Att hitta ett "nytt" fiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att hitta ett "nytt" fiske!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Att hitta ett "nytt" fiske!

    Den här vintern blev det bra med is för första gången på läääänge här ner i söder. Svältfödd på pimpelfiske som man var gick jag ut aningen för hårt med många dagars fiske på rad och kopiöst många borrade hål, och lyckades därmed dra på mig en riktigt efterhängsen tennisarmbågs-skada redan i januari. Ställde om och lärde mig att borra och pimpla primärt med vänsterhanden, så pimpelsäsongen blev inte helt förstörd som tur var.
    När så isen försvunnit och våren börjat göra sitt intåg insåg jag dock att stå och nöta med kastspö på kusten efter havsöring, eller jaga kraftiga gäddhugg in någon insjö nog inte skulle vara så lyckat. Istället fick jag leta efter andra former att få fiskesuget stillat.
    En av mina målsättningar för 2021 var att lägga ytterligare en art till min artlista, och skrubbskädda verkade vara en bra och hyfsat enkel kandidat, så bottenmete från land i havet blev nya melodin för mig.
    Jag har annars föreställt mig att bottenmete verkar lite tråkigt, typ kasta ut något och sedan sitta vid sidan av och vänta i timmar på att något ska hända, men plattfiskmetet går att få till ett hyfsat aktivt och spännande fiske! Man kastar ut, låter det vila på botten 5-10 sekunder, vevar in några tag, upprepa. Hela tiden med linan sträckt, och vid minsta pill så ska mothugget sitta där!
    Det tar ändå rätt många minuter att veva in helt, så det eviga kastandet och slitandet på armbågen som vanligt spinnfiske ger slipper jag, men har kul ändå.
    En verkligt glad överraskning är hurpass *bra* fiske jag haft, har en streak nu på elva pass i rad där jag fått minst en fisk varje gång, alltid någon skrubbskädda eller sandskädda, och fått en del fisk av hyfsad size dessutom.

    Click image for larger version

Name:	Clipboard01.jpg
Views:	381
Size:	231,5 KB
ID:	2578496

  • #2
    Jag gjorde något försök i vintras. Lyckades inte så bra. Kände något pill men inget fastnade. Misstänker att det kanske var någon simpa som var på.

    Har du använt typiska tackel med mycket pärlor och så?
    Vad har du använt för bete?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
      Jag gjorde något försök i vintras. Lyckades inte så bra. Kände något pill men inget fastnade. Misstänker att det kanske var någon simpa som var på.
      Jag provade också tidigare, men känns som det inte var förrän andra halvan av april som det verkligen lossnade, och sedan dess har jag hat bra fiske som sagt, så kan vara läge att testa igen!

      Har du använt typiska tackel med mycket pärlor och så?
      Vad har du använt för bete?
      Har gjort ett enkelt tackel med ett två tafsar med krok och ett par självlysande pärlor, samt ett vanlig skeddrag i mitten. Ser ut ungefär som det här: https://www.el-ge.se/Content/Images/...er-28-gram.jpg

      Till agn brukar jag köra en bit sill (frös in en del småsill som jag fick i höstas) på ena kroken, och en bit räka (köper med skal på, skär i bitar och behåller skalet så det sitter bättre) på andra, så får plattfiskarna själva bestämma vad de vill ha för dagen!
      Har ännu inte märkt att det ena skulle vara bättre än det andra, vissa dagar tar det mest på sill, andra på räka.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
      171 svar
      39 477 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Hepper2
      av Hepper2
       
      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
      7 svar
      970 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman
       
      Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
      48 svar
      3 310 visningar
      2 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman
       
      Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
      1 svar
      328 visningar
      6 gillar
      Senaste inlägg Old Firehand  
      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
      15 svar
      1 357 visningar
      2 gillar
      Senaste inlägg MathiasJK  
      Arbetar...
      X