Idag var det tuffa tag på kusten , trots det 6 öringar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Idag var det tuffa tag på kusten , trots det 6 öringar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Idag var det tuffa tag på kusten , trots det 6 öringar.

    Flytet hänger kvar. Minst 10m/s och ett gigantiskt högvatten. Men vattnet var bra men det blev mer o mer gräs.
    Tar in flugan o låter den vila i ytan , ska precis lyfta spöt då det virvlar till och en fisk hoppar på. En riktig fining 55-56 och en bra bit över 2kg . Väldigt fet men jag satte den - de har gått så bra på sistone. En liten blank till och en besa sen bytte vi lokal , ålagräset hade tagit över.
    Det blev 3 små blanka sen var vi sönderblåsta.
    Peter b

  • #2
    Grymt fiskat som vanligt!
    Måste fråga om lite tips ang bombarda.
    Blir fan inte riktigt kompis med det, iaf inte med hur jag ska ta hem det.. Själva tacklet och kastandet sitter som en smäck. Men just hemtagningen.. Ja vi e inte kompisar kan man säga.
    Har du några tips o trix och dela med dig av?
    Blir skånes västkust i morgon. Hoppas nån firre ger en nått kvitto på att man gör nått rätt..

    Kommentera


    • #3
      Chansen är stor att du får ngt. " Varmt" vatten o så trycker det på utifrån. Hjälper självklart till , kan du speca lite mer vad du anser är problemet/bekymret .
      Peter b

      Kommentera


      • #4
        Ja man kan ju hoppas länge sen man kände sprattel i spöt nu..
        Jadu. Inser ju att det finns lika många sätt som utövare.. Men jag känner inte att jag hittar snitsen liksom..
        Inte ute efter dina hemligaste tips såklart. Mer grundläggande teknik att utveckla själv sen.
        Allmänt hur man ska ta hem flugan liksom.
        Fiskar en del fluga o där sitter det i ryggmärgen nästan på.. Men svårt att efterlikna med spinnprylar kan jag tycka. Och är en för " dålig " flugfiskare för o stå och dänga i motvind på kusten.. Fisket med dtag sitter också.. Men bombarda lockar ju då man kan fiska av decimeterdjupt vatten toksakta om du e med på hur jag menar..

        Kommentera


        • #5
          Absolut , vet inte om jag sitter på några hemligheter. Förra säsongen säger mina 2 bästa fiskepolare - du knycker ju in med spöt , gör jag svarade jag utan o va medveten om att jag faktiskt i samband med vevstopp knyckte/ryckte in spötoppen. Jag byter gärna sida med spöt när jag vevar in , ett par gånger.
          Håller ner spötoppen lågt men om det krävs kan jag ha den högt om det är extremt grunt.
          Varierar inte hastigheten särskilt mycket, men är oerhört observant på vad som sker i vattnet runt flugan. Virvlar el oregelbundheter , eller en stöt/ngt som inte känns rimligt. Lägger alltid några kast på samma yta igen om jag misstänker att " där va ngt ". Fiskar numera på väldigt grunda ytor , gärna mellan stenar eller på ytor som känns lite oregelbundna. Sand, grunt/djup och då menar jag ett par dm - m.
          Om du står utvadad ta inte upp flugan för tidigt jag fiskar den hela vägen in och låter den " vila i ytan ibland " när det är rörelse i vannet.
          Tro på det du gör om några springer ut till en spets , stå kvar o fiska av din yta.
          Utrustning : jag har långt spö 11.3 fot , lång tafs 3.50-3.75 , och olika räkflugor. 20g slow sink året runt tycker den går bäst.
          Lära sig lokaler som du fiskar regelbundet. Var står fisken om vinden är si o så.
          Ibland tar öringen stenhårt utan förvarning men rätt ofta så kommer en förvarning : det stramar upp , eller det blir en stöt/slag på flugan då brukar jag stanna flugan och sen göra ngt vevtag. Om den inte tar nytt kast över ytan och variera hastigheten in - du fiskar fluga så det är kanske inget nytt.
          Hör av dig Calle om du tror att jag kan bidra.
          Tar nog komp imon - sliten men på måndag är jag på banan.
          Peter b

          Kommentera


          • #6
            Evigt tacksam!
            Kör själv med ett Savage gear custom coastal 10,6 fot. Minst en spölängd tafs. 0,30-0,32 fc. 20g slowsink / intermediate.
            Jäkligt tacksam för dina visdomsord!

            Kommentera


            • #7
              Kör hårt idag , hör gärna av dig hur det gått, vädret verkar kanon. Idag är det läge .
              Peter b

              Kommentera


              • #8
                Bkev ingen succe.. Fiska vikhög i 3 timmar o barsebäcksverket ca 1 timme. Lagom klart vatten. Högt. Körde halva tiden bombarda och halva drag. Inga pet. Polarna som körde fluga hade varsitt pet men inte mer.. Va iaf skönt i solen

                Kommentera


                • #9
                  " skönt " då är vi 2. Hade tänkt hålla men vädret såg så nice ut och sen kom ett pling i telefonen. Polarns kompis hade tagit en fisk på cirka 2.5kg ganska tidigt , de fick en till runt 50. Drog ner ganska sent . Mycket folk ute men ingen verkade böja några spön .
                  Årets första Bompass, kände eller såg inget. Lite märkligt, visserligen lite kall natt o NV men ganska högt vatten.
                  Bara slicka såren och komma igen.
                  Peter b

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                  171 svar
                  39 417 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Hepper2
                  av Hepper2
                   
                  Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
                  23 svar
                  5 536 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                  7 svar
                  944 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
                  1 svar
                  487 visningar
                  7 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                  48 svar
                  3 289 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Arbetar...
                  X