FS GäddFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS GäddFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • BrainDisorder
    replied
    Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
    BrainDisorder: Ja, Westin Swimen är fin. Köpt från Tradera som en av många andra jag vanemässigt klickar hem därifrån.

    Det blev ta mig fan en tur till på skogssjön. Frukost nu och sedan bär det av. Ge mig en meterfisk eller helst flera, tack!
    Då är vi två som köper fiskesaker hejdlöst på Tradera då!
    Skitfiske då! Jag tycker det är så ruggigt nu när det blåser, annars hade man kanske kunnat dra ut en stund ikväll.

    Lämna en kommentar:


  • Gäddfisk
    replied
    BrainDisorder: Ja, Westin Swimen är fin. Köpt från Tradera som en av många andra jag vanemässigt klickar hem därifrån.

    Det blev ta mig fan en tur till på skogssjön. Frukost nu och sedan bär det av. Ge mig en meterfisk eller helst flera, tack!

    Lämna en kommentar:


  • BrainDisorder
    replied
    Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
    Själv har jag nött ett par pass i en skogssjö här i relativ närhet till centrala Sthlm. I dag rullades takbåten ner i det mörka blå dryga halvtimmen efter att barnen lämnats i skolan. Ytan låg som en spegel och den första timmen var det stiltje. Därefter vaknade kylslagna gäddor till något och fem stycken synade insidan av båten. Inga bjässar, men för en gångs skull vägde jag dem allihop.
    Det var ju inte så dåligt i dessa kyliga tider. Alltid kul med fisk som man säger. Snygg Westin för övrigt, custommålad antar jag?

    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Idag blev det ett bompass, men var väl bara en tidsfråga innan det skulle komma ett sånt med, Tror det var första bompasset för i år.
    Är hyfsat nöjd med dagen iaf då den bjöd på solsken och 8 plusgrader, och stötarna man kände vittnar om att dom finns långt där nere :-)
    Haha, vissa har det bra. Ett bompass. Men ja, förr eller senare dyker det upp ett sådant och i sena december så är det nog inga större konstigheter.

    Thomas verkar ha bra fiske dock.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Idag blev det ett bompass, men var väl bara en tidsfråga innan det skulle komma ett sånt med, Tror det var första bompasset för i år.
    Är hyfsat nöjd med dagen iaf då den bjöd på solsken och 8 plusgrader, och stötarna man kände vittnar om att dom finns långt där nere :-)

    Lämna en kommentar:


  • Gäddfisk
    replied
    Snygg fisk, BrainDisorder! Och härlig liten novell. Mycket uppskattat.

    Själv har jag nött ett par pass i en skogssjö här i relativ närhet till centrala Sthlm. I dag rullades takbåten ner i det mörka blå dryga halvtimmen efter att barnen lämnats i skolan. Ytan låg som en spegel och den första timmen var det stiltje. Därefter vaknade kylslagna gäddor till något och fem stycken synade insidan av båten. Inga bjässar, men för en gångs skull vägde jag dem allihop.

    5,6 kg (90 cm)
    4 kg
    3 kg
    2.5 kg
    2.5 kg

    Inget som tog sig in fembästalistan. Kanske, kanske ges en möjlighet till uppgradering innan nyårsklockorna ringer...


    Click image for larger version

Name:	IMG_6723.PNG
Views:	170
Size:	1,30 MB
ID:	2566797

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Jättetrevlig berättelse, mera sånt! Allt behöver inte alltid handla om monsterfiskar, jag skriver ju långa epos om 800 g-abborrar :-)

    Fantastisk fin gädda förresten, blir lite sugen på att köra igång med lite gäddfiske igen.

    Lämna en kommentar:


  • BrainDisorder
    replied
    Sagt och gjort så stack jag och fiskade. Tanken var att komma ut i god tid men var inte på plats förrän efter kl 12.
    Himlen hade släppt sitt dystra och gråa anlete för en stund och det var skönt men vindarna som sög i ordentligt emellanåt gjorde dagen till en kylig upplevelse överlag. 3 timmar senare utan en enda tillstymmelse till fisk och när mörkret kom smygandes så började jag ana att jag skulle få åka hem tomhänt, men som av en sån där nästan andlig upplevelse i sista slutminuterna så ser jag att flötet försvinner ner fort och sen upp igen.

    Jag reagerar men med tanke på kastvindarna hela dagen så har flötet försvunnit och dykt många gånger. Men så börjar det klassiska "boppandet" och så vips är det borta och rullen börjar knarra och spötoppen rycker till i oregelbunden takt. Jag väntar lite och sätter in mothugget, någonting är på i en bråkdel utav en sekund och sen är det tomt. Fan, där rök dagens chans tänker jag men ett hugg är alltid motiverande och då får man helt enkelt stanna kvar en stund till.

