Jag brukar öppna min dagbok när längtan är som störst. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag brukar öppna min dagbok när längtan är som störst.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag brukar öppna min dagbok när längtan är som störst.

    För oss alla som längtar efter den härliga våren.
    Jag delar med mig några citat & och händelser från min dagbok.
    Hoppas det får upp humöret i denna mörka kalla tid på året.

    1)

    start nu på fredag
    Efter tre veckors mäskning är det nu dags för min efter längtade ål premiär med
    Söndagen:27/5-00

    En liten uppdatering av tabellerna var det nu dags för, tiden framför datorn är nu nere på mini nivå .
    För en gångs skull lyckades jag komma iväg på fiske efter Id i Saxån.
    Torsdag 04.00 drog jag och Kulan till saxån efter att ha lusläst allt om Id fiske.

    Med hoppet i behåll började vi på övre sträckan med bottenmete (quivver)vi provade olika agn utan resultat ,det ända som landade var små idar mellan 3-5 hekto. Vi beslöt oss att leta upp lekfisken och körde ner till nedre sträckan.
    Vi ändrade taktik och taklade om till 0.18 lina krok 10 och bb flöte för att få ett naturligt fall på masken på en halv meters djup.
    Vaken började nu hagla omkring oss vi såg fiskar upp mot 2-3 kilo .
    Efter ett par missade mothugg lyckades vi landa en id på1500grm.
    Skit coolt på så tunn utrustning.
    Saxån “we will be back”
    PR

  • #2
    2)

    Lördag:21/4-99

    Aj aj aj…. Vad livet kan vara orättvist , 05.30 på lördag bar det iväg till dammarna. Jag ville prova gäddfiske på min nya mäskplats så det var bara att traska in ibland snåren.
    Solen sken och temperaturen var –3C samt vind stilla, det bådade för svårflörtade gäddor i det kalla vattnet. Kl. 06.30 Satt jag på huk och kramade mäsk för kommande sutare säsong, plötsligt såg jag i ögonvitan ett kraftfullt hugg på mitt flöte som omgående börja röra sig snett till vänster.

    Jag reste mig upp och tog mig till spöet i lugn takt för att fisken skulle få tid att svälja ,precis innan jag ta tag i spöet blixtrade det till i vattnet, flötet dök ner i en våldsam fart snett vänster om mig sen vände den om och gick till höger för att sedan fara rakt mot djupet i dammen.

    Jag gjorde mot hugg! fan……inget motstånd kände bara massa vass som gäddan hade roterat i. Det hela utspelades strax under vatten ytan vilket resulterade enorma virvlar och massa vass som flöt upp till ytan.
    Jag kunde inte begripa varför denna stora fisk spottade ut mörten kanske blev den skrämd av mig när jag gick fram till spöet. Mitt förtroende för denna damm har i alla fall ökat.

    Söndag:22/4
    Då var det dags för en premiär i Gädd sjön, Micke hämtade mig KL 06.30
    Vi var laddade till tusen och nu äntligen måste premiär Gäddan landas.
    Det var perfekt väder lite varmare än igår och tunnan var full med nyfångad mört.
    När vi väl var framme vid sjön var det underbart att få plocka fram banksticks och sätta på sig vadare å placera spöna ute i vattnet.
    Ett otroligt fint djurliv omkring sjön gjorde att min puls började slå dubbelt, vi kan inte missa en fisk idag. Två timmar gick och hoppet började gå ur mig, var det för kallt för de klassiska morron huggen? Micke och jag började gå omkring och reka vatten och var tillbaka inom 5 minuter.
    Vi började att kolla Mickes flöte och upptäckte ganska fort att den saknades. Micke sökte kontakt med flötet och drog snabbt en ”tolva”där satt den skrek han. Oj oj oj………pulsen accelrerade från noll till tvåhundra så fort att jag sprang 60 meter på 7 blankt och hämtade håven. När jag kom tillbaka höll Micke fortfarande på att drilla Gäddan, härligt att se på det var bara att hålla fram håven där satt den första för vår klubb i år.

    En färg grann gädda på 2250grm hane.
    Oturen började att grina mig i ögonen två gädd tackel satte jag inom loppet av en timme. Jag packade i hopa spöna och tog fram mitt Quivvertopp började meta efter abborre och gädda. Efter 15 minuter såg jag att toppen började att röra sig, jag kastade mig i stort sett fram för att kunna göra mot hugg omgående.

    En blixt snabb tolva och där satt den min första fisk.

