Äntligen fått en båt i den avlägsna skogssjön! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen fått en båt i den avlägsna skogssjön!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Äntligen fått en båt i den avlägsna skogssjön!

    I många år har jag besökt denna sjön. Det är en tystnadens sjö. Man hör aldrig bilar, på sin höjd en helikopter eller flygplan som inventerar skogen. Har aldrig träffat nån där. Trots att det är en väl trampad stig runt sjön.
    En sjö där fisken växer bra. Både abborrarna och gäddorna är stora. Men krånglig att från land fiska från. En fläck per 100 meter är bra att fiska från. Sundet mellan sjöarna är en grund historia där jag misstänker det bör vara väl skoj att dra en popper i kanterna när gäddorna är i stöten.

    Förr fanns det båtar där. Man ser liken ligga runt stränderna. Mossbevuxna träbåtar där jag antar många getingar byggt sina bon.
    Finns en till båt där, en träbåt som dom som jagar kanadagäss använder på hösten.

    Igår körde vi den långa vägen runt. Jag och 2 kamrater i bilen med tanke att vi ska bära min "nylagade" Örnvik till sjön. Efter en stig som älgjägarna skapat. En hemsk stig med stora stenar överallt. Många gånger ramlade vi med båten, trampade ner i hål eller stöp på stora stenar. Men efter några liter svett kom den i vattnet. Men nu låg den på fel sida sjön. Det är 7 mil enkel bilkörning runt. Åker jag skogsbilvägen hemma så är det 1-2 mil och en 30 minuters promenad till sjön över både hygge, myr och skog. Så på kvällen åkte jag dit igen. Spöt var såklart med. Och största ryggsäcken med skruvdragare och en spöhållare. Tar en timme att gå till båten på andra sidan sjön. Stövlarna läcker så blöt, svettig och förföljd av en svärm mygg som man annars bara hittar i det antalet uppe i fjällen.

    Väl ute på vattnet och i en lämplig bris så minskar myggen. Dom tuffaste är dock kvar såklart.
    Kastar i en wobbler och börjar ro mot ett nytt syre jag såg förra året. Men jag hittar det inte. Försöker kasta en jigg i hopp om att hitta den. Efter 2 kast hör jag ett intensivt vakande utåt sjön. Då får jag se en syn som jag aldrig sett i sjön. Vakande fisk! och dom hoppar som delfiner i sina vak. Gamla historier om att det en gång fanns öring där blommar upp. Jag ror ut så jag är i kasthåll. Börjar kasta med wobblern. En blå rapala, delad som går ner mot 2 meter. Men inget. Sätter på en meps koppar spinnare som går grunt. Bara nån decimeter under ytan. Bombar iväg en 10 kast mot den vakande fisken. Inte ett pet, ingen som förföljer heller. Ingen rovfisk ratar en meps spinnare! Den är min nr 1 i alla lägen. Men så kommer ett misslyckat trasselkast, den spinner inte. Jag rycker och sliter för att få liv i den. 2 meter från spöt börjar den spinna och pang, en 4 hg abborre kommer skjuten som en torped och tar den.
    Var det kanske abborrar som vakade på dom sista rocken. Nää för många vak för det. Abborrar vakar inte så där. Den stod nog under och kollade på den vakade fisken.

    Inser att Örnviken driver otroligt stadigt i sidovinden. Och sakta går det. Perfekt för att kasta av stränder. Känner mig så nöjd. Men klockan är sent så jag börjar ro båten mot den sida den ska ligga på. Och tänker jag kan inte åka hem utan att kasta några kast vid det syre som alltid funnits i sjön. Så länge jag minns har pinnar stuckit upp där. Minns 20 år sedan har gått sedan mina första besök till sjön. Syret brukar alltid ge fisk. Det är precis så man når att kasta till det från land. Nu från båt blir man alldeles salig av alla tänkbara kast vinklar.
    Redan i första kastet nyper det i. Kastade lite till höger om syret. Känner att det är många abborrar som hugger, men slött. Det börjar bli kväll och dom är väl trött. Men jag krockar en av dom. Lite mindre än den första, kanske 3 hg. Sen börjar ett sagoligt fiske. Varje kast hugger det abborre. Skickade tillbaka kanske 15 st innan båten drivit till land och dom där mörka regnmolen i horisonten kommit allt för nära.

    2 abborrar i håven till dagens potatismos så känns det väldigt gott att leva. Nästa sväng dit så ska spade och en såg med. Vinterförvaring av båten och en bra båtplats ska väljas ut. Och då ska jag ta en bra matgädda. Det var ett tag sedan nu!
    Bifogade filer

  • #2
    Trevlig berättelse!

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
    171 svar
    39 417 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Hepper2
    av Hepper2
     
    Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
    23 svar
    5 536 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Old Firehand  
    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
    7 svar
    944 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg anteman
    av anteman
     
    Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
    1 svar
    487 visningar
    7 gillar
    Senaste inlägg Flex
    av Flex
     
    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
    48 svar
    3 289 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg anteman
    av anteman
     
    Arbetar...
    X