har ett enkelt Garmin-ekolod utan sjökort i. Går det att läsa ut positionerna utan en Lowrance?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Slanten Visa inlägg
        Attans att jag redan har ett enkelt Garmin-ekolod utan sjökort i. Går det att läsa ut positionerna utan en Lowrance?
        Jag är lite osäker med det kanske går.
        Googlade lite snabbt och det verkar gå ändra lowrance filformat till Garmin i alla fall.
        https://m.youtube.com/watch?v=H7BJwI568uc

        Men det vill ju till att det inte är ett rent ekolod dvs

        Skicka din e-post via PM, så kan jag maila dig lite filer så får du försöka om du har en plotter.
        Senast ändrad av Bowen; 2019-07-06, 08:00.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Någon form av gps/plotter kanske skulle stå på inköpslistan.. Kan bli dimma o dis jäkla kvickt. O då e det inte roligt.

          Kommentera


          • #6
            Det är en Garmin Striker 5CV och den har GPS med waypoints och spårning. Men det är inget sjökort i som referens. Men blir det dimma är det bara att följa samma spår hem som det man tog ut. Har även appen Eniro På Sjön som backup, samt ett papperssjökort med kompass.

            Väldigt schysst att du vill dela med dig av dina positioner! Skickar PM så ska jag se om det går att göra nått med filen.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Slanten Visa inlägg
              Det är en Garmin Striker 5CV och den har GPS med waypoints och spårning. Men det är inget sjökort i som referens. Men blir det dimma är det bara att följa samma spår hem som det man tog ut. Har även appen Eniro På Sjön som backup, samt ett papperssjökort med kompass.

              Väldigt schysst att du vill dela med dig av dina positioner! Skickar PM så ska jag se om det går att göra nått med filen.
              Det går att konvertera:
              https://www.thehulltruth.com/marine-...ce-garmin.html

              Jag mailar under morgondagen!
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #8
                Semestertider är nästan helt skärmfri för min del, så nu kommer en liten rapport över sommarens äventyr. Hoppas ni orkar läsa.

                Min familj består av fru och två barn, 2 och 5 år. Frugans ålder har jag inte vågat fråga om utan risk för blodvite.
                Dessa härliga barn är tidstjuvar utan dess like, så det är inte många tillfällen som ges till fiske och när det väl finns tid blåser det för mycket.

                Men i mitten av juli stävade min bror och jag ut från Lysekil med siktet inställt på Måseskär utanför Orust. När vi kom fram en timme senare låg hela havet som en spegel och det var varmt och skönt. Långa dyningar gungade båten lite lätt och vi tacklade på med paternostertackel och 250 g tyngd och makrillstrimlor på krokarna.
                Vi släppte ner över ett grund på 30 meter och när tacklet nått botten dröjde det inte mer än 30 sekunder innan brorsan fick napp! Upp kom en pigghaj, något vi inte fått tidigare! Taggarna på ryggfenorna gjorde det extra spännande. Dessa vackra fiskar sprattlar inte som andra fiskar jag är van vid, utan snurrar runt sin egen axel och trasslar fort in sig i linan. Så det var inte helt lätt att kroka av. De är fridlysta och gick tillbaka i havet igen. Jag uppskattar att den var runt 70-80 cm och vägde 1,5 kg.

                Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	186
Size:	221,4 KB
ID:	2518780(Bilden togs under tiden fisken lyftes in i båten)

                Mitt spö satt i spöhållaren och tacklet hade varit nere på botten under tiden vi kämpade med brorsans pigghaj. Jag kände direkt att det satt nått på kroken och började veva upp. Nästan uppe skymtade en pigghaj i det kristallklara vattnet och en av dess kompisar följde med upp till vattenytan och vände. Häftigt!
                Återigen fick vi kämpa med en snurrande och stickande fisk.
                Vi testade en gång till lite längre in, men även där högg pigghajen efter en halvminut, så vi fick sluta fiska där för att undvika mer fridlyst fisk.
                Det var dock väldigt kul att få kämpa med dessa små vidunder, som verkligen ser ut som en vithaj fast mycket mindre.

