Fifång / Landsort (Torsk & plattfisk) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fifång / Landsort (Torsk & plattfisk)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fifång / Landsort (Torsk & plattfisk)

    Prövade igår lyckan med vertikalfiske på grynnorna och en del av djupen ute på Asköfjärden, målet jag hade var att fånga min livs första Torsk. Efter att ha googlat på nätet utan att egentligen veta exakt vart man skall fiska begav jag mig ut mot de vatten jag läst om, Fifång/ Landsort. Någon Torsk blev det aldrig, däremot lyckades vi lura en skarpsill och en fin abborre.
    Vår fiskemetod bestod i vertikalfiske med stora RELAX jiggar i färgerna grön-gul och Grön/gult vilket vi blivit rekomenderade hos redskapshandlaren. Vi prövade även på fiske med torskpilkar och upphängare eller häcklor som det kanske egentloigen heter, samt bottenmete/Släpmete.

    Nu till min fråga, för att vara bättre förberedd nästa gång.
    Vart hittar jag torsken? På Grynnor eller djuphålor, vilka djup skall jag söka den? Har ni några platser ni rekomenderar? Vilket tackel är att föredra?

    På själva asköfjärden var det ganska tomt i vattnet enligt Ekolodet, däremot fick vi fina bananer och större fisksamlingar runt Torsken/ torskklubben. Misstänker dock att det var mycket strömming/sill i huvudska och enstaka större rovfiskar under dem.
    Vi prövade även lyckan runt granklubben, men där var det rena öken.

    Något jag dock blev förvånad över var att vi fick så lite på bottenmete med mask. Tycker att fler abborrar borde ha drillats?

    Om man vill meta plattfisk vart skall man pröva lyckan då?

    Är tacksam för alla tips jag kan få från landsort ner till Himmerfjärden där jag har båten.
    Har ett brinnade intresse för UL-fiske och då speciellt Fluga. Fördriver fiske fria dagar med Flugfiske och Spöbyggnad.

  • #2
    Hehe, vad skumt, får ni torsk och abborre på samma ställen?
    Inte vanligt på västkusten när man jagar torsk.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      haha, nja torsken blev jag ju utan Abborren kom när vvi åkte in till en av öarna i ytterskärgården och jag bottenmetade bara bågra meter från land.. Alltså inte under själva torskförsöken
      Har ett brinnade intresse för UL-fiske och då speciellt Fluga. Fördriver fiske fria dagar med Flugfiske och Spöbyggnad.

      Kommentera


      • #4
        Nej ok, där ser man!
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Har dragit massiv med torsk utanför landsort, har min båt på ön norr om landsort/öja.
          En hotspot jag kan dela med mig av är precis norr om den södra hamnen på östra sidan av landsort, man ska dock vara beredd på att förlora lite beten då det finns något/några vrak på botten.

          Det som funkat allra bäst för mig är när det är blåst svagt väst/sydväst, har bara fått några enstaka torskar när vinden varit över 4-5 m/s.
          Har mycket större framgång med jigg än vertikalt med pilk.
          Kastar ut och låter jiggen sjunka till botten och "jiggar" in som vid vanligt abborrfiske.

          Kan tillägga att det inte är någon brist på plattfisk heller, mormor fått massvis med flundra på nät(lagligt!) i närheten av landsort.

          Är dock väldigt sugen på att fiska med spö efter plattfisk.
          Senast ändrad av ante912; 2011-08-07, 02:43.
          -----------PB's!-----------
          Gädda 8,7 kg
          Harr 0,5 kg
          Abborre 0,8 kg
          Torsk 2,4 kg
          Havsöring 3,5 kg
          Näbbgädda
          Strömming
          Mört
          Skrabb

          Kommentera


          • #6
            DÅ blir det till att försöka lite där nästa gång.. Vi prövade här omdagen vid söder om södra hamnen samt Stångkär och grynnorna söder om landsort.. Var istort sett öken.. Hade dock något på vid Bulan, men den släppte bara några meter från båten.
            Plattfisk borde inte vara några problem att fånga på spö. Har själv hört mycket om fina fångster på nät söder om mörkö och kring fifång..
            Dock kan jag inte se att nät skulle var något som intresserar mig.. Men ni som metat plattfisk? När söker man den, på dagen? På natten? Och paternostertackel är väl det bästa men vad skall man ha för bete? Mask? Räka?
            Har ett brinnade intresse för UL-fiske och då speciellt Fluga. Fördriver fiske fria dagar med Flugfiske och Spöbyggnad.

            Kommentera


            • #7
              Jag ska ut och testa lyckan i helgen som kommer om vädret tillåter.
              Kan återkomma med detaljerad fångstrapport inkluderat vindstyrka, vindriktning, vattentemp, plats, tid, bete och fångst om det är något som intresserar dig.
              -----------PB's!-----------
              Gädda 8,7 kg
              Harr 0,5 kg
              Abborre 0,8 kg
              Torsk 2,4 kg
              Havsöring 3,5 kg
              Näbbgädda
              Strömming
              Mört
              Skrabb

              Kommentera


              • #8
                Ja det får du mer än gärna återkomma med.. Fisket är som sagt nytt för mig och jag ser gärna möjligheten till att lära mig mer om detta
                Har ett brinnade intresse för UL-fiske och då speciellt Fluga. Fördriver fiske fria dagar med Flugfiske och Spöbyggnad.

                Kommentera


                • #9
                  Blev en sväng igår trots värdelös vind.
                  5m/s, ostligt, vattentemp ~17grader, kl 13-15, 15cm jigg - strömmingsfärg, inte ett enda hugg.
                  Detta var dock på västsidan av läskär, testade där pga vinden men kan ju varna er andra fiskare att det ligger en gammal elkabel därifrån till landsort vilket resulterade i ett förlorat ankare.
                  Kabeln är inte märkt med skylt heller.

                  Var stark ostligt vind hela helgen så totalfångsten blev en gädda på ca 2hg som dessutom var riktigt illa felkrokad och fick bli avlivad, inte en lyckad fiskehelg med andra ord.
                  -----------PB's!-----------
                  Gädda 8,7 kg
                  Harr 0,5 kg
                  Abborre 0,8 kg
                  Torsk 2,4 kg
                  Havsöring 3,5 kg
                  Näbbgädda
                  Strömming
                  Mört
                  Skrabb

                  Kommentera


                  • #10
                    Till den på forumet som ringde till mig idag:
                    Lycka till om ni bestämmer er för att åka ut och skriv gärna en fångstrapport!
                    Senaste jag hörde så drog en kille 15 torskar på ett pass men jag bommade igår.
                    -----------PB's!-----------
                    Gädda 8,7 kg
                    Harr 0,5 kg
                    Abborre 0,8 kg
                    Torsk 2,4 kg
                    Havsöring 3,5 kg
                    Näbbgädda
                    Strömming
                    Mört
                    Skrabb

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 472 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 309 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                    1 svar
                    327 visningar
                    6 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                    15 svar
                    1 237 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Arbetar...
                    X