Gösrapporter Mälaren 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • LarsGunnarsson
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

    ---------------------------------------------------------

    Hej Lars Gunnarsson;

    Utan att behöva lämna ut dina allra bästa "Hot Spots" för fångade Gösar kan du väl skriva och berätta om vilka knep med olika beten som gör skillnad mellan goda och dåliga resultat vid ditt Gösfiske...

    Go for the Big Walleyes!

    Old Firehand
    Leif Engström
    1. Betesfärg- kan inte med säkerhet säga att det spelar roll men svårt att bevisa då endast ett bete sänks ned åt gången. Använder skarpare färger vid solsken och dovare vid mulet.
    2. Betesstorlek - får prova sig fram, har fått enkilos på 25 cm jigg men upplever ibland att 14 cm funkar bättre även på större gös. Använder ofta ca 18 cm jigg.
    3. Stiger gösen mot betet men hugger inte direkt så, i 29 fall av 30, så hugger den inte
    4. För grov gös >5kg så kan det ta en stund att få fisken intresserad dvs att få den att röra på sig speciellt på våren. Kan ta 3-4 minuter.
    5 betet skall ej sänkas under fisken, stanna ca 1-2 meter ovanför fisken, ryck till så fisken förstår att betet finns där
    6. Vårfiske utanför lekplatser, ger hög medelvikt, ju tidigare på våren desto tydligare
    7 . Gluttare - rätt som det är så börjar de hugga, bara att hänga i. Hemma i soffan nappar det ej.
    8. Mothugget skall vara kraftigt, spärren hårt ställd.

    Tja , efter ett antal år så gör man en massa saker man inte tänker på att man gör, ungefär som när man cyklar så har troligen missat att nämna mycket.

    Har haft annat och stå i så det blir nog inget fiske förrän i juli.

    skitfiske!

    Lämna en kommentar:


  • Nextline
    replied
    Fem stycken upp i fredags på prickskytte. En på 2kg och resten från 4kg upp till strax över 5kg.
    Dom högg bra under ca 1,5h, innan och efter gluttades det bara på jiggen.

    Lämna en kommentar:


  • Matte77
    replied
    Ursprungligen postat av Oguum Visa inlägg
    Någon som har börjat trolla å fått något? Tänkte ge mig på det för första gången i mitt liv i år har ingen aning om hur fan man gör hehe
    Jag har fått ett par gösar i år på djupriggarna som bonus vid riktad gäddtrolling.

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av BERRA BOCK Visa inlägg
    Vi får verkligen hoppas att 2020 blir en fin gössäsong. Välkomna in med era rapporter.
    Hej Berra Bock;

    Gösen är ingen direkt fighter, men den är perfekt som matfisk....

    Vill du förutom laxartade fiskar kämpa med fiskar som inte simmar direkt ner i håven bör du åka till Canada eller USA och fiska efter Muskie...

    " I början av 60-talet var jag ofta i kontakt med professor Gunnar Svärdson på Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm angående försök att plantera ut Muskie (nordamerikansk jättegädda) i Mälaren. Länsstyrelserna runt Mälaren motsatte sig detta p.g.a. att eventuell försöksutsättning av Muskie kunde påverka andra arter negativt. Andra förklaringar var att den troligtvis inte skulle kunna föröka sig...."

    http://skvalp.se/20111012/muskie-gad...rga-storebror/

    Nothing is forever...

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-06-03, 13:30.

    Lämna en kommentar:


  • Oguum
    replied
    Någon som har börjat trolla å fått något? Tänkte ge mig på det för första gången i mitt liv i år har ingen aning om hur fan man gör hehe

    Lämna en kommentar:


  • Nextline
    replied
    Körde morgonen igår 6:30-12:00. Fram till kl:10 kom 5st upp med en topp på 3,7kg. Efter det var det som att trycka på en knapp, de få ekon jag hittade gluttade bara på jiggen och drog.....

    Lämna en kommentar:


  • Nextline
    replied
    Prickskytte idag, 8st avkrokade med en på 6kg i topp. Färre ekon nu tycker jag, förmodligen står många på grynnorna för lek och hanarna vaktar rom.
    Alla jag fick idag var utlekta.

    Lämna en kommentar:


  • Nextline
    replied
    Prickskytte i fredags 11-18.
    Krokade av 10st med topp på 4,3kg.

    Lämna en kommentar:


  • peskadour
    replied
    4 st gös igår, ett ny PB på 6,9 kg alla på egen tillverkad jigg/skalle!
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av LarsGunnarsson Visa inlägg
    7/5, 8 C i ytan, sol, NV 3-4 ökande, kl 8.30-11.30 pelagisk vertikal

    5 st gös med top på 4.5 kg.
    ---------------------------------------------------------

    Hej Lars Gunnarsson;

    Utan att behöva lämna ut dina allra bästa "Hot Spots" för fångade Gösar kan du väl skriva och berätta om vilka knep med olika beten som gör skillnad mellan goda och dåliga resultat vid ditt Gösfiske...

    Go for the Big Walleyes!

    Old Firehand
    Leif Engström

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
171 svar
39 477 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Hepper2
av Hepper2
 
Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
7 svar
970 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
48 svar
3 310 visningar
2 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
1 svar
328 visningar
6 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
15 svar
1 354 visningar
2 gillar
Senaste inlägg MathiasJK  
Arbetar...
X