Bra fart på Gösen idag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra fart på Gösen idag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra fart på Gösen idag

    Hallå.

    Delar med mig utav en rätt rolig liten tur efter jobbet idag, Fick en riktigt fin Abborre för ca 1 vecka sedan som jag skrev om här i forumet. Har varit tillbaka till samma sjö totalt 4 gånger, Bompass varenda gång inte ett enda hugg eller följare. Totalt stendött!

    Varit ute på 2 pass till men det har gått riktogt trögt, 1 gädda och en hyffsad abborre på ca 4hg på totalt ca 11 timmars fiske..

    Så idag efter lite sysslor jag var tvungen att göra efter jobbet så bestämde jag mig för att ta en liten snabbtur i en utav mina favoritsjöar, En gammal uppdämd damm i en å som rinner förbi mig. Är en ganska populär å med sitt laxfiske, Men uppströms dammen övergår det från att behöva betala 170kr för ett dygnskort till gratis fiske pga laxen inte kan ta sig längre.

    Är en rätt så knepig damm med väldigt få platser där du kan stå ifrån land att fiska, är antingen helt tätt med träd hela vägen till vattnet, privata tomter eller alldeles för grunt för att fiska. Men det finns en liten sträcka som har ett par ställen utan träd och längs hela kanten blir det mellan 3-8 meter djupt ganska så omgående. Det finns gös, abborre, gädda och lite olika typer av betesfisk, Men det är inte någon direkt storlek på varken gösen eller gäddorna, Men har fått ett par Abborrar på 4-6hg.

    Anledningen varför det är en utav mina favoritsjöar är pga det är fritt fiske, ligger väldigt nära där jag bor, sträckan jag fiskar på har alltid lä när det blåser västliga och sydvästliga vindar vilket det väldigt ofta gör på västkusten... Och att man faktiskt nästan aldrig blankar, 8 ggr av 10 får man någonting iallafall.
    ​​​​​​Har nästan varje liten tur efter jobbet fått iallafall 1 gös vilket e rätt kul när man bara är ute ett par timmar efter jobbet och inte orkar bära med sig elmotor osv för att åka ut med båt, det e bara ta ett spö med sig ett par beten och kasta lite.

    Då och då händer det att man drar 1-3 gösar på en 2 timmars tur.
    Idag däremot vart jag riktigt överaskad, Stack dit vid 19.30 och tänkte prova lite nya jerkbait beten jag köpt, ställde mig och kastade lite men utan några resultat. Bestämde mig för att slänga på en jigg och testa lite sista timmen innan jag skulle åka hem.

    Slängde på en westin shadteez 9cm i färgen motoroil, 3e kastet i droppet snärtar det till i spötoppen och jag gör ett mothugg, känner direkt att det är en gös, Får in den till land och ser att det är en gös på runt 8hg eller max 1kg, Men det ändå kul att få drilla en fisk iallafall. Krokar av och släpper tillbaka den och förtsätter kasta, ett par kast senare kommer nästa gös upp lite större än den förra.
    Fortsätter kasta och ca 10minuter senare hugger det igen och min 3e gös kommer upp.

    Blir lite överaskad och tänker fan detta var ju lite roligt! Fortsätter kasta och det knäpper till i linan när jigger sjunker och gör ett mothugg men lyckas inte kroka den, Ett par minuter senare hugger det igen och min 4e gös kommer upp men är rätt mycket mindre än dem andra. Efter 15 minuter med ett par små försiktiga hugg knäpper det till rätt fint i linan och gör ett blixtsnabbt mothugg och min 5e gös kommer upp och är lite finare än dem andra jag fått.
    Börjar tänka att detta var ju faktiskt riktigt roligt! Fortsätter att stå och kasta på samma plats och det dröjer inte länge innan det kommer ett ganska så rejält hugg men den lossnar ca halvvägs in.
    4-5 kast senare kommer ett till rätt så rejält hugg, denna känns riktigt fin! Lyckas att landa den och den är skaplig, 63cm och ren gissning runt 1.5-1.9kg

    Sen dröjer det inte länge innan nästa kliver på vilket vilket blir 6e landade gösen. Står och småskrattar lite för mig själv då medans jag stått och fiskade kikat lite på en båt lite längre ut som folk fiskade ifrån men vad jag kunde se hade dem hittills inte fått någonting medans jag stått inne på land på exakt samma ställe hela tiden och precis landat 6 gösar och tappat 1 gös. Resten av tiden får jag ett par till småhugg men bestämmer mig ca 20.55 för att åka hemmåt igen.

    Förbaskat roligt pass och en sånhär kväll behövdes verkligen efter en riktig skitvecka med sjukt många timmar av bara kastande och kastande utan nån som helst kontakt. Det kan vara väldigt givande med en riktig huggrush även om det inte är några slagna PB:n eller stora fiskar man drar upp

    Slänger in lite bilder på dem här


    ​​​​​

    ​​​​​

    ​​​​​​
    ​​​
    Bifogade filer

  • #2
    Kul, såna fisken som gör att man kan harva mellan varven!

    Kommentera


    • #3
      Kul att du skriver om ditt fiske det uppskattas... det mesta är bara prylsnack här på fs nu förtiden!

      Kommentera


      • #4
        Verkligen roligt att läsa dina berättelser, jag efterlyser mera sånt, det gör mig alltid lite extra fiskesugen.

