trögt med gösfiske i mälaren hjjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trögt med gösfiske i mälaren hjjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • trögt med gösfiske i mälaren hjjälp

    hej jag prövar att skriva jag undrar om det är flera som tycker att gösfisket går trögt brukar fiska vid kungs hatt har varit ute 2 gånger och kört från kl 19 till 04
    första gången fick vi 1 gös andra gången fick vi 1 gös + 2 små som vi la tillbaka är det någon som fiskar vid lambarfjärden och vet om det är bra fiske där nu

  • #2
    Du skriver inte hur du fiskar?
    Trolling, jigg eller pelagiskt?

    Jag var ut på Mälaren i Sörmlandtrakten förra veckan två tillfällen, letade på ”vanliga” spotsen jag har sparat i sjökortet men hittade inte mycket ekon att fiska på.

    Åkte och letade fisk på nya platser och när jag tillslut provade fiska så vart det 6 gösar direkt och nästan lika många kontakter, detta på traditionellt jiggfiske.

    Så visst finns dem i sjön men kanske på andra platser än vanlig?!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av nisse11 Visa inlägg
      hej jag prövar att skriva jag undrar om det är flera som tycker att gösfisket går trögt brukar fiska vid kungs hatt har varit ute 2 gånger och kört från kl 19 till 04
      första gången fick vi 1 gös andra gången fick vi 1 gös + 2 små som vi la tillbaka är det någon som fiskar vid lambarfjärden och vet om det är bra fiske där nu
      ------------------------------

      Om trolling är tillåtet där du fiskar Gös kan trolling vara en bra metod att både hitta och locka Gösen till hugg...


      Göstips Nr 7. GÖSEN HUGGER VID TROLLING HELA SOMMAREN.
      Göstrollingen i Stockholms skärgård och större insjöar som Hjälmaren, Mälaren och Vänern fungerar bra från början av maj till slutet av september. Gösen är i sig själv ett komplicerat pussel! Alla pusselbitar måste ligga exakt på plats för att man ska hitta dagens rätta mönster…Bete…Fart…Djup…Plats…Tidpunkt! Gösen är en uthållig men långsam simmare! Den kan under en längre stund förfölja ett byte innan den bestämmer sig för att smyga fram och försiktigt provsmaka. Att då och då plötsligt stanna till vid trollingen och låta wobblern hänga, svävande i vattnet framför ögonen på Gösen i ett tiotal sekunder kan ofta få den mest trögflirtade gös att bestämma sig. En snabb vridning på gashandtaget och gösen sitter där!

      Old Firehand
      Leif Engström

      Kommentera


      • #4
        Mitt tidigare hemmavatten Ralången n Aneby är en sjö som det inte är någon idé att fiska i under rötmånaden och ändå finns det en å Svartån som rinner rakt igenom sjön. Detta var oavsett en man körde trolling, gammalt hederligt dragrodd el. om jag metade gös med levande mört.. Det berodde delvis på att den var grund, hade lätt för att blomma. Kom det däremot ett åskväder, med blixtrar, hård vind och regn så blev det ett kanonfiske även under hård vind och bara regn blev det bra fiske.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
          Mitt tidigare hemmavatten Ralången n Aneby är en sjö som det inte är någon idé att fiska i under rötmånaden och ändå finns det en å Svartån som rinner rakt igenom sjön. Detta var oavsett en man körde trolling, gammalt hederligt dragrodd el. om jag metade gös med levande mört.. Det berodde delvis på att den var grund, hade lätt för att blomma. Kom det däremot ett åskväder, med blixtrar, hård vind och regn så blev det ett kanonfiske även under hård vind och bara regn blev det bra fiske.
          -------------------------------------------------------------------------------


