Stockholms fiske suger. Tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stockholms fiske suger. Tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stockholms fiske suger. Tips?

    Tjabba!

    Jag är uppväxt mitt i Småland. Har bott där i över 30 år. Där kunde jag gå till vilket sjö eller å som helst och få abborrar, brax, mört, gädda, sarv, gös, sutare.
    visst jag kanske inte fick så stora fiskar varje gång, men jag fick fisk varje gång.

    Nu bor jag i Saltsjö-Boo sedan 4 månader tillbaka och jag har i stort sett gett upp fisket. Efter över 30 fisketurer så är det enda som har kommit upp en abborre på drygt 20 gram.
    jag fiskar bara från land...
    men jag har varit runt om i havet på flera ställen och kastat och metat från land, jag har även varit i 7 olika sjöar runt om där jag bor. Jag har även fiskat regnbåge i mellansjön uranför stavsnäs för 150kr utan ett enda napp.

    Så nu till min fråga...
    har ni några tips till mig som fiskar från land? Det ska vara i nacka och värmdö kommun då jag bor mittemellan.

    Tack på förhand

  • #2
    Ta en tur in till Stan. Cityfisket i Stockholm är grymt med stora borrar, havsöring, lax, gös, gädda mm.mm massor med olika sorter att fiska efter :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Jag bor i stan och har haft liknande erfarenhet av att fiska på havssidan. Bra borrar ska det ju iofs finnas runt Värmdö - men det har varit en ganska död sommar överlag. Nu när sommaren är över börjar det bli bättre fart på fisket. Själv har jag båt i Gröndal och brukar bränna in i Mälaren för att kasta på gädda och leta gös - det går mycket bättre än skärgården. Har dåligt med tips när det kommer till att kasta från land dock - brukar leta småhamnar/broar etc för struktur när jag letar borre från land.

      Kommentera


      • #4
        Källtorpssjön ligger ju i Nacka kommun. Går en promenadväg runt halva sjön med massor av ställen att stå på. Brukar alltid ge napp vid mete. Prova nordvästra sidan, den man först går längs efter parkeringen. Småborre, braxen, mört etc.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av emilmar2009 Visa inlägg
          Tjabba!

          Jag är uppväxt mitt i Småland. Har bott där i över 30 år. Där kunde jag gå till vilket sjö eller å som helst och få abborrar, brax, mört, gädda, sarv, gös, sutare.
          visst jag kanske inte fick så stora fiskar varje gång, men jag fick fisk varje gång.

          Nu bor jag i Saltsjö-Boo sedan 4 månader tillbaka och jag har i stort sett gett upp fisket. Efter över 30 fisketurer så är det enda som har kommit upp en abborre på drygt 20 gram.
          jag fiskar bara från land...
          men jag har varit runt om i havet på flera ställen och kastat och metat från land, jag har även varit i 7 olika sjöar runt om där jag bor. Jag har även fiskat regnbåge i mellansjön uranför stavsnäs för 150kr utan ett enda napp.

          Så nu till min fråga...
          har ni några tips till mig som fiskar från land? Det ska vara i nacka och värmdö kommun då jag bor mittemellan.

          Tack på förhand
          -------------------------------------------

          Hej Emil;

          Testa med en Bomber 16A och variera med en Cisco Kid 607 och du lär inte bli lottlös vid Gäddfiske...http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm ..

          Bomber B16A brukar ge utdelning på 1,5 - 3,0 meters vattendjup och Cisco kid 600 på 2,5 - 4,0 meters vattendjup....

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #6
            Tror tyvärr inte det primärt är en fråga om beten.. En (av många) svårigheter med landfiske är att finna ställen där man kommer åt vattnet och som dessutom har lite djup och struktur, sällan långrunda vatten håller mången fisk, HÖ tidvis undantagen.

            I mitt Uppsala finns knappt något stadsfiske, "streetfishing" att tala om... (Fyrisån...!) i Stockholm nästan det omvända. Bodde jag där och var landburen så skulle jag fokusera på centrala platser med landnära djup och strukturer av alla slag med gös och borre i fokus... vid bryggor, hamnar, brofästen, båtplatser, kajplatser, pirar, klippor och liknande, typ

            https://youtu.be/S7N9mfWKFTc

            ...och överväga en flytring...

            https://youtu.be/dawYh149SkM

            En riktigt fin trippel flytringsfiskar i den senare!
            Senast ändrad av anteman; 2020-09-09, 19:48.

