Gäddfemman för fiskesnack's medlemmar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfemman för fiskesnack's medlemmar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Kan bara svara för mig själv, men jag fiskar från kajak, då blir det lite krångligare att få ihop en hel bild med mått. Jag har ett snöre som jag mäter fisken med medans jag håller den i gälgreppet, sedan mäter jag snöret efteråt.

    Eftersom det bara är på skoj är det väl ok. Får ju även tänka på hantering av fisken nu under sommaren.

    Kommentera


    • #72
      Tejpa fast ett måttband framför dig =)

      Kommentera


      • #73
        Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
        Kan bara svara för mig själv, men jag fiskar från kajak, då blir det lite krångligare att få ihop en hel bild med mått. Jag har ett snöre som jag mäter fisken med medans jag håller den i gälgreppet, sedan mäter jag snöret efteråt.

        Eftersom det bara är på skoj är det väl ok. Får ju även tänka på hantering av fisken nu under sommaren.
        Ta en bild på ditt Spö bredvid ett måttband, då får man ju en indikation på hur lång fisken är. Tejpbit på 30, 35, 40, 45 och 50

        en sån bild skulle jag godkänna alla dar i veckan. Som du säger är detta bara en rolig grej

        skitfiske
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #74
          Får väl köra ner till bygget och köpa en bit hängränna i plast, sedan använda en sådan måttdekal inuti. Borde funka rätt smidigt.
          Kollade runt lite på fiskebutiker online, och en mätbräda vill dom ju ha 500 kr för..

          Förresten, har ni också slutat att ta vikten på era fiskar mer och mer på senare år? Kan knappt komma ihåg senast jag vägde en gädda.

          Kommentera


          • #75
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Jag ser att det kommit upp fiskar utan mätreferens... vad säger den globala dommarjuryn om det?
            Svår fråga det där, beror väl på hurpass allvarligt man tar på det här med tävlings-delen och hur mycket man litar på de inblandade
            Om "tävlingsledningen" ska verifiera är det ju definitivt svårbedömt när någon lägger upp en bild där de håller en fisk i gälgreppet på rak arm utan någon som helst referens att bedöma om den är 70cm eller 80cm...
            Dock är det ju tråkigt om det ska vara sådär super-noggrant som jag sett i en del tävlingar, fiskar man själv är det rätt svårt att få fisken att ligga still exakt på tumstocken. Har ett exempel från tidigare i år (ingen tävlingsfisk alltså) som jag mätte till exakt 75cm (min näst största för året) med stjärtspolen ihopklämd, men när jag sedan lade ner den för att ta ett foto så ser det mer ut som den är 73cm.

            Kommentera


            • #76
              Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
              Får väl köra ner till bygget och köpa en bit hängränna i plast, sedan använda en sådan måttdekal inuti. Borde funka rätt smidigt.
              Kollade runt lite på fiskebutiker online, och en mätbräda vill dom ju ha 500 kr för..

              Förresten, har ni också slutat att ta vikten på era fiskar mer och mer på senare år? Kan knappt komma ihåg senast jag vägde en gädda.
              Smart med hängränna!

              Fiskens längd blir ju aldrig kortare så en mer rättvis mätning av fisk är ju på längden istället för vikten som varierar duktigt över året

              Kommentera


              • #77
                Kan man ändra sin profil i appen?
                Hade tydligen laddat ner den tidigare och bara skrivit in mina initialer som namn, min epost är ju nu upptagen av den profilen så jag kan inte skapa nån ny profil.

                Kommentera


                • #78
                  Jag har också haft svårt att plåta fisk ihop med synligt måttband (fiskar ensam och från land, vill ej lägga fisk på marken). Har beställt avkrokningsmatta/mätbräda så fr o m nästa gädda blir det lättare.

                  Kommentera


                  • #79
                    Hmm... dagens fiskeprognos i FishChamp visar "Dåligt".

                    Barometern visar 1011 hPa sen igår och det ser ut att bli 3 m/s sydvästlig och sol idag... vid 18.00 ikväll vänder vinden till sydlig och avtagande.

                    I kväll "fyller jag pappret" och uppdaterar dessutom lite...

                    Kommentera


                    • #80
                      Seeeeegt på gäddjakten!

                      På platser där det alltid brukar gå att leta upp 5 kilosgäddor får jag nu bara små slemflöjtar... vissa är ju knappt större än betet jag brukar använda.

                      Lite roligt att se hur vikt/längd skiljer sig bland fiskarna i GäddFemman. Min längsta på 70 cm väger dryga kilot mer än Erik D's på 85 cm. Mina borde väl då vara proppmätta nu =)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 173 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      2 971 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      46 svar
                      2 965 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Henke E, 2023-03-31, 13:14
                      3 svar
                      325 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      104 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X