    Detta var det grymmaste jag någonsin känt på kroken jag var totalt maktlös inför detta monster jag skrek till Micke måtte jag bara få se den. (0,27 lina med enkel krok wide gape med en liten tafs på fem cm var inte mycket att hurra för)
    Den rusade plötsligt helt om till höger en tjugometer sen vände hon tillbaka 15meter till vänster för att sedan gå in till mitten och ta skydd under riset.
    Det var första gången i mitt liv som jag kände att det var fisken som hade övertaget det var bara att börja trötta ut henne.
    Micke hämtade den så kallade håven vi hade med oss, eller i detta sammanhanget akvarie håv.

    Jag fick sju försök att försöka landa henne och allt annat skit som hon hade lindat in i linan. Försökte att greppa om henne helt omöjligt då vände hon om som en projektil ut till djupet igen.
    Linan gick till slut och min rekord fisk simmade lugnt ut i djupet.
    Den var inte under 10 kilo utan hur många kilo över.Det var sista gången jag fiska specimen fiske utan en specimen håv.
    Det känns mycket bra att Mikael var med som vittne, vilket var det ända positiva i denna sorg.
    Nu har jag ett enormt förtroende för Gädd sjön. ”I’Will be back”

    Mvh Silver
    PR

    Kommentera


    • #3
      3)

      Min första anakonda Ål:
      Fajten kan jag bara beskriva på ett sätt ”ett våldsamt mothugg” ”en direkt verkande dubbeltolva” ändå gick den fast i botten flera gånger dessa muskel knuttar får man verkligen frossa av.
      Nu vet jag var namnet ålafrossa kommer ifrån

      Ett stort tack till Kulan för den fina håvningen.
      1950grm
      Silver
      Senast ändrad av Silver; 2002-12-03, 21:29.
      PR

      Kommentera


      • #4
        4)

        Den 5/5-00 kände jag att ålen snart borde börja att nappa med tanke på den tidiga värmeböljan . Tre veckor för tidigt ger jag mig ut med Joachim (externfiskepolare) till väl vald plats som varje år presenterar ålar i storlekar upp till 2 -3 kg.När väl all utrustning var packad i bilen och vi var på väg, kunde man känna den där speciella känslan av spänning.
        Efter 5 mil kunde man känna doften av natur och vatten . Det var 22 grader i luften 12 grader i vattnet och Mörten var i full färd att leka. Det bådade gott för premiären.
        För dom som inte vet kan jag informera om att ål har mört som favoritföda vid leken .
        Vi metade mört till nattens fiske och riggade spöna , sedan började den långa väntan på 22.00 klockslaget.
        Enligt upprättad statistik sker det första hugget mellan 22.30-23.00. Klockan var nu tolv och tålamodet börja nå sitt slut .Vi båda var nu överens om att vi skulle bryta upp. Då hörde vi att det skrek till i nappalarmet två hundra meter upp i sjön .
        Jag kände en kraftfull rysning i kroppen, äntligen , Joachim fattade ficklampan och jag grep efter håven och i samma veva skrek det i larmet igen . Ojoj den rusar skrek jag till Joachim , greppar spöet känner på linan att den löper, räknar 1,2,3 gör en dubbel tolva (mothugg) och känner ett enormt motstånd. Det är en ål !
        Jag gör allt för att den inte skall få en chans att gå ner sig botten , äntligen får jag upp den till ytan , matchen är vunnen .
        000505 Silver och Joachim
        1450grm
        PR

        Kommentera


        • #5
          Jaha trevlig liten Dagbok............he .................
          Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

          Kommentera


          • #6
            dagbok

            Fina historier, men antika. Jag tror nog att första året vi fiskade ihop går till historien. Vi hade ett sanslöst fiske...
            Fan, jag glömde kameran hemma!!!

            Kommentera


            • #7
              Re: dagbok

              Originally posted by kulan
              Fina historier, men antika. Jag tror nog att första året vi fiskade ihop går till historien. Vi hade ett sanslöst fiske...
              Lite småkåt blir man.
              Har ni mäskat mer i sjön som ni besökte i Lördags?
              sigpic

              Kommentera


              • #8
                mäsk

                Nej! meningen var att en laddning skulle ut idag.Men fick tyvär förhinder.Men det är lugnt jag har gott om tid på mig.Söndag är nästa mäsknigstur. Så kommer jag att fortsätta ända fram till marsmånad.Men givetvis blir det fiske under tiden.
                PR

                Kommentera


                • #9
                  mäsk

                  Ja det stämmer. Man lockar dit fisken med mat och lär dem samtidigt att äta en viss sorts mat.
                  Fan, jag glömde kameran hemma!!!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                  171 svar
                  39 477 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Hepper2
                  av Hepper2
                   
                  Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                  7 svar
                  970 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                  48 svar
                  3 310 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                  1 svar
                  328 visningar
                  6 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                  15 svar
                  1 354 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg MathiasJK  
                  Arbetar...
                  X