Fifång / Landsort (Torsk & plattfisk) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fifång / Landsort (Torsk & plattfisk)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Då var det dags för uppdatering igen. Har pga ändrade arbetsförhållanden inte haft möjligheten att skriva här på ett tag.
    Jag var ute förra veckan och fiskade kring Landsort. totalt fick vi 9 Torskar på 2h, prövade lite kring småbåtshamnen du rekomenderade, där blev det 2 jättesmå torskar.
    Det som skrämde mig lite, var den stora mängden båtar, som fiskade kring landsort, när utdelningen bara ger med sig småfisk...
    För stammens skull, borde det vara större områden med fiskeföbud kring ÖJA.
    Vi hade dock störst tur kring "Gumman" där fick vi några stycken runt 4 kg. Dessutom var vi ensamma där.
    All bergstorsk högg på jigg, varken upphängare eller pirkar gav någon utdelning.

    Däremot hade vi något större på ute på Lönnbåden, som aldrig följde med hela vägen upp. Denna högg dock på blank pirk.
    Imorgon blir det ett nytt försök, återkommer med ny uppdatering då.

    Sist hade vi soligt väder, 9,5g i vattnet, runt 11 i luften och blåste 4-5m sek...
    Har ett brinnade intresse för UL-fiske och då speciellt Fluga. Fördriver fiske fria dagar med Flugfiske och Spöbyggnad.

    Kommentera


    • #12
      Låter trevligt!
      Håller med om att det är mest småtorsk runt 500-1000gr men mycket båtar?
      Har varit själv samtliga gånger jag fiskar utanför österhamn som det heter.

      Jäkla trist att jag inte var ute nu i helgen annars hade jag kunnat haka på eller plocka upp er så ni slapp traila båt!

      Lite surt att du slog mitt PB
      -----------PB's!-----------
      Gädda 8,7 kg
      Harr 0,5 kg
      Abborre 0,8 kg
      Torsk 2,4 kg
      Havsöring 3,5 kg
      Näbbgädda
      Strömming
      Mört
      Skrabb

      Kommentera


      • #13
        Intressant läsning, är själv uppvuxen på Trevik och vi slutade väl som alla andra att fiska torsk på 80-talet, men har nu börjat få torsk igen på flundrenäten just kring läskär.
        Är det någon som har koll på bästa årstid när det gäller torskfisket?
        Får ni inget på vanligt vertikalande efter torsk? Känns som om det borde fungera bra då det är som att pirka fast med bättre precision, vilka färger på jigg har fungerat hitils?

        Det kanske är torsken man får satsa på då allt vertikalande efter gös innåt Torö har gett noll i resultat denna sommar.

        Kommentera


        • #14
          Tyvärr blev det inget fiske idag
          Förra helgen då var det mellan 5-7 båtar vid Öja. Många har sagt att det riktiga Torskfisket sätter igån först i sep och innan dess är det bara pelagiska fiskar man fångar ibland.
          Pirkandet har inte gett oss något alls inne i skärgården. Däremot ute på grynnorna utanför landsort och nynäshamn rent generellt så är pirkandet det enda som gett. Utdelningen ute på havet har inte vart speciellt bra. Däremot har storleken vart bäst där ute. Vi har fått på gröna och gula jiggar.

          Jag får passa på att tacka för erbjudandet att plocka upp oss. Vi har dock inte behövt använda oss av trailer. Vi har stuga och egen båtplats på Mörkö. Så det tar oss ca 45 min med båt från stugan till landsort.
          Vi kanske kan styra upp en fiske träff ute på böljan framöver. Det är ju alltid kul att kunna byta erfarenheter och vidga sitt kontaktnät när det gäller fisket här vi bor.
          Tanken är att vi till våren skall ge oss in på laxtrolling. Så egentligen kom Torskfisket bara till av en slump när vi åkte ut för att utforska möjligheterna och utmaningarna vi kan stöta på när vårens laxfiske kommer till skott.
          Har ett brinnade intresse för UL-fiske och då speciellt Fluga. Fördriver fiske fria dagar med Flugfiske och Spöbyggnad.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Tc_telge Visa inlägg
            Men ni som metat plattfisk? När söker man den, på dagen? På natten? Och paternostertackel är väl det bästa men vad skall man ha för bete? Mask? Räka?
            Vi brukade fiska skrubbskädda genom att båtpimpla med en ganska stor pirk, en tafs på mellan 10-15 centimeter kopplad till pirken och agnad med fet daggmask. Fungerade kanon på både "flundra" och abborre.
            Team Gorilla.

            "No Monkey Business"

            --Mer fiske, mindre fruntimmer--

            Kommentera


            • #16
              Blev 4 torskar på ostsidan av Landsort i lördags, fanns gott om torsk, missade flera än vi fick upp.
              Var bara ute i någon timme så det var ovanligt bra utdelning.
              Vind: 7m/s Västligt
              Vatten: ~5 grader
              Övrigt: Soligt som satan, inte ett moln.
              -----------PB's!-----------
              Gädda 8,7 kg
              Harr 0,5 kg
              Abborre 0,8 kg
              Torsk 2,4 kg
              Havsöring 3,5 kg
              Näbbgädda
              Strömming
              Mört
              Skrabb

              Kommentera


              • #17
                Någon härifrån som var ute vid landsort idag?
                Såg en båt vid en av mina "hotspots" för första gången!
                Isåfall, fick ni något?
                Vi fick 3 st småtorskar och en skrabb.

                Båten jag såg var vit och hade ränder på sidorna och en svart mercurymotor, någon som känner sig träffad?

                Vi hade en vit/orange båt.
                -----------PB's!-----------
                Gädda 8,7 kg
                Harr 0,5 kg
                Abborre 0,8 kg
                Torsk 2,4 kg
                Havsöring 3,5 kg
                Näbbgädda
                Strömming
                Mört
                Skrabb

                Kommentera


                • #18
                  Öppnar upp en gammal tråd, sorry, men vill kolla läget, får man någon torsk vid landsort idag? Eller har det dött ut igen?

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                  171 svar
                  39 417 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Hepper2
                  av Hepper2
                   
                  Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
                  23 svar
                  5 536 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                  7 svar
                  944 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
                  1 svar
                  487 visningar
                  7 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                  48 svar
                  3 289 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Arbetar...
                  X