FS GäddFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS GäddFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ja, jag gillar den globala uppvärmningen än så länge... ;-)

    Jag misstänker dock att det allt för snart blir -20 grader här i ett par månader så isen ligger till slutet av maj...

    Kommentera


    • #72
      Isen la sig inatt så idag blev det inget fiske för min del... nu är det 5 grader varmt och blåser 6 m/s så i morgon ska jag nog ut i blåsten...

      Börjar se fram mot våren nu faktiskt...

      Kommentera


      • #73
        Ja isen kom snabbt som tusan redan igår. Det blev en tunn skorpa över halva sjön där vi några timmar tidigare lagt i båten.

        Prognosen säger varmt hela veckan nu så nästa helg kanske man kostar på sig ett pass igen.

        Hoppas man får se bild på en riktigt grov madame här imorgon :-)

        Kommentera


        • #74
          Fyfan vilken dag jag haft.. varit ute ca 5 timmar med kajaken, blött och blåsigt men det nappade på rätt bra, men endast smått under 70 cm.

          Klockan närmar sig nu 15 snåret och det börjar mörkna, så jag bestämmer mig för att det är dags att avsluta dagen, den har ju ändå varit bra med många hugg.Jag har även några km att trampa tillbaka till bilen där jag började, det hade även börjat blåsa upp en hel del nu och vågorna gick höga..
          Sagt och gjort så monterar jag ner mitt ena spö, delar på det och sätter ner det i sin spöhållare.

          Envis som man är så kan man ju inte låta bli att ta ett sista kast med det andra spöet innan jag monterar ner även det, sagt och gjort så lägger jag min nyinköpta pig shad jr i en liten öppning i vassruggen och börjar veva hem, hinner väl ta 4-5 vevtag sen tar det tvärstopp, känner direkt vilken tyngd det är i andra änden, när jag höjer spöet för att pumpa hem gäddan så åker hela kajaken med istället.. mäktig känsla. men efter en kort fight så har jag henne iallafall längs sidan av kajaken, en riktig best. hon sitter löst krokat i läppen så jag säkrar henne med ett stadigt gälgrepp, hon snurrar och har sig lite gran med jag har henne fast. en riktig drömfisk. uppskattar den till c a 9 kg.

          Jag håller henne med ena handen i vattnet medans jag febrilt försöker låsa upp mobilen med andra handen för att få upp kameran, "yes äntligen en stor fisk tänker jag, nu ska vi se vad killarna på forumet säger då jag lägger upp denna.. "..
          Jag lägger undan den nu öppna telefonen och tar fram mätbrädan, lägger den över kajaken och lyfter försiktigt upp gäddan, hon sprattlar lite grann men lägger sig sedan snällt på plats, jösses vad grov.. och hon mäter hela 105 cm. Lyckan är total! min andra största gädda i livet!

          Nu börjar jag bli lite uppjagad, med ena handen i gälgreppet på gäddan så tar jag nu andra handen och börjar fota uppifrån för att försöka få med hela, så man verkligen ser måtten, hinner bara knäppa en bild eller två så hänger sig telefonjäveln.... måste kommit in vatten då jag la ner den, jag tänker bara att nej nej detta är inte sant?? det får inte hända nu, varför just nu..
          jag trycker överallt i panik men inget fungerar, den har helt hängt sig.. på nått vänster så startar telefonen nu om sig, då får jag ännu mer ångest, eftersom min pin kod har jag hemma på en lapp.. jag kommer aldrig ihåg den. men i förtvivlan så knappar jag in det jag tror är rätt, en gång.. två gånger.. tre gånger.. *simkort låst*.

          Helvete! detta är inte sant tänker jag, samtidigt så har gäddan nu tröttnat på att ligga still på brädan och börjar sprattla, jag som nu är helt inne i telefonen har släppt lite på greppet jag hade tidigare, gäddan slår till min hand med fenan och telefonen åker ur händerna på mig.. ser hur den dalar ner mot botten.. jag slänger mig efter den i panik men det är lönlöst..den är redan borta i det grumliga vattnet. gäddan är också borta.. den åkte i på andra sidan.. och kvar sitter jag, helt besegrad med öppen mun.. vad fan var det som hände.
          .
          Det blev en kall och blåsig färd hemåt i mörkret..

