FS GäddFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS GäddFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Roligt sniprace i kajaken idag! Sol o härligt väder. Tyvärr blev bilderna i appen knasiga.

    Kommentera


    • #42
      Bra och roligt initiativ med denna tävling! Är nu själv anmäld och redo för lite gäddletande. Kliver in i tävlingen med förhoppningen om att registrera 5 fiskar och att lära mig mer om era tankar och idéer vid gäddfiske!

      /Alex

      Kommentera


      • #43
        Då är pemiärturen avklarad, efter lite terrängkörning så fick vi snabbt lilla utforskarbåten på plats, en "tabur yak 3" den väger nog inte mer än 30 kg så enkel att slänga i och testa nya vatten
        Click image for larger version  Name:	20200105_110127.jpg Views:	0 Size:	1,62 MB ID:	2531470

        Det var -2 och isen lågikanterna så det blev en del isbrytning och på de tilltänkta fiskeplatserna var det is. Blåsten de senaste dagarna har grummlat till vattnet så det var som att fiska i mjökchoklad. Minusgrader, vindstilla och chokladgrummel är ingen bra combo.

        Click image for larger version  Name:	20200105_132227.jpg Views:	0 Size:	2,35 MB ID:	2531473
        Click image for larger version  Name:	20200105_110531.jpg Views:	0 Size:	1,54 MB ID:	2531471

        Fisket blev som jag misstänkte att det skulle bli... det var segt inte ett pet på grejerna!
        Men vi kämpa på tills alla rullar och spön frös ihop och det inte gick att fiska mer.
        Men jag är nöjd och glad ändå, alltid kul att komma ut, hoppas det blir ett hundratal turer på olika vatten i år, så har ingen brådska med att peta ner Xerup i gäddfemman;-)

        Click image for larger version  Name:	20200105_111525.jpg Views:	0 Size:	2,83 MB ID:	2531474
        Bifogade filer
        Senast ändrad av Matte77; 2020-01-05, 22:46.

        Kommentera


        • #44
          Även jag är anmäld nu, och även jag har varit ute på ett gäddpass nu. Fick en runt 3,5 och en på 4,3 men hade tyvärr inte något o mäta med.
          Imorgon blir det en tur till och då följer självklart tumstocken med :-)
          ​​​​​​
          Senast ändrad av Reekie; 2020-01-15, 23:27.

          Kommentera


          • #45
            Fiskesöndag för många inklusive mig själv. Nu är gäddfemman igång på riktigt!

            Med tanke på vad SMHI lovade för väder igår natt och idag så bestämde jag mig redan då att jag skulle flötmeta efter gädda med dött bete istället för att spinnfiska. Att spinnfiska i minusgrader är mest frustrerande tycker jag och även om det går att använda nylonlina och spön med större ringar så föredrar jag nog allt flätlinan i alla lägen.

            Från att igår vara i stort sett helt öppen så låg nu is på 85% utav sjön så jag fick börja morgonen med att slå sönder is i kanten med min håv och en stor gren jag hittade. Sedan håvade jag upp alla iskristaller på land.
            Två spön användes och kl 09.40-ish så var två stycken trekrokstackel med sill nere på botten och i närheten utav gäddan, hoppades jag.
            Hade för avsikt att använda makrill på ett spö men eftersom jag inte tog fram det ur frysen i tid så var allting en isklump bara och det visade sig att saker inte tinar särskilt fort i minusgrader.
            Click image for larger version

Name:	IMG_20200105_111735.jpg
Views:	289
Size:	3,70 MB
ID:	2531506


            Väntan skulle bli lång, nästan olidligt lång. Först efter att jag bytt runt med olika typer utav betesfisk samt storlek, kastat sönder ett flöte på isen och druckit upp kaffet och käkat upp mackorna samt funderat både en och två gånger på att packa ihop och åka hem så ser jag i ögonvrån det ena flötet göra en avvikande rörelse. Hujeda mig, kan det vara napp? Efter några sekunders stirrande på det nu då och då boppande flötet så kan jag konstantera att så är fallet.

            Click image for larger version

Name:	IMG_20200105_150532.jpg
Views:	260
Size:	2,88 MB
ID:	2531504

            Efter 5 timmar så kommer alltså första nappet, vilket verkligen är till min glädje då jag definitivt var beredd på ett bompass.
            Flötet får boppa ett par gånger och när det väl försvinner under ytan första gången så gör jag mothugget.

            Fisken ger sig inte utan strid och jag får samtidigt som jag drillar den försöka ha sönder isen framför mig som nu frysit igen, slutar med att jag kastar hela grenen över ett isflak när linan går fast i den tillsammans med gäddan. Detta styr upp hela situationen och jag lyckas släpa hela isflaket och gäddan (Tack 0.35 lina) in till kanten där den glider i håven på första försöket.

            Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	259
Size:	3,98 MB
ID:	2531507

            Tålamod är en dygd i fisket. Det är verkligen inte alla gånger det går hem trots det men ack så skönt det är när det väl gör det.
            Skitfiske!
            Bifogade filer
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

            Kommentera


            • #46
              Får väl också slänga upp lite bilder från gårdagens pass. -4 natten därpå så isen låg tunn på morgonen, men det släppte upp när solen tittade fram. Blev några underbara timmar på sjön. Gäddorna var riktigt på hugget, ett riktigt ythugg så hela ytan exploderade, riktigt coolt. Tyvärr var det bara de små som var i farten. Men tappade en 100+ på samma ställe för några veckor sedan, så dom finns där.

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                Roligt sniprace i kajaken idag! Sol o härligt väder. Tyvärr blev bilderna i appen knasiga.
                29 cm mcrubber... trodde att jag hade lite gräs på kroken...

                Med UL utrustning kan nog dom här gurkorna också vara kul... :-)


                Click image for larger version

Name:	20191230_124659.jpg
Views:	292
Size:	3,45 MB
ID:	2531521
                Bifogade filer

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                  Får väl också slänga upp lite bilder från gårdagens pass. -4 natten därpå så isen låg tunn på morgonen, men det släppte upp när solen tittade fram. Blev några underbara timmar på sjön. Gäddorna var riktigt på hugget, ett riktigt ythugg så hela ytan exploderade, riktigt coolt. Tyvärr var det bara de små som var i farten. Men tappade en 100+ på samma ställe för några veckor sedan, så dom finns där.
                  Hej Spow;

                  Grattis till en härlig fiskedag!
                  När de mindre Gäddorna är riktigt på hugget då brukar Monstergäddorna, dvs 13 kilo+ Gäddorna lysa med sin frånvaro... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_46.htm ..

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2020-01-06, 12:07.

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                    Får väl också slänga upp lite bilder från gårdagens pass. -4 natten därpå så isen låg tunn på morgonen, men det släppte upp när solen tittade fram. Blev några underbara timmar på sjön. Gäddorna var riktigt på hugget, ett riktigt ythugg så hela ytan exploderade, riktigt coolt. Tyvärr var det bara de små som var i farten. Men tappade en 100+ på samma ställe för några veckor sedan, så dom finns där.
                    Ser fantastiskt skönt ut! Man skulle kunna tro att våren var på väg.

                    Vad tycker du om Upplev's mätbräda? Jag har själv funderat på att beställa en för att lite snabbare och säkrare kunna mäta gäddorna. Otymplig att bära med sig antar jag men det kan det vara värt.
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                    Kommentera


                    • #50
                      Bra fiskelycka idag Johny! Bra jobbat!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 181 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 010 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 096 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      12 svar
                      791 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Arbetar...
                      X