        Kommentera


        • #5
          Härligt när man får lön för mödan.
          Själv har jag inte fått det på plats alls på ett par tre turer. Har det inte vart vädret som bråkat med vind regn och åska. Så har det vart mullrande lågtryck/mittimellanväder som bara dödar hela sjöns livsgnista.

          Men idag då kändes det ganska hett. Hittar en hel del betesfisk, kastar allsköns beten, inte ett pet såklart.
          Lyckas dra ett fullt nät med kastnätet med perfekta mörtar för abborrmete.
          Men dom randiga lyser med sin frånvaro, t.o.m med mörtmete.
          Drar iväg och letar nya lokaler. Och precis när jag skall hitta lite intressanta partier öppnar sig himlen med regn och åska. Tar skydd i land, men det lättar inte så mycket som jag velat, så efter ett kort försök till får jag ta upp båten och dra hem.
          Jag hann få en liten 2hg borre precis innan jag flydde.
          Det här himla bångstyriga vädret alltså
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #6
            Ja jag kan hålla med om att vädret jämnt lyckas att ställa till det när man är som mest sugen! Det är just det jag älskar med dammen jag fiskar i, Även om det blåser riktigt hårt så är det nästan alltid vindstilla just efter kanten jag står

            Kollade i telefonen när jag knäppte bild på alla gösarna och har klockslagen. Detta kallar jag en ordentlig liten huggrush kändes helt overkligt igår!

            (19.20, 19.55, 20.07, 20.36, 20.46, 20.49)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
              Kul att du skriver om ditt fiske det uppskattas... det mesta är bara prylsnack här på fs nu förtiden!
              Jag tycker det kul att läsa andras historier så delar gärna med mig utav mina egna kul att höra att dem uppskattas

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Härligt när man får lön för mödan.
                Själv har jag inte fått det på plats alls på ett par tre turer. Har det inte vart vädret som bråkat med vind regn och åska. Så har det vart mullrande lågtryck/mittimellanväder som bara dödar hela sjöns livsgnista.

                Men idag då kändes det ganska hett. Hittar en hel del betesfisk, kastar allsköns beten, inte ett pet såklart.
                Lyckas dra ett fullt nät med kastnätet med perfekta mörtar för abborrmete.
                Men dom randiga lyser med sin frånvaro, t.o.m med mörtmete.
                Drar iväg och letar nya lokaler. Och precis när jag skall hitta lite intressanta partier öppnar sig himlen med regn och åska. Tar skydd i land, men det lättar inte så mycket som jag velat, så efter ett kort försök till får jag ta upp båten och dra hem.
                Jag hann få en liten 2hg borre precis innan jag flydde.
                Det här himla bångstyriga vädret alltså
                Det där känner jag igen! Jag har haft rent skitfiske i ca 1 vecka nu, Så jag bestämde mig för att dra till dammen för där vet jag att man så gott som alltid får något, men så många gösar på så kort tid och på samma plats ifrån land hade jag verkligen inte förväntat mig haha.

                Men noterade faktiskt en viktig detalj som jag tror förklarar varför det gick så bra, Nämligen att vattnet i dammen stod mycket högre nu än för en vecka sedan och att vattnet var riktigt grumligt pga hård vind dessa dagar. Mina tidigare turer har vattnet stått bra mycket lägre och vattnet har varit väldigt klart.

                Dem turerna har gösen börjat hugga mycket senare när solen precis försvunnit ner bakom träden och oftast bara gett 1-2st ibland 3 gösar men väldigt sporadiskt och lång tid mellan huggen. Kan inte vara helt säker på min teori men det känns som om det varit betydligt bättre fiske dagarna under och efter hård vind

                ​​​​

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Robbansjogren Visa inlägg

                  Det där känner jag igen! Jag har haft rent skitfiske i ca 1 vecka nu, Så jag bestämde mig för att dra till dammen för där vet jag att man så gott som alltid får något, men så många gösar på så kort tid och på samma plats ifrån land hade jag verkligen inte förväntat mig haha.

                  Men noterade faktiskt en viktig detalj som jag tror förklarar varför det gick så bra, Nämligen att vattnet i dammen stod mycket högre nu än för en vecka sedan och att vattnet var riktigt grumligt pga hård vind dessa dagar. Mina tidigare turer har vattnet stått bra mycket lägre och vattnet har varit väldigt klart.

                  Dem turerna har gösen börjat hugga mycket senare när solen precis försvunnit ner bakom träden och oftast bara gett 1-2st ibland 3 gösar men väldigt sporadiskt och lång tid mellan huggen. Kan inte vara helt säker på min teori men det känns som om det varit betydligt bättre fiske dagarna under och efter hård vind

                  ​​​​
                  Intressant.
                  Antar att när du säger damm, så är det ett mindre vatten? Mindre vatten påverkas säkert snabbare vid dessa förändringar med.

                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

                    Intressant.
                    Antar att när du säger damm, så är det ett mindre vatten? Mindre vatten påverkas säkert snabbare vid dessa förändringar med.
                    Liten är den inte direkt men det är en uppdämd å eller älv till ett kraftverk, den är rätt långsmal med en lite bredare del närmare dammluckorna.

                    Ätraforsdammen heter den där kan du kika!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 418 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
                    23 svar
                    5 536 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    944 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
                    1 svar
                    487 visningar
                    7 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 289 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Arbetar...
                    X