Det fantastiska med fiske - man vet aldrig vad som kommer att hända! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det fantastiska med fiske - man vet aldrig vad som kommer att hända!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det fantastiska med fiske - man vet aldrig vad som kommer att hända!

    Jag älskar att fiska abborre, det är nog min favoritfisk, pigg och rolig fighter, oftast lätt att handskas med och återutsätta, helt enkelt den perfekta sportfisken.
    Men jag är inte "bra" på det, och de vatten jag fiskar i är inga stor-abborr-vatten på lång väg, utan jag fiskar i de sjöar som ligger inom bekvämt avstånd hemifrån, så man kan åka iväg, fiska några timmar och sen är det bra.
    När jag fiskar är det rätt så ofta från land, i vissa sjöar ibland med en lånad eller hyrd roddbåt. Betena jag använder är små jiggar eller spinnare.
    Resultatet är alltsomoftast små abborrar på max 20 cm, och oftast inte i några större mängder, men det är alltid kul att få fisk.
    Givetvis drömmer man ju om att få stora abborrar, jag har läst om djupkanter och grynnor och stim med betesfisk på lodet och 10cm jiggar och crankbaits och allt vad det är.
    Har ibland försökt fiska "som man ska" för att få stora abborrar, legat på djupkanter och fiskar med större jiggar, men aldrig lyckats, och efter någon timme så tröttnar jag och ger mig in mot land och letar efter tusenbröder så att jag får uppleva det som jag tycker är roligt, att det faktiskt nappar!
    Men jag fiskar ganska mycket, kanske inte så länge varje gång, men jag är ofta ute flera gånger i veckan och tack vare den där härliga slumpen kan man ibland lyckas.
    Sommaren 2018 fick jag min första (i mitt tycke) stora abborre på 400gram. Tog på en dropshottad 4cm jigg. Jag var överlycklig.
    Senare på hösten var det dags igen, en 39cm/790 grams fisk behagade smaka mini-jigg. Jag var i princip övertygad om att "större än så här kommer jag nog aldrig få, åtminstone inte på det sätt jag fiskar".

    Man ska aldrig underskatta aldrig fru Fortuna! Idag så åkte jag och farsan till en liten, liten sjö där jag fått rätt mycket småabborre innan i veckorna.
    Att det skulle finnas någon stor fisk fanns inte ens tanke på, jag har fiskat *åtskilliga* timmar i denna sjö, och det största jag fått upp är en abborre på 24cm...
    Satte på en 3.5cm Ripper Kopyto på en 2.5grams jiggskalle och tog några kast. Nästan ända inne vid land får jag så ett rejält hugg.
    Tanken att det kan vara en abborre existerar inte överhuvudtaget i min hjärna under fighten, det är först när farsan står där med håven och jag styr in den som vi ser "men... men... det är ju en GIGANTISK abborre!"
    1420 gram fördelat på 47 cm - mitt livs abborre, en fisk som jag säkert aldrig kommer att överträffa. Eller... Man vet ju inte, slumpen finns ju alltid där, så länge som man har betet i vattnet vet man aldrig vad som kommer hända!

  • #2
    Stort grattis - fiske är som väl är aldrig givet på förhand - tur för oss.
    Peter b

    Kommentera


    • #3
      Kul att läsa, det ger en lite hopp! Jag fiskar mestadels på samma sätt som dig. Dvs sjöar inte allt för långt bort och från land för det mesta. Får man fråga var någonstans du fiskar?

      Sen undrar jag hur du gör för att hitta fisk i dina sjöar. Det låter ju som du får ganska mycket napp även om det inte är så stort. Någon särskild strategi?

      Man är ju lite begränsad från land och kan inte riktigt själv välja var man kan kasta. Jag får i princip ingenting i små sjöar, trots många många timmar av kastande.

      Kommentera


      • #4
        Grattis !! Vad roligt för dig. Den aborren lyckades förmodligen ta sig över gränsen och kunde börja kalasa på sina mindre bröder?

        mvh, Noak

        Kommentera


        • #5
          Trevlig läsning Grattis!

          Kommentera


          • #6
            Lätt avundsjuk kan jag bara instämma i gratulationerna!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
              Kul att läsa, det ger en lite hopp! Jag fiskar mestadels på samma sätt som dig. Dvs sjöar inte allt för långt bort och från land för det mesta. Får man fråga var någonstans du fiskar?

              Sen undrar jag hur du gör för att hitta fisk i dina sjöar. Det låter ju som du får ganska mycket napp även om det inte är så stort. Någon särskild strategi?

              Man är ju lite begränsad från land och kan inte riktigt själv välja var man kan kasta. Jag får i princip ingenting i små sjöar, trots många många timmar av kastande.
              Leta växtlighet brukar vara min melodi, både i vattnet och ovanför! Näckrosor och annan växtlighet brukar vara ett populärt ställe för de små abborrarna att stå och gömma sig verkar det som. Även land-baserad växtlighet som överhängande träd kan ibland ge resultat.
              Sedan fiskar jag ofta väldigt när land, kan hända att jag står och kastar parallellt med land istället för ut i sjön. Småttingarna kan stå en halvmeter från strandkanten!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av finafirren Visa inlägg
                Grattis !! Vad roligt för dig. Den aborren lyckades förmodligen ta sig över gränsen och kunde börja kalasa på sina mindre bröder?

                mvh, Noak
                Tackar! Ja, känns som att det är så, ett bestånd av tusenbröder och så någon enstaka fisk som växt förbi de andra. Undrar om den är ensam eller det kan finnas fler jättar!

                Kommentera


                • #9
                  Det finns fler "riktiga" randiga riddare.
                  Meta upp lite mört eller motsvarande i 10-15cm längd och sätt en krok i munnen på mörten (eller ännu hellre nån av dina små tusenbröder.) och ut med ett flötmete eller bottenmete Så får du se på grejer.
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #10
                    Grattis!
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 417 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
                    23 svar
                    5 536 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    944 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
                    1 svar
                    487 visningar
                    7 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 289 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Arbetar...
                    X