            Kommentera


            • #7
              Söderbysjön. Inte långt från Nacka. Väldigt hårt fiskat nuförtiden, men det finns relativt gott om både gädda och abborre. Går att promenera runt i stort sett hela sjön och kasta från många ställen.

              Värmdö - valfri båtbrygga där fiske är tillåtet. Ganska gott om abborre.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Tror tyvärr inte det primärt är en fråga om beten.. En (av många) svårigheter med landfiske är att finna ställen där man kommer åt vattnet och som dessutom har lite djup och struktur, sällan långrunda vatten håller mången fisk, HÖ tidvis undantagen.

                I mitt Uppsala finns knappt något stadsfiske, "streetfishing" att tala om... (Fyrisån...!) i Stockholm nästan det omvända. Bodde jag där och var landburen så skulle jag fokusera på centrala platser med landnära djup och strukturer av alla slag med gös och borre i fokus... vid bryggor, hamnar, brofästen, båtplatser, kajplatser, pirar, klippor och liknande, typ

                https://youtu.be/S7N9mfWKFTc

                ...och överväga en flytring...

                https://youtu.be/dawYh149SkM

                En riktigt fin trippel flytringsfiskar i den senare!
                ----------------------------------------------------------------------------

                Hej Anteman;

                UFF i ditt omnämnda Uppsala var jag medlem i förr när Håkan Brugård och Peter Blomqvist höll i trådarna...
                När LEF-produkters Gäddfisketävlingar hölls på 1970- och 1980-talet var det ofta otroligt fiskeskickliga flickor som var med och tävlade..
                Speciellt minns jag Lotta Lindh i Uppsala som vann tävlingen på en Gädda som vägde 16,571 kilo. Lotta fångade Gäddan på en Swim Whizz 704 i färgen Frog...
                Lotta Lindh, Uppsala "Tungfiskeklubbs" skickligaste gäddfiskare, med en 16,571 kilos gädda fångad i Singösundet på en Swim Whizz 704.

                LEF´s Gäddfisketävling 1/5 1987 - 31/5 1988;

                Sonny Pettersson i Borlänge blev 2:a med en Gädda på 16,524 kilo fångad på en Swim Whizz Nr 718, Red/White "Red Head" ...

                Torbjörn Söderqvist i Gimo blev 3:a med en Gädda på 15,900 kilo fångad på en Swim Whizz Nr 591, BGL Blue Gill...

                Kändisen Lennart Larsson i Västerås blev 4:a med en Gädda på 14,800 kilo fångad på en Swim Whizz Nr 711. Perch White Belly...

                Manfred Brucken, Visby blev 5:a med en Gädda på 14,208 kilo fångad på en Swim Whizz Nr 621, Blue/Silver Scale

                Håkan Andersson, Hägersten blev delad 6:a med en Gädda på 14,200 kilo fångad på en Swim Whizz Nr 702, Chrome Blue Scale

                Kändisen Percy Bristam, Stockholm blev delad 6:a med en Gädda på 14,200 kilo fångad på en Swim Whizz Nr 518, Red/White, "Red Head"

                Lars Olsson, Stockholm blev 7:a med en Gädda på 13,800 kilo fångad på en Swim Whizz Nr 502, Chrome Blue Scale

                Lars Andersson, Gimo blev 8:a med en Gädda på 13,500 kilo fångad på en Swim Whizz Nr 791, BGL Bluegill

                Kändisen Håkan Brugård, Uppsala blev 9:a med en Gädda på 12,360 kilo fångad på en Swim Whizz Nr 725, Flo Orange/Yellow

                Henrik Filipsson, Skoghall blev 10:a med en Gädda på 12,000 kilo fångad på en Swim Whizz Nr 758 Flo Yellow/Spots.

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • #9
                  Ja du Old Firehand, UFF var jag själv med i under den gamla goda tiden!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                  171 svar
                  39 417 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Hepper2
                  av Hepper2
                   
                  Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
                  23 svar
                  5 536 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                  7 svar
                  944 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
                  1 svar
                  487 visningar
                  7 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                  48 svar
                  3 289 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Arbetar...
                  X