FS GäddFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS GäddFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Blåsigt och 2 cm is på vissa ställen...

    Kommentera


    • #22
      Jag hade tur... det var is på nästan hela sjön men inte där båten ligger. Jag tog mig ut ett tiotal meter sen började det knaka runt mig och jag hade nått isen... kastade i ankaret och började kasta av vassen utmed stranden som var fri från is.

      Jag började med ett jerkbait som sjönk på tok för fort, satte på en svartzonker mcrubber 17 cm utan bly och då högg hon på första kastet. Hon var mycket piggare än jag hade räknat med men hon låg snart i håven.

      Jag svor några ggr när jag försökte ta en selfie med damen på egen hand men det sket sig... ett tag var jag inne på att lägga mig i båten med gäddan på bröstet för att få en bild men jag hejdade mig... måste ordna ett stativ med en kamera med självutlösare.

      Resten av dagen fick jag bryta is och det störde nog gäddorna lite för mycket, nu hoppas jag att det håller sig isfritt ett tag.

      Click image for larger version

Name:	20200101_103129.jpg
Views:	382
Size:	3,80 MB
ID:	2531125

      Blanka områden där isen ligger... helt isfritt när jag åkte hem efter sex timmar.

      Click image for larger version

Name:	20200101_122734.jpg
Views:	354
Size:	1,52 MB
ID:	2531126

      Vacker himmel när jag kom hem.

      Click image for larger version

Name:	20200101_160452.jpg
Views:	344
Size:	2,47 MB
ID:	2531127

      Nu återhämtning... mer fiske en annan dag.

      Kommentera


      • #23
        Blev bara kalla tår för min del, påt igen imorgon med kajaken

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
          Blev bara kalla tår för min del, påt igen imorgon med kajaken
          Rätt inställning! Varmare skodon imorgon för din del då!

          Kommentera


          • #25
            Men Alex... kunde du inte ha nöjt dig med en fisk :-)

            Tur att det är några dagar kvar på året... :-D

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
              Skulle vara väldigt kul om ni kunde skriva lite om era pass i tråden!
              Alltid kul och lärorikt att läsa om fiske, även bompass...
              Ett alldeles utomordentligt förslag tycker jag.
              Såg att Xerup redan gått i bräschen med ett litet längre inlägg och lite härliga bilder och tänkte göra detsamma.

              Vaknade sent och inte förrän 13.20 hade jag bestämt mig för att jag också måste få kasta lite drag såhär på årets första dag. Blotta förskräckelsen utav att andra Fiskesnackare redan var ute och bände gädda sen tidig morgon gjorde mig ännu mer taggad. På med dom varmaste fiskekläderna man äger och så var man på plats vid sjön kl 13.40 ungefär. För övrigt den enda sjön i närheten som inte är isbelagd utav mycket undermålig is för tillfället. En och en halv timmes fiskande får lov att duga, tänkte jag.

              Det skulle dröja nästan en timme innan första hugget kom och fisken var bra mycket piggare än vad jag hade förväntat mig. Dock så händer det som inte får hända, fisken lossnar precis intill land. Årets första fisk och den är borta? Här yttras också årets första könsord!
              I vanliga fall hade jag räknat detta som en fångst eftersom det var en liten gädda och den skulle ändå krokats av i vattnet omedelbart men här gäller det ju att fotografera! Aj aj aj.

              Hur som helst så dröjer det inte många kast till innan det hugger en gädda igen, i samma storlek som ovan, kanske är det samma? Full med iglar men pigg som satan. Årets första bästa gädda är landad och som ni kan beskåda mätt och fotad. Nu vet vi som sagt alla att det bara kan gå utför.
              Efter ett platsbyte och precis innan den vackra solnedgången skiner upp eftermiddagen så får jag ännu en gädda att hugga. Denna är loj och kommer följsamt med in till land, och detta blir då en gädda på 80 cm och ca 3kg. En bra fisk helt enkelt!

              Jag blir kvar in i mörkret och kastar och kastar men det stannar där. Och glad är jag ändå, starten på 2020 har gått och jag är nöjd.

              Såhär långa inlägg blir det inte i fortsättningen om det inte är något utöver det vanliga men här kommer en bild på betena som fick följa med idag! (Givetvis fiskade jag med 4-5 st bara)
              Har för övrigt skaffat en ny mobil med bättre kamera så i fortsättningen blir det både bättre gäddbilder samt några naturbilder eller dylikt.

              Click image for larger version  Name:	IMG_20200101_145203.jpg Views:	0 Size:	3,50 MB ID:	2531149
              Senast ändrad av BrainDisorder; 2020-01-01, 20:20.
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
              8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

              Kommentera


              • #27
                Första turen blev kort men ljuvlig! Jag är ingen isfiskare och just nu är inte de Hälsingska isarna nåt att lita på heller, så på väg ut till hundpromenad gick mina ögon åt alla håll förutom på vägen för att försöka hitta öppet vatten åtkomligt från land. Det såg lovande ut vid järnvägsbron över Ljusnan och ett snabbrek bekräftade att det fanns en lucka där isen släppt från land. Bilturen gick bra men hundpromenaden blev längre än väntat så dagsljuset var på upphällningen när vi kom hem. Min förstående fru föreslog att jag skulle dra ut innan mörkret medan hon fixade lunch/middag. Bra där!
                Det blev snabbt fiskefeber då jag på tredje kastet fick på en 95a (6.3 kg) i den lilla bukt med lugnare vatten där jag hade hoppats att de stod och lurade. Min näst största hittills så adrenalinet var härligt.
                Click image for larger version

Name:	CA781776-E6B2-4E26-8714-A301A4C1A685.jpeg
Views:	259
Size:	135,6 KB
ID:	2531220
                I hastigheten hade jag glömt tumstocken hemma, men vågens lilla måttband räckte precis!
                Tjugofem minuter hann jag med, men mer välspenderad tid är svårt att hitta.
                På’t igen i morrn!
                Non é pericoloso sporgersi

                Kommentera


                • #28
                  Grattis till 95:an!

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag har anmält mig till årets tävling - inte för att vara med i toppstriden, men siktar åtminstone på att slå mitt resultat från 2019 års upplaga (334cm).
                    Dock eftersom det bara var knappt halva året som ingick i 2019 års tävling är nog ett bättre mål att jag ska försöka slå mina 5 längsta från hela 2019 vilket blev 370cm totalt.

                    Kommentera


                    • #30
                      Riktigt kul att läsa om era pass, Och grattis till 95an!
                      Längtar till man själv har något att skriva om, förhoppningsvis blir det en tur i helgen.. Börjar bli less på att torrveva rullar och sortera beten.. vill fiska;-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 180 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 010 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 095 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      10 svar
                      726 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Arbetar...
                      X