Ibland har man bara en känsla i kroppen att den här dagen blir bra! Lufttrycket har varit stabilt på ca 1001 mbar i 24 timmar så ikväll begav jag mig ut för en kombination av lite spinfiske och lite mete. Dock har jag nu blivit av med min lånebåt, så enbart strandfiske.
Så vad sker?
Jag börjar med lite spinfiske på en liten stenudde där typ alla som fiskar i sjön brukar stå, och därför är den ingen höjdare. Vid rätt tid på året kan man få rätt små gäddor om man kastar långt, långt ut i sjön, men inte ofta. De stora gäddorna finns i sjöns södra ände och nås bara med båt.
Men hör och häpna!
På kast nr 4 ca 3-4 meter från stenudden och ca 40 cm från ytan ser jag en 1 kg gädda snabbt simma efter, spinnstopp, och pang!! Gäddan gör ett utfall och sitter. Enligt devisen "slowly, slowly catchee monkey" tar jag det försiktigt för att den inte skall krokas av och den landar snyggt i nätet. Dödad med ett snabbt slag på huvudet och då jag inte har kylväska fick jag åka hem, grovrensa, och sen tillbaka igen för omgång nr 2.
Omgång 2 är mete. Det finns sutare i sjön på mellan 1-2 kg och en sådan vill man gärna lägga på grillen. Har mäskat i 4-5 dagar nu och på kvällen från och med 21 tiden har jag tidigare fått sutare, men ytterst sällan.
Ingen sutare idag dock, men mörtarna var helt tokiga. Om jag inte hade bytt till större agn (räka) utan fortsatt med majs hade jag kunnat stå och dra mörtar hela kvällen.
Sutarna lös med sin frånvaro, men jakten på dom fortsätter. Tips tages tacksamt emot!
Lämna en kommentar: