Gäddfemman för fiskesnack's medlemmar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfemman för fiskesnack's medlemmar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

    Ni fick alltså gäddor på 16,8 kg, 15kg samt 13,9 kg under samma dag, under tre timmar?
    Oavsett om fisketrycket var mycket mindre då samt att födotillgångar för gäddorna var bättre så måste det räknas som ett sinnessjukt fiske och ett once in a lifetime.

    Tillbaka till tråden, jag bara tappar mina gäddor nu då dom är så förbannade att dom krokar av sig själva i vattnet. Givetvis är det inget skit bakom spakarna!
    Men imorgon blir det ett nytt försök att "fylla pappret" med den sista snipan.
    Hej BrainDisorder;

    Det var på den tiden som jag var med i Drevvikens & Långsjöns Fiskevårdsförening som jag hade styrelsens tillstånd att trollingfiska i Drevviken..
    .
    Det var gott om stora Gäddor i Drevviken på 1960-talet när jag bodde på Tyresö. 1971 flyttade min familj till Bålsta och då fick jag lära mig att trolla Gös...

    När du skriver att du bara tappar dina Gäddor kan det bero på att mindre Gäddor krokar sig ofta själva och stora Gäddor som är hårda i käften kräver både snabbare och hårdare mothugg för att fastna...

    4. Koncentrera dig totalt på varje kast!
    Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig gäddfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en gädda. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen! Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även gäddor får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem gäddor som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig.

    17. Håll krokarna nålvassa!
    Med slöa och rostiga krokar kan du bara kroka smågäddor. Stora gäddor är hårda i käften. Till dessa fordras nålvassa krokar. Ha alltid med en kontaktfil eller ett krokbryne i fiskeboxen. Använd kontaktfilen och fila från bågen mot krokspetsen på båda sidorna om hullingen och på utsidan.
    När du filat färdigt skall alla krokspetsarna vara vassa som synålar. Räta sedan ut krokspetsarna några millimeter på betets stjärtkrok. Då fastnar gäddan ofta i själva hugget. Hos en nyköpt krok är dess skänklar parallella med skaftet eller något inåtriktade. På en sådan krok hugger sig sällan någon gädda fast. Kom ihåg att vassa krokar betyder bättre fiskelycka!




    Läs gärna och memorera mina 34 Gäddfisketips nedan...

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Old Firehand
    Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-18, 18:18.

    Kommentera


    • Så fick jag äntligen en fisk att registrera också, en massiv best på 51cm och 0.8kg!
      Dock verkar FishChamp-appen inte respektera denna formidabla fångst, för istället för att få min rättmätiga plats "#10" och sist, så visar den mig som "0" (visserligen sist där jag ska vara) istället...

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
        Så fick jag äntligen en fisk att registrera också, en massiv best på 51cm och 0.8kg!
        Dock verkar FishChamp-appen inte respektera denna formidabla fångst, för istället för att få min rättmätiga plats "#10" och sist, så visar den mig som "0" (visserligen sist där jag ska vara) istället...
        Grattis Sdw;

        Nu när du fått upp ångan är det bara att fortsätta...
        Go for the Big Ones!

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
          Så fick jag äntligen en fisk att registrera också, en massiv best på 51cm och 0.8kg!
          Dock verkar FishChamp-appen inte respektera denna formidabla fångst, för istället för att få min rättmätiga plats "#10" och sist, så visar den mig som "0" (visserligen sist där jag ska vara) istället...
          Snyggt hittat! Den verkar klippa texten om man når plats >10. Ordningen är dock korrekt. Fixar till nästa release av appen.

          Kommentera


          • Grymt att ha apputvecklaren här för att kunna ge direkt feedback och som faktiskt är intresserad av att göra sin produkt bättre

            Kommentera


            • Ska ut och fiska imorgon. Jääävlar så mycket gädda jag ska slita upp!
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • Grymt läckert i appen att man kan se var alla fångat sina fiskar.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                  Grymt läckert i appen att man kan se var alla fångat sina fiskar.
                  Jag vet inte om jag tänker fel, men kan inte det göra att vissa blir tveksamma att vara med? Fast det är klart... det är väl inte fångstplatsen som taggas. Jag brukar oftast puttra ett par sjömil med fisken i håven innan jag fotar och släpper den. Man vill ju inte avslöja favoritställena.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

                    Jag vet inte om jag tänker fel, men kan inte det göra att vissa blir tveksamma att vara med? Fast det är klart... det är väl inte fångstplatsen som taggas. Jag brukar oftast puttra ett par sjömil med fisken i håven innan jag fotar och släpper den. Man vill ju inte avslöja favoritställena.
                    Sant så sant. Man kan ju rapportera när man väl är hemma sen med. Det gjorde jag.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera


                    • Det går att välja när man skapar en tävling om platsen för registreringen ska synas eller inte. Jag tänkte att folk kanske lär känna varandra genom att kunna se om någon här registrerat fångst i närheten av en själv

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 173 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      2 971 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      46 svar
                      2 966 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Henke E, 2023-03-31, 13:14
                      3 svar
                      325 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      104 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X