    5 minuter senare ser jag mitt andra flöte som inte används som bottenmete plötsligt börjar åka rally i ytan, försvinner och dyker upp igen. Stilla. Sen rally igen.
    På detta spö är det en liten liten betesfisk och endast en trekrok och jag gör mothugget relativt fort i dessa fall, men det är för tidigt (eller för sent) för jag rycker bara hem ett tomt tackel. Dagens andra chans borta.

    Jag kastar ut båda spöna på ungefär samma ställen som tidigare medans jag spanar på mitt tredje spö och en bottenmetad sill som i stort sett har legat på samma plats hela passet, förutom att jag släpat det någon meter på botten varannan timme. Jag får springa runt och göra åkarbrasor och vifta på tårna för att hålla värmen uppe men när jag tror att dagen är över och förbi så ser jag i ytan att tredje flötet börjar slå, sakta så glider det ner under ytan och försvinner utåt. Rullen går igång och jag ser på spöet att fisken har tagit det hela med besked.

    Inväntar i vanlig ordning ett visst antal sekunder, tills det känns bra i magen typ, och så sätter jag mothugg. Nu är fisken på och den är stark och tung.
    Vanligtvis kan det vara lite sisådär med fightande när det är så kallt och jag tycker även att det är svårt på mete att avgöra tyngd på fisk även om man givetvis känner skillnad på snipa och 5kg+, men denna känns både tung och stark.

    Upp i ytan kommer den iallafall och den ser vid första anblick ut som många av dom andra jag har fångat under året, funderar först på att försöka kroka av den i vattnet men efter att ha fått krokar i hela handen en gång så har jag slutat stoppa in fingrar och händer på ställen där jag inte ser vart krokarna är, så den får helt enkelt hoppa in i håven. Återigen omöjligt att avgöra vad det är för fisk så bestämmer mig för att väga den i håvnätet och först då märker jag hur jävla tung den är.
    Så den får åka en tur till vågsäcken och en vända på avkrokningsmattan, den ser ut att kunna vara en meter men slutar strax därunder.

    Vafan sitter han och skriver en uppsats om en gädda som inte vägde 10kg för, kanske ni tänker? Tja, varför inte. När dom ser ut såhär så bör alla gäddfiskare bli varma i själen. Och en liten påminnelse om att det kan vara värt att vänta in skymning eller liknande i förhoppning om att gäddan tänker om och ändrar strategi.

    7,9kg - 98 cm.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20201216_182348.jpg
Views:	176
Size:	283,0 KB
ID:	2566746
    Click image for larger version

Name:	98 cm - 7,9kg.jpg
Views:	180
Size:	616,0 KB
ID:	2566747


    Och grattis till Tomas som tog en riktigt fin fisk han med, en bättre Gäddfemma-fisk definitivt.

    Lämna en kommentar:


  • BrainDisorder
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Jag är väldigt mycket spinnfiskare och väldigt dålig på mete men ska försöka bättra mig och bli mer allsidig. Gjorde några försök i höstas med både mete och spinnfiske, nästan alla passen blev spinnfiske segraren.
    Bästa metepasset blev när jag körde med stor björkna och lite mindre brax.
    Deadbait verkar bra för stor gädda, men har själv aldrig testat.
    Björkna och brax är trevligt! Om jag har fler olika spön och kör med levande så brukar jag försöka variera om jag har möjligheten. Jag är inte så kräsen när det gäller storlek på betesfisk som vissa andra är, haft små löjor hängades på varsin trekrok på tackel som en strömmingshäckla typ och fått gäddor över 8 kg medans dom större mörtarna inte blev tittade på.
    Det brukar alltid vara klurigt att komma till nya vatten dock, man får ge det ett par gånger med lite laborerande.

    Har jag tur och inte blir inringd på jobb så kanske man hinner fiska lite imorgon igen! Men är så less på det här vädret så jag vill gråta och kräkas lite.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Jag är väldigt mycket spinnfiskare och väldigt dålig på mete men ska försöka bättra mig och bli mer allsidig. Gjorde några försök i höstas med både mete och spinnfiske, nästan alla passen blev spinnfiske segraren.
    Bästa metepasset blev när jag körde med stor björkna och lite mindre brax.
    Deadbait verkar bra för stor gädda, men har själv aldrig testat.

    Lämna en kommentar:


  • BrainDisorder
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Skulle vilja körs lite mete däromkring men har inte tid/ork att fixa med betesfisk.
    ;
    Tackar!

    Köp sill eller makrillfilé på ICA och hoppas att gäddorna har fått fördel i att äta utav död fisk. Blir sällan något under 4-5 kg på hel sill för min del.
    Sprider ju enormt mycket doft, speciellt nu när det är kallt. Där har mörtarna inte en chans. Fast du kan ju injicera dom med laxolja eller något.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
109 svar
6 173 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Fiskefuralles  
Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
38 svar
2 973 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Najad
av Najad
 
Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
46 svar
2 966 visningar
5 gillar
Senaste inlägg TiSo
av TiSo
 
Startad av Henke E, 2023-03-31, 13:14
3 svar
325 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
0 svar
104 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mrfisker  
Arbetar...
X