                Click image for larger version

Name:	WP_20170723_19_21_11_Pro.jpg
Views:	227
Size:	641,4 KB
ID:	2518779
                För ett par veckor sedan prövade vi lyckan utanför Bonden. Vi låg där ett par timmar och fiskade på olika grund. Vattnen ligger på 40 meter, men grunden sticker upp till mellan 30 och 20 meters djup.
                Några tappade fiskar senare fick jag upp världens kortaste Långa på 200g. Tyvärr hann jag inte kroka av den innan den kroknade och lämnade jordelivet.


                Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	189
Size:	218,3 KB
ID:	2518781
                Förra veckan åkte jag ut själv till området som heter Svaberget utanför Smögen. Det var ännu en snudd på vindstilla eftermiddag, vilket känns nästan overkligt så långt ute på havet. Här var det vansinnigt strömt. Jag mätte upp det till 2,5 knop och det var en utmaning att hålla positionen. Efter en del trixande och när jag väl kom på att titta på kompassen när jag backade mot strömmen lyckades jag få ner ett paternoster-tackel till botten.
                Tiden gick fort och ett tappat tackel gjorde att jag blev kaffesugen. Innan termosen kom fram satte jag på ett makrill-tackel med 5 krokar med fjädrar, som jag sänkte ner till ca 6 meters djup och satte spöet i spöhållaren.
                Under tiden jag åt ett par underbara smörgåsar drev jag med strömmen och tacklet svishade fram under båten. Dyningarna gungade båten och solen tittade ibland fram mellan molndiset.

                Klar med fikat var det dags att rulla in tacklet. Jag såg att spötoppen rörde sig, så nått satt på. Upp kom en härlig, grönglänsande Gaisare! (Makrill) som hade trasslat ihop hela tacklet, så den hade nog suttit ett tag.
                Trasslade upp det hela och kastade ut det igen och lät sjunka till 6 meter igen. Efter nån minut sög det till och spöet böjde sig i vördnad för havet och jag fick kämpa med veven, för upp kom 5 makrillar. Nu var jag fast.

                Efter en timme hade jag fått ihop 22 makrillar. Den kraftiga strömmen gjorde att jag fick åka tillbaka till ursprungsstället efter 20 minuter, driva, och sen åka tillbaka igen. Jag ville inte ankra så långt ut. Det är en riskabel historia.
                Tänkte att jag åker tillbaka en gång till och driver ett tag, sen bär det av hemåt. Klockan var väl runt 18-slaget.
                Slängde i tacklet, men det ville inte sjunka ner. Linan hängde slakt mot vattenytan. ”Konstigt”, tänkte jag och vevade lite. Då kände jag att det var napp. Alla makrillar hade simmat uppåt och dragit med sig tyngden på 200 gram.
                Krokade av de fem makrillarna och släppte i tacklet. Det högg direkt under vattenytan. Upp med fem makrillar till. Man kunde höra hur det plaskade och hoppade runt båten, men jag hade bara fokus på att kroka av och få i tacklet igen.

                När stimmet var borta hade jag 77 makrillar och smått lycklig kunde jag vända hemåt igen.

                Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	188
Size:	346,6 KB
ID:	2518782

                Kommentera


                • #9
                  Fina dagar det där! Man blir fast av det öppna havet. Men vad gör du med alla gaisare?
                  __________________________________________________ _____________________________

                  Covfefe

                  Kommentera


                  • #10
                    Håller verkligen med om att det öppna havet har en besynnerlig dragkraft.
                    Några makrillar fileades och åts av familjen med god aptit. Resten grovrensades och saltas in med huvudet kvar för att bli hummeragn i september.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 417 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
                    23 svar
                    5 536 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    944 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
                    1 svar
                    487 visningar
                    7 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 289 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Arbetar...
                    X