Utomskärsfiske på bohuskusten 2019 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utomskärsfiske på bohuskusten 2019

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Kul att få höra hur det har gått!
    Vad har du för båt?

    Kommentera


    • #12
      Det är en norsk hardtop av det fashionabla märket ABV 18 Camping med en Mercury 60. En bekväm marchfart ligger på 14-15 knop.

      Kommentera


      • #13
        Kul läsning!
        En pigghaj är ju klart häftigt att ha fått, jag läste och drömde alltid om det när jag var liten (det var ju innan de blev fridlysta) men tror inte de var så vanliga i de områden vi fiskade i, så vi såg aldrig några.
        Synd att de blivit överfiskade så att fridlysning blev nödvändigt, men lite positivt att se att de inte verkar helt försvunna åtminstone!

        Kommentera


        • #14
          Tack!
          Det var helt klart adrenalinhöjande när man såg hajen komma upp ur djupet! Håller med att det är trist att de är fridlysta, men jag förstår att det behövs. Om man hittar ett stim kan man nog snart få upp allihop. De var väldigt huggvilliga.

          Kommentera


          • #15
            Efter ett par veckor med den ena kulingvarningen efter den andra lade sig vinden och solen tittade äntligen fram igen. Det är ju fortfarande sensommar om man tittar i almanackan och igår, söndag passade jag på att smita ut. Jag har inte havsfiskat speciellt mycket tidigare, så man tar varje tillfälle man får. Mitt fiskesällskap var sjuk, så jag fick vara själv. Jag har säkerhetslina, en bärbar VHF och självklart flytväst, så jag känner mig hyffsat trygg.

            Runt kl 15 var jag framme, några distansminuter utanför Måseskär. Inga dyningar alls till skillnad från några dagar sedan när våghöjden var uppe och sniffade på 3 meter.

            Man glömmer alltid nått och denna gången var det agn, men jag tänkte att havet är fullt av makrill och slängde ut en häckla fjäderkrokar och satte fast ena spöet i hållaren. Nästa spö fick en häckla med plastbläckfiskar. Ner på grundet på 38 meter och började fiska. Livet var på topp och strömmen inte så kraftig, men tillräcklig för att fisken skulle vilja nappa.

            Efter kanske fem minuter högg första fisken, som kämpade tappert. Det visade sig efter lite efterforskning vara en fin Bleka. Något jag inte fått tidigare.

            Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	54
Size:	709,4 KB
ID:	2519403
            (Spöet kom i förgrunden, så firren ser lite klen ut...)

            Uppenbarligen hade jag fiskat upp alla blekor, för nu var det alldeles tomt. Bytte till en häckla med en shad-jigg i toppen och en gummi-mak under tyngden. Agnade med en liten räka på gummimaken och höll tummarna.

            Ganska omgående fick jag resultat och upp kom min vana trogen världens kortaste långa. Denna vägde nog två hekto, så den fick gå tillbaka igen med förhoppning att kunna dra upp den igen om några år. Då vill jag att den ska väga 20 kilo istället.

            Nästa omgång var en fin Torsk som högg på jiggen. Den kämpade hela vägen upp, vilket jag inte är van vid från kustfisket. Då brukar torsken kämpa i 5 sekunder, sen är den som en blöt plastpåse.


            Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	46
Size:	841,1 KB
ID:	2519405

            Efter kaffet fick jag en till torsk på nästan ett kilo, men Makrillen lös helt med sin frånvaro.

            Den lilla vind som ändå blåst la sig helt och hela havet blev som en spegel. Det blev en sagolik kväll, men fisken på djupet slutade nappa. Jag försökte mig på släptackel för att locka lite plattfisk, men utan rätt agn var det nog egentligen lönlöst.


            Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	51
Size:	527,1 KB
ID:	2519409

            Nu ville jag ha makrill, så jag vände stäven mot Måseskär och åkte inåt i förhoppningen att hitta dem. På väg in såg jag ett litet område på den lugna vattenytan som såg lite underlig ut. När jag kom närmare förstod jag att det var ett sillstim och jagande makrill. Stannade båten mitt i stimmet och slängde ut fjäderhäcklan. Det blev napp direkt.

            Under tiden jag krokade av alla vilt sprattlande makrillar som inte alls ville vara kvar i båten, flyttade sig stimmet en bit bort. Jag följde efter och gled sakta in över stimmet igen. Så fortsatte kvällen och jag njöt i fulla drag av den ljumma luften, det stilla havet och ett fantastiskt makrillfiske.


            Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	50
Size:	1,07 MB
ID:	2519407

            När det var dags för hemfärd igen, var jag väldigt nöjd med min blygsamma fångst. Men det känns som jag börjar lära mig lite av havsfiskets sällsamma konst:

            Bleka: 580g

            Långa: Ca 200g

            Torsk: 710g


            Torsk: 920g

            Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	58
Size:	1,32 MB
ID:	2519411


            Bifogade filer

            Kommentera


            • #16
              Kul!
              Jag var ute i helgen och satte ett par krabburar men har en långsam julle, så jag kom bara till Kornö (från Lysekil). På utsidan Lilla Kornö fick jag sedan några makrillar. När jag drog burarna i går så var det i alla fall åtta krabbor i två burar, så det är jag nöjd med.
              Men en fråga kanske lite OT: Hur många liter går åt på en sån tur du gjorde? Det blev väl ändå några sjömil till slut. Anledningen till att jag frågar är att jag går i valet och kvalet om att byta båt. I många avseenden är en ruffad bohusjulle svårslagen, men den är väldigt långsam. Å andra sidan drar inte dieseln särskilt mycket. Har tänkt mig en HT-båt i still med Ryds Camping. Eller som din...!

              Kommentera


              • #17
                Det har varit en härlig helg på havet! Kul att du fick utdelning i krabburarna.
                Allt som allt är det en tur på 28 sjömil tur och retur till Måseskär från Lysekil i 14 knop och det drar nästan 30 liter. Men det är det värt tills jag hittar bra fiskeställen utanför Bonden. Så ungefär 1 liter per sjömil.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                171 svar
                39 417 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Hepper2
                av Hepper2
                 
                Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
                23 svar
                5 536 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                7 svar
                944 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
                1 svar
                487 visningar
                7 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                48 svar
                3 289 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Arbetar...
                X