          OF Göstips Nr 10. KRAFTIGA SOMMARVINDAR PRESSAR HUGGVILLIG GÖS NER MOT LÄSIDORNA AV GRYNNOR OCH SANDREVLAR.
          En styv kuling, en riktigt hård sommarvind från sydväst eller väst över en långsträckt sandrevel eller grynna brukar skapa kraftig turbulens och grumla upp vattnet ordentligt på läsidan av grundtoppen. Det turbulenta vattnet på läsidan drar till sig hungrig Gös som i sin tur attraherats av den täta koncentrationen av uppvirvlande bottenorganismer och ätande småfisk. Stora, tunga, rullande vågor virvlar om i bottenfaunan, gör vattnet grumligt och mörkt och ger Gösen möjlighet att jaga i dagsljus på grunt vatten och kalasa på småfisk i skydd av det mörkare vattnets grumlighet. Grunt belägna sandrevlar och steniga grynnor kan vara mycket fångstgivande Gösfiskeplatser när en kraftig sommarvind har blåst stadigt från samma håll i mer än 24 timmar.

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            -------------------------------------------------------------------------------


            OF Göstips Nr 10. KRAFTIGA SOMMARVINDAR PRESSAR HUGGVILLIG GÖS NER MOT LÄSIDORNA AV GRYNNOR OCH SANDREVLAR.
            En styv kuling, en riktigt hård sommarvind från sydväst eller väst över en långsträckt sandrevel eller grynna brukar skapa kraftig turbulens och grumla upp vattnet ordentligt på läsidan av grundtoppen. Det turbulenta vattnet på läsidan drar till sig hungrig Gös som i sin tur attraherats av den täta koncentrationen av uppvirvlande bottenorganismer och ätande småfisk. Stora, tunga, rullande vågor virvlar om i bottenfaunan, gör vattnet grumligt och mörkt och ger Gösen möjlighet att jaga i dagsljus på grunt vatten och kalasa på småfisk i skydd av det mörkare vattnets grumlighet. Grunt belägna sandrevlar och steniga grynnor kan vara mycket fångstgivande Gösfiskeplatser när en kraftig sommarvind har blåst stadigt från samma håll i mer än 24 timmar.

            Old Firehand
            Leif Engström
            Ralången är ett kapitel för sig själv. Ralången ligger nästan norr-söder. När FJ gjorde trollingdelen om gösfiske så var det kanonväder under midsommar, och sedan på måndagen efter midsommarhelgen så slog vädret om till riktigt hård nordanvind runt 10 m/s, regnet vräker ner och det gav oss kanonfiske +10-12 grader i luften. Vi hade klar våran del av filmen redan första kvällen med flera fina gösar samt några gäddor. Kompisen som var med är en känd person i fiskevärlden inom Sverige. Han trodde inte sina ögon när fick den mängden fisk som vi fick. Vädret syresatte sjön och fiskarna blev som tokiga och riktigt huggvilliga. Vi hade 2 spön var och körde med 4 Rapala org. 18 cm vobbler i GFR samt S.
            Click image for larger version

Name:	20200728_060303.jpg
Views:	247
Size:	825,8 KB
ID:	2555415
            Det var dom enda färgerna som vi anv. oss utav.. Jan Olsson var hur nöjd som helst. Visst vi fortsatte att fiska fram t o m onsd. morgon. Onsd. morgon var första dagen utan regn så då kan du förstå vilket skitväder som vi hade men ett riktigt bra skitfiske! Fisken högg över hela den delen av sjön som vi höll oss till. Det var från mitten av sjön till norr ut. Södra delen är grund. Bottennapp uti ett.
            Nere i h. hörn ser du mig med en fin gös från Ralången- +5 kg om jag inte minns fel. Ingen gös under 4 kg under dessa dagar.
            Senast ändrad av lsjonsson; 2020-07-28, 05:05.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
            171 svar
            39 474 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Hepper2
            av Hepper2
             
            Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
            7 svar
            969 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman
             
            Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
            48 svar
            3 309 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman
             
            Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
            1 svar
            327 visningar
            6 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
            15 svar
            1 330 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg MathiasJK  
            Arbetar...
            X