Gösrapporter Mälaren 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gösrapporter Mälaren 2020

    Vi får verkligen hoppas att 2020 blir en fin gössäsong. Välkomna in med era rapporter.

  • #2
    Längtar redan.....
    Jag ska utforska pelagiskt spinnfiske mer under 2020. Hade ett par lyckade turer i augusti/september när trollarna svärmar på fjärdarna. Kanske funkar bra de vårdagar när gösen står högt?
    Vilka beten funkar? Hur spinna in betet för bästa resultat? Finns mycket kul och nytt att lära sig!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av BERRA BOCK Visa inlägg
      Vi får verkligen hoppas att 2020 blir en fin gössäsong. Välkomna in med era rapporter.
      Hej Berra Bock;

      Nästa år 2020 rekommenderar jag dig att vid Gösfiske i Mälaren satsa betydligt fler trollingtimmar på wobblern Smithwick som bete i färgerna Blue Silver och Clown och försöka hålla trollingfarten 1,2 - 1,3 knop...
      https://www.amazon.com/Smithwick-Lur...003ZZGCU4?th=1 ...

      Smithwick wobbler har under senare år fångat de flesta av våra trollingfångade Gösar över 3 kilos vikt...

      Cotton Cordell CD9 - 06 i färgen Blue Silver har också fångat många Gösar i Mälaren genom åren...https://www.willyssportfiske.se/p/be...SABEgLDT_D_BwE ...

      Jag såg att Dogger hade 3 st kvar på lager av den allra fångstsäkraste Göswobblern förr Cotton Cordell CD9-17 Blå rygg/Silversidor/Gul buk...
      https://www.dogger.se/deep-diving-re...yABEgI-yvD_BwE

      God Jul & Gott Nytt År Berra Bock!

      Old Firehand
      Leif Engström
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-16, 15:00.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
        Längtar redan.....
        Jag ska utforska pelagiskt spinnfiske mer under 2020. Hade ett par lyckade turer i augusti/september när trollarna svärmar på fjärdarna. Kanske funkar bra de vårdagar när gösen står högt?
        Vilka beten funkar? Hur spinna in betet för bästa resultat? Finns mycket kul och nytt att lära sig!
        Är också sugen på att testa det lite mer, berätta gärna om strategi, teknik, bottentyp och sånt... mycket intressant att ta del av =)

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

          Är också sugen på att testa det lite mer, berätta gärna om strategi, teknik, bottentyp och sånt... mycket intressant att ta del av =)
          Är så nytt för mig att jag inte kan ge några råd direkt.
          Har testat och det funkar men kan helt säkert utvecklas, kul med ett nytt blad att fylla!
          Jag har spinnfiskad med jigg över Mälarens djuppbassänger där det är 20-60m djup så botten har jag inte ens brytt mig om. Hållt mig nära betesfisk, kastat, vevat och drillat!
          Jiggar 7-15cm med skallar 5-30gr är det jag använt men finns nog massor att upptäcka.
          Go for it och rapportera dina erfarenheter!

          Kommentera


          • #6
            Nextline; Menar du att du bara kastar (spinner) där du ser betesfisk? Jag menar att då kanske du drar på ett 40-meters kast och låter det sjunka? Ungefär som vid en grynna eller vid en vass? Givetvis når du inte botten (vilket du förstås inte heller vill) eftersom det är upp till 60 m djupt.
            Med vänlig hälsning Olov

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av olotor Visa inlägg
              Nextline; Menar du att du bara kastar (spinner) där du ser betesfisk? Jag menar att då kanske du drar på ett 40-meters kast och låter det sjunka? Ungefär som vid en grynna eller vid en vass? Givetvis når du inte botten (vilket du förstås inte heller vill) eftersom det är upp till 60 m djupt.
              Med vänlig hälsning Olov
              Exakt så. Om jag tex ser på ekolodet att betesfisken finns mellan 3-6m så vill jag fiska runt 4-5m ungefär. Sen blir det till att gissa lite och välja vikt på huvud efter hur fort jag vill veva in jiggen. Kasta ut, räkna ner och börja veva.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                Hej Berra Bock;

                Nästa år 2020 rekommenderar jag dig att vid Gösfiske i Mälaren satsa betydligt fler trollingtimmar på wobblern Smithwick som bete i färgerna Blue Silver och Clown och försöka hålla trollingfarten 1,2 - 1,3 knop...
                https://www.amazon.com/Smithwick-Lur...003ZZGCU4?th=1 ...

                Smithwick wobbler har under senare år fångat de flesta av våra trollingfångade Gösar över 3 kilos vikt...

                Cotton Cordell CD9 - 06 i färgen Blue Silver har också fångat många Gösar i Mälaren genom åren...https://www.willyssportfiske.se/p/be...SABEgLDT_D_BwE ...

                Jag såg att Dogger hade 3 st kvar på lager av den allra fångstsäkraste Göswobblern förr Cotton Cordell CD9-17 Blå rygg/Silversidor/Gul buk...
                https://www.dogger.se/deep-diving-re...yABEgI-yvD_BwE

                God Jul & Gott Nytt År Berra Bock!

                Old Firehand
                Leif Engström
                Tack för tipset, det ska jag testa nästa år.

                Kommentera


                • #9
                  1/3, sjösättning, för hård vind för fiske. Enda båten i vattnet. Bara att invänta bättre väder.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg

                    Exakt så. Om jag tex ser på ekolodet att betesfisken finns mellan 3-6m så vill jag fiska runt 4-5m ungefär. Sen blir det till att gissa lite och välja vikt på huvud efter hur fort jag vill veva in jiggen. Kasta ut, räkna ner och börja veva.
                    Tänker att det borde vara lättare att hålla rätt djup där man hittar fisken med en sakta sjunkande wobbler typ Rapala CD Mag 11 och 14. Testat wobbler när du kör pelagiskt spinn?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 417 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
                    23 svar
                    5 536 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    944 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
                    1 svar
                    487 visningar
                    7 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 289 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Arbetar...
                    X