Ett helt vanligt fiskepass en blåsig septemberkväll - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett helt vanligt fiskepass en blåsig septemberkväll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ett helt vanligt fiskepass en blåsig septemberkväll

    Läste Peter Bs inlägg om att han tyckte att det skrivs för lite om våra faktiska fisketurer här, och jag håller med, jag gillar att läsa om när folk varit ute och fiskat, även om det inte är super-turen där de tog nytt PB eller så. Kanske är det bara vi som tycker så, men jag tänkte i alla fall försöka bidra, med att skriva lite om gårdagskvällens fiske:

    Slutade jobbet lite tidigare så att jag skulle hinna med att fiska en och en halv timme innan det blev mörkt.
    Åkte upp till en av de små sjöar fiskeklubben jag är med i arrenderar, och fiskade från en liten brygga.
    Började med UL-spöt och 3.5cm jigg med siktet inställt på lite tusenbröders-abborrar, men efter några kast så kändes det som jag fastnat i något nästan inne vid bryggan, men så började det makligt röra på sig, och en kamp inleddes mot en helt OK gädda. Efter lite strulande där den gav sig in i vassen lyckades jag håva den.
    69cm/2.3kg, tjock och fin!
    Blev sedan även ett par små abborrar. Provade att meta lite med majs och tog några sarvar, varav en på över två hekto. Bytte sedan till min lite tyngre gäddutrustning och tog ytterligare två mindre gäddor i klassen strax under kilot.
    En riktigt rolig liten tur, tre gäddor från land på en och samma tur är nog nytt rekord för mig tror jag. Lite roligt också att den överlägset största gäddan fastnade för en microjigg, och de större betena lockade småsnipor!
    Bifogade filer

  • #2
    Mycket fisk på kort tid låter det som.

    Gäddorna gillar verkligen små jiggar och det verkar gälla mest hela tiden.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
      Mycket fisk på kort tid låter det som.
      Det var det absolut - två abborrar, fem sarvar och tre gäddor på 1 timme och 20 minuters fiske, det hör inte till vanligheterna att jag har sån tur!

      Gäddorna gillar verkligen små jiggar och det verkar gälla mest hela tiden.
      Ja, jag har fått flera gäddor upp mot 2-2.5kg på de små jiggarna. Intressant är också att man kan känna en distinkt skillnad i *hur* gäddan hugger på de här små betena jämfört med lite större. Med större beten är det oftast ett kraftigt attack-hugg, man känner att gäddan kommer med fart och kastar sig över vad den tror är en flyende fisk eller något. Med de här små verkar det mest som de lite lojt öppnar munnen och tuggar i sig något litet som passerar, utan att lägga någon större energi i det.

      Kommentera


      • #4
        Jag bor strax norr om Örebro.
        Brukar om jag har tur få minst en fisk, rekordet är tre abborrar under en och samma fiskesession. Man kan väl säga att jag får napp vid 2/3 fisketillfällen.

        nu är min huvudfråga ; har vi fiskare vid forumet som ALLTID får napp när de fiskar?

        hur är Väringen (bredvid Frövi) som fiskesjö? Bra napp? Hört att det finns en hel del gös där

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
        171 svar
        39 474 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Hepper2
        av Hepper2
         
        Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
        7 svar
        967 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman
         
        Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
        48 svar
        3 309 visningar
        2 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman
         
        Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
        1 svar
        327 visningar
        6 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
        15 svar
        1 308 visningar
        2 gillar
        Senaste inlägg MathiasJK  
        Arbetar...
        X