          Kommentera


          • #75
            Stort grattis till gäddan mannen! Telefonen går att ersätta, men gäddan kommer du bära kvar i ditt minne för alltid.
            ​​​​​​

            Kommentera


            • #76
              Shit happens!
              Har hänt mig liknade grejer, så vet vad du menar med strulande mobiler, blåst och sprattlande gäddor inte alltid den bästa combon! Men var nöjd att du fick en fin gädda och ett minne för livet, Grattis i allafall och på ett igen!

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                Det blev en kall och blåsig färd hemåt i mörkret..
                Grattis till en fin fisk får man börja med att säga. Tyvärr är det inte bara spön och beten som kostar utan ibland blir det extraomkostnader lite sådär plötsligt.
                Jag tappade själv min nyss avbetalda mobil igenom ett ishål förra vintern så jag vet exakt. Dyrt och framförallt omständigt. Kajak måste vara bökigt på det viset.
                Nu vet du iallafall vart hon bor.

                Jag åkte också på istäckta sjöar nu under gårdagen och jag vettefan om det hinner försvinna tills imorgon, skulle vara trevligt att fiska hursomhelst.
                Skitfiske på er alla.

                Edit: Det råkade inte vara en Iphone och att du har iCloud som lagringsenhet? Isåfall skulle du möjligtvis kunna komma åt bilderna från datorn om dom nu blev sparade.
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                Kommentera


                • #78
                  Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                  Edit: Det råkade inte vara en Iphone och att du har iCloud som lagringsenhet? Isåfall skulle du möjligtvis kunna komma åt bilderna från datorn om dom nu blev sparade.
                  Tack så mycket allihopa!

                  Nej tyvärr så var det min ca 1.5 år gamla samsung galaxy telefon som jag fortfarande betalar av.. jag försökte logga in på samsung account på datorn men det fanns ingenting uppladdat där, man var tydligen tvungen att aktivera något i telefonen innan vilket jag självklart inte gjort. riktigt surt att förlora alla bilder & minnen.

                  Sista gången jag åker ut utan att ha telefonen i ett vattentätt fodral, säkrat någonstans med en lina.

                  Ja kajak är rätt så bökigt när det kommer till att hantera fisk ombord, man har så liten yta att jobba på, funderar på om man kanske kan använda sin gopro kamera istället för telefonen o ta bilder med, den har tydligen röstkommandon.

                  Kommentera


                  • #79
                    Click image for larger version

Name:	64EE6E59-4234-47F0-A7F6-0B548DE40A21.jpeg
Views:	222
Size:	2,30 MB
ID:	2532184
                    Var ute på årets första fiskepass idag, mest för att testa några nygjorda beten. Fisket var segt minst sagt . Men lyckades lura upp två cykelpumpar på ca 60-70cm, brydde mig inte om att mäta dom, räknar iskallt med att få större i år

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inlägg
                      Click image for larger version

Name:	64EE6E59-4234-47F0-A7F6-0B548DE40A21.jpeg
Views:	222
Size:	2,30 MB
ID:	2532184
                      Var ute på årets första fiskepass idag, mest för att testa några nygjorda beten. Fisket var segt minst sagt . Men lyckades lura upp två cykelpumpar på ca 60-70cm, brydde mig inte om att mäta dom, räknar iskallt med att få större i år
                      Jag hade det också förbannat segt idag, tappade två stycken och fick upp en som jag registrerade in som 5:e fisk iallafall.
                      Men som du säger, man får hoppas att man fångat något större än 70 cm vid årets slut.

                      Kul med hemmagjorda (?) beten!
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 180 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 010 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 095 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      10 svar
                      726 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Arbetar...
                      X