Öringrapporter - en riktig skönhet. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öringrapporter - en riktig skönhet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Alltid Slow sink transparent 20gram , kan gå ner på 15 g på sommaren. Passar mitt ( mina ) spön bäst 11.3 fot kastvikt
    7-30g
    eller om jag kör plåtbit samma spölängd 10-40g.
    Vill ha så lätt som möjligt för o minska slitage armbågar axlar utan o tappa alltför mycke kastlängd.
    Peter b

    Kommentera


    • #12
      Kastarmen skriker efter havsöring och jag försöker planera in ett öringpass helgen efter denna, har fått för mig att öringarna är större nedanför Malmö än vad dom är ovanför? Är det mer värt att köra 3,5 timmar från Göteborg till mellan Ystad&Trelleborg än typ två och hålla sig ovanför Malmö?

      Kommentera


      • #13
        Kanske att snittstorleken är ngt högre på sydkusten än på Skånes NV kust. Viktigt att tänka på att det läggs upp en hel del stora öringar som tagits i eller i anslutning till åmynningar vilket man kan ha åsikter om. Lödde m.fl.
        Jag har fiskat en hel del på sydkusten och kan den hyfsat bra. Det finns massor av fina lokaler. Simrimarken , böste , smyge , beddinge , Abbekås, hörte , svarte m.m men som alltid så gäller det att träffa dagen o platsen, vilket är ett lotteri.
        Sydkusten är känsligare för vind och det drar lätt upp skit o stora vågor med vind SO-SV så håll koll på det. Sträckan runt Malmö är jag inget vidare på , men lokaler som klagshamn, brofästet , limhamn , lommabukten Barsebäck och upp mot ålabodarna brukar omtalas.
        Om det var värt det vet vi först efteråt men alltid kul o testa nya lokaler. Kom gärna med feedback om du drar iväg.
        Peter b

        Kommentera


        • #14

          Kommentera


          • #15
            Äsch..vet inte hur allt fungerar än.
            Från i sommras tyvärr var minsta för skadad annars lagliga..
            Fint fiske åtta tagna fyra upp , en per person i båt.
            Blir förvånad när ni pratar om fiske alldeles vid åmynningar..

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
              Kanske att snittstorleken är ngt högre på sydkusten än på Skånes NV kust. Viktigt att tänka på att det läggs upp en hel del stora öringar som tagits i eller i anslutning till åmynningar vilket man kan ha åsikter om. Lödde m.fl.
              Jag har fiskat en hel del på sydkusten och kan den hyfsat bra. Det finns massor av fina lokaler. Simrimarken , böste , smyge , beddinge , Abbekås, hörte , svarte m.m men som alltid så gäller det att träffa dagen o platsen, vilket är ett lotteri.
              Sydkusten är känsligare för vind och det drar lätt upp skit o stora vågor med vind SO-SV så håll koll på det. Sträckan runt Malmö är jag inget vidare på , men lokaler som klagshamn, brofästet , limhamn , lommabukten Barsebäck och upp mot ålabodarna brukar omtalas.
              Om det var värt det vet vi först efteråt men alltid kul o testa nya lokaler. Kom gärna med feedback om du drar iväg.
              Peter b
              Tack för vindtipset där, kollar man dagarna innan den helgen så blåser det väst i syd, kanske det är bra, vi får se…

              Kommentera


              • #17
                En liten fråga; vilken typ av lina kör ni med - flät, nylon eller fc?

                Kommentera


                • #18
                  Flät som huvudlina 0.11-0.15, fc på tafsen 0.28- 0.32.
                  Brukar ligga på 0.15 på huvudlinan men så testade jag ett annat märke ( spiderwire) och deras dimensionsangivelse är inte o lita på, betydligt tjockare än vad som anges så jag gick ner på 0.11. Funkat bra såhär långt.
                  Peter b

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                  171 svar
                  39 477 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Hepper2
                  av Hepper2
                   
                  Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                  7 svar
                  970 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                  48 svar
                  3 310 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                  1 svar
                  328 visningar
                  6 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                  15 svar
                  1 357 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg MathiasJK  
                  Arbetar...
                  X