Söka gäddan i varmt vatten! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söka gäddan i varmt vatten!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av alleborg Visa inlägg
    Tjoho!
    Sommarn har slagit till på allvar här i Göteborg, vattentemeraturen ligger runt 18 grader(i ytan).
    Tog ett gäddpass i morse från 10-3 och lyckades landa ett par unga gäddor, runt 1-3 kg.
    Jag brukar mest fiska under sensommar/höst och försommar/vår. Nästan aldrig under den stekheta högsommaren vilket jag nu tänkte ändra på. Men hur är det egentligen? Hur söker jag upp gäddan ( de större) vid varmare temperaturen och lätt sommarbris? Gäller det att satsa på djupen, grynnor, eller hur är det? Antar att det finns många kloka huvuden som kan hjälpa mig att även söka fina gäddor nu under högsommarn.

    OBS! Fiskar mycket med jerkbait, som buster, big bandit etc.
    Oerhört tacksam för svar!

    Skitfiske allesammans och glad sommar på er!
    Hej Jesper Alleborg och andra storgäddfiskare:
    När ytvattentemperaturen ligger runt +18 gr.C bör de flesta Stora Gäddor ha lämnat grundvattnet inne vid stränderna och sökt sig ner i djupare och svalare vatten. Du hittar de Stora Gäddorna i branter runt uddar och utmed lovartsidorna av friliggande grynnor. En del Stora Gäddor jagar i skymningen efter solnedgången och andra, ofta de allra största jagar mitt i natten under ljusa sommarnätter eller timmarna före soluppgången. Försök lokalisera var monstergäddorna rör sig under sina jakträder. Du ser var de jagar upp löjorna genom vattenytan och var de stora plasken äger rum. Memorera och notera tidpunkter och platser där du ser att de Stora jagar. Annars är trolling ofta bästa metoden att lära sig var de riktigt Stora Gäddorna uppträder och hugger sommartid:

    Sommargädda är Trollinggädda!
    Sommartid, den årstid Gäddan växer och omsätter mest energi, hittas den Stora Gäddan ute i sjön på djupare vatten och inte på grunt vatten inne vid stränderna som under höst och vår.

    Trolling är sannolikt den bästa gäddfiskemetoden under högsommarmånaderna juli och augusti. Det är inte bara det att sommargäddan föredrar ett byte som rör sig snabbt i det uppvärmda sommarvattnet, utan den verkligt stora fördelen med trolling är att betet alltid fiskar i nya vatten. Ju snabbare man trollar, desto mera vatten hinner man fiska av. Det går att trolla gädda vid 1,2 – 1,7 knop under höst och vår, men sommartid tycks gäddorna hugga bättre vid 1,8 – 2,8 knops fart.

    Den konstanta trollinghastigheten ger inte de bästa fångstresultaten, utan en ständigt ökande och minskande hastighet ger de flesta huggen. En effektiv metod vid trolling är att låta wobblern eller draget sjunka ner till botten innan båten sätts i rörelse. Starta sedan motorn och trolla ett stycke. Stoppa båten på nytt och låt betet sjunka ner mot botten igen. Denna ”Stopp och Kör-metod” är mycket effektiv vid Gäddtrolling i djupa och medeldjupa sjöar. Fiskemetoden är ovanligt fångstgivande under sommarmånaderna juli och augusti, när ytvattnet är varmt och Gäddan befinner sig i djupare, kallare och syrerikare vatten.

    När jag själv körde koncentrerad trolling med magnumwobbler över "heta" områden för Stora Gäddor trollade jag ofta med fyra eller sex spön och parvis varierande linlängder. Innan jag i slutet av 1950-talet började djuptrolla efter Gädda och Gös med leadcorelinor och djupriggar för att få ner wobblerna på önskade djup, använde jag 100 - 300 grams bananformade, egentillverkade blysänken med öglor av rostfri cykeleker i båda ändarna. Tack vare relativt korta linlängder och tunga sänken kunde jag provocera stora efterföljande Gäddor till att hugga wobblerna genom att hålla i spöt och dra spötoppen långt föröver och sedan blixtsnabbt föra spöt bakåt, så att det tunga sänket 1,2 - 1,5 meter framför wobblern dök och snabbt drog ner wobblern nedanför Gäddans synperiferi. Ofta dök Gäddan direkt efter och tog det flyende bytet, wobblern. Testa själv och du har lärt dig ett nytt knep att trigga monsterstora Gäddor till snabba, våldsamma hugg!
    Trevlig midsommar alla Gäddfiskare!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

    Ps. Om du på fullt allvar vill bli en "outstanding" gäddfiskare kan du klicka på www.trumman.com och bläddra i mitt "Bildgalleri och nya gäddfisketips" där du kan läsa dig till och lära dig genvägen till de riktigt Stora Gäddorna. Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2009-06-18, 18:52.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
    171 svar
    39 474 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Hepper2
    av Hepper2
     
    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
    7 svar
    967 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg anteman
    av anteman
     
    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
    48 svar
    3 309 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg anteman
    av anteman
     
    Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
    1 svar
    327 visningar
    6 gillar
    Senaste inlägg Old Firehand  
    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
    15 svar
    1 299 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg MathiasJK  
    Arbetar...
    X