Nätfisketävling efter gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätfisketävling efter gädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ju högre upp i vårat land du åker ju mindre status har gäddan som sportfisk, den finns i överflöd och det är inte helt ovanligt att man nätar bort lite gädda här och där i norrland.

    Jag kan tänka mig att lappen inte gillar gädda i sina rödingsjöar t.ex.
    Sen lever nog lite av den gammla mentaliteten att gäddan slänger man i skogen kvar här uppe, särskilt bland dom äldre för man vill ha kvar maten i sjön.

    Kommentera


    • #12
      Idioter rent ut sagt.

      Kommentera


      • #13
        Att man vill ha bort gäddan för att gynna ädelfisken är förståeligt men det har gjorts massor av liknande försök världen runt och alla har misslyckats.
        "HalvDan var här"

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
          Att man vill ha bort gäddan för att gynna ädelfisken är förståeligt men det har gjorts massor av liknande försök världen runt och alla har misslyckats.
          Nej, det är det inte. Att utrota en toppredator är aldrig "fiskvård", tvärtom, det kommer vara katastrofalt för hela ekosystemet.

          Kommentera


          • #15
            Är det inte risk för att en sån här åtgärd bara ökar tillväxt av vitfisk och inte alls får någon positiv effekt på beståndet av öring etc? Jag menar har dom provfiskat gädda och analyserat maginnehåll. Jag antar att dom vet att gäddan dessutom är en kanibal och därmed är självreglerande.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av wickedfoe Visa inlägg
              Ju högre upp i vårat land du åker ju mindre status har gäddan som sportfisk, den finns i överflöd och det är inte helt ovanligt att man nätar bort lite gädda här och där i norrland.

              Jag kan tänka mig att lappen inte gillar gädda i sina rödingsjöar t.ex.
              Sen lever nog lite av den gammla mentaliteten att gäddan slänger man i skogen kvar här uppe, särskilt bland dom äldre för man vill ha kvar maten i sjön.
              Det stämmer bra med mina erfarenheter också. Man blir ju ofta idiotförklarad när man berättar för någon äldre stöt att man fått gädda men släppt tillbaka den: "Va släppte du tillbaka den? Är du inte riktigt klok! Gäddan ska du slänga i skogen eller ge till hunden!"

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
              109 svar
              6 181 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg Fiskefuralles  
              Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
              38 svar
              3 010 visningar
              5 gillar
              Senaste inlägg Najad
              av Najad
               
              Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
              48 svar
              3 099 visningar
              5 gillar
              Senaste inlägg TiSo
              av TiSo
               
              Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
              0 svar
              107 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
              12 svar
              832 visningar
              5 gillar
              Senaste inlägg Najad
              av Najad
               
              Arbetar...
              X