Min första öring över "måttet"! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min första öring över "måttet"!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

    Tack för förslaget. Jag varierar invevningshastigheten beroende på vattentemperatur. Jag vevar väldigt sällan riktigt långsamt dock. Vevstopp försöker jag komma ihåg och jag gör alltid minst 1-2 st sådana per kast. Däremot gör jag fler (5-7 st) per kast när jag är koncentrerad och färre (1-3 st) när jag går in i "zombie-läge" och tappar koncentration efter ett tag.
    Jag ligger nog på cirka 20 vevstopp per kast. Vevar på rejält fort utom när det är nära nollgradigt i vattnet då jag sänker farten en aning och framförallt gör längre vevstopp. Brukar också göra lite ”lockryck” ibland, lyfta spötoppen och sänka kan också trigga.

    Kommentera


    • #22
      ca 5 timmar i går, prövade lite borre men mest HÖ ut mot havet från land. Massor av spinnstopp, knyckar och varierad fart… inte ett följe ens, fast vinden låg fel. Lite förvånad att mitt 7’7” -24 spö till borre med en multi och 18g Spöket inte var många meter bakom 9’6” -34g spö med haspel 20g Vicke, flätlina 0,13-0,19 i lätt vind.
      Senast ändrad av anteman; 2022-10-24, 20:19.

      Kommentera


      • #23
        Har själv haft ett par bom pass nu på senaste veckan..funderrar, är det värt att fiska havsöring efter kusten nu i november eller har den mesta fisken gått upp i bäckarna o lekt? Jag bor i västernorrland. Värt att nämna är att jag fick en 60cm utlekt smal i en liten bäck härom dagen iallafall men efter den fisken känner jag att jag inte vill fiska något mer i bäckarna o störa fisken..

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av macköring Visa inlägg
          Har själv haft ett par bom pass nu på senaste veckan..funderrar, är det värt att fiska havsöring efter kusten nu i november eller har den mesta fisken gått upp i bäckarna o lekt? Jag bor i västernorrland. Värt att nämna är att jag fick en 60cm utlekt smal i en liten bäck härom dagen iallafall men efter den fisken känner jag att jag inte vill fiska något mer i bäckarna o störa fisken..
          Tycker absolut det är värt att om man får, bor själv på västkusten där den är fredad så jag vadar istället runt i mörkret med pannlampa å letar piggvar och det jag ser mest är havsöring som är galet aktiva runt reven i mörkret.

          Kommentera


          • #25
            Någon som kan säga något om Daiwa Luvias, haspel 9-10 fot 5-25g eller 10-35g modellen? Vilka kastvikter ni anser funka bäst och om ni har regular- eller fast-action varianten.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Någon som kan säga något om Daiwa Luvias, haspel 9-10 fot 5-25g eller 10-35g modellen? Vilka kastvikter ni anser funka bäst och om ni har regular- eller fast-action varianten.
              Riktigt fina havsöringsspön, men 35 g-varianten är styvare än de flesta andra havsöringsspön. Inte styv jämfört med ett abborrspö. Det kastar förbaskat långt. 25 g-varianten är mjuk och följsam. Rullfästena är riktigt solida och känns allmänt greppvänliga. Spöna i sig är oerhört lätta. Jag föredrar nog hur Abu Sölv känns, men Luvias är verkligen grymma spön värda prislappen.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

                Tycker absolut det är värt att om man får, bor själv på västkusten där den är fredad så jag vadar istället runt i mörkret med pannlampa å letar piggvar och det jag ser mest är havsöring som är galet aktiva runt reven i mörkret.
                Det lät väldigt roligt att gå runt med lampa o spana på dom men tyvärr är det ju lite skillnad på havsöringen på västkusten gentemot västernorrland hehe.. hur många det finns menar jag

                Kommentera


                • #28
                  benjamin S, tack för input, låter som 35:an blir "mer än jag vill ha och behöver". Frågan är då om 25:an klarar en och annan Gladsax 27g utan att "fega" mer än marginellt även om de flesta beten ligger runt 20g?

                  ​​​​​​Dessutom, nyfiken på vad som gör att du föredrar Sölv och vilken av dem, AG 2 eller AG 3? Aktion, handtag, balans?

                  Vissa Luvias finns med både regular- och fast-action, har du känt på, fiskat båda eller vilken variant?
                  Den förra ska ha helt korkhandtag, där fast-action har split-grip. Kan det vara att den 25:an du nämner är den mjukare å följsammare "regular-action" ?

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    benjamin S, tack för input, låter som 35:an blir "mer än jag vill ha och behöver". Frågan är då om 25:an klarar en och annan Gladsax 27g utan att "fega" mer än marginellt även om de flesta beten ligger runt 20g?

                    ​​​​​​Dessutom, nyfiken på vad som gör att du föredrar Sölv och vilken av dem, AG 2 eller AG 3? Aktion, handtag, balans?

                    Vissa Luvias finns med både regular- och fast-action, har du känt på, fiskat båda eller vilken variant?
                    Den förra ska ha helt korkhandtag, där fast-action har split-grip. Kan det vara att den 25:an du nämner är den mjukare å följsammare "regular-action" ?
                    Ursäkta otydligheterna. Sölv AG3 är det spö jag syftar på. Få spön känns like trevliga som det. Något med balansen, den låga vikten och aktionen gör mig riktigt glad i det spöet. Jag har inget själv, men behöver jag ett nytt blir det ett sådant. Det känns bara mer lättstyrt.

                    Jag har erfarenhet av Luvias med split grip. Även helkork i multiutförande. Jag gissar att den 35 g jag prövade var fast action. 25 g jag prövade måste varit regular då den ganska lätt böjde sig ner till sista spööglan (närmst rullen). Jag tror 25 g regular skulle kännas något pressat med beten över 25 g, men 27 g borde funka felfritt om man har en svepande kastteknik.

                    Kommentera


                    • #30
                      Tack Benjamin S!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 474 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      969 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                      48 svar
                      3 309 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                      1 svar
                      327 visningar
                      6 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 341 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Arbetar...
                      X