FS GäddFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS GäddFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bästa handskarna för spinnfiske är enligt min mening Kinetic Armor Waterproof Glove, jag har provat många betydligt dyrare som varit helt värdelösa.

    Kommentera


    • Starkt jobbat grabbar! Det är ju trots allt bara februari.. man får nog räkna med en del bom, då gäddan går på sparlåga nu.

      I år tror jag att det kommer bli många bompass för mig i mitt nya svåra hemmavatten, Måste försöka ändra fiskesätt efter många år som skärgårdsfiskare, har nu bestämt mig för att försöka knäcka koden för större gädda här dvs att fiska över djupen pelagiskt runt betesstim efter grisarna i denna storasjö. Det blir pannbensfiske till 100% och ska fan inte åka in till "kanten" när det blir tråkigt och dra några gäddor, vilket jag vet att jag kan och allt för ofta gör.. Denna gången ska jag härda ut och lyckas med 12+;-)

      Så tänker jag nu i allafall får se hur moralen är efter 10+ bompass i hemmavattenet=)
      Senast ändrad av Matte77; 2020-02-14, 23:32.

      Kommentera


      • Säkraste sättet att undvika bompass är att stanna hemma. Duger inte!
        Non é pericoloso sporgersi

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
          Starkt jobbat grabbar! Det är ju trots allt bara februari..
          I år tror jag att det kommer bli många bompass för mig i mitt nya svåra hemmavatten, har bestämt mig för att fiska över djupen pelagiskt efter grisarna.. Pannben, ska fan inte åka in till "kanten" och dra några gäddor, vilket jag vet att jag kan och allt för ofta gör. Så tänker jag nu i allafall får se hur moralen är efter 10 bompass i hemmavattenet=)
          Det räcker med en riktigt fin fisk för att alla timmar och dagar när man blankat skall vara värt det, och för att man ska inse igen varför man tycker så mycket om fiske. Jag hoppas på att få se en riktig fin gädda från dig framöver!

          Gällande handskar och is i spöringar så brukar jag använda handledsvärmare istället för handskar (dom täcker ner över knogarna iaf) men man kan hålla värmen hyfsat ändå och man blir inte lika blöt som när man har vissa handskar på sig. Blir det is i ringarna så brukar jag ge upp ganska snabbt, känns mest som att man förstör linan och eventuellt spöringarna. Då ska man vara rejält fiskesugen om man ska orka nöta i det vädret.

          Här är det rätt upp & ned med vädret så det är klurigt att fiska, ena sjön var det öppet idag iallafall längst ner i ena delen
          Hur tror ni gäddorna gör när det är en sjö som är, låt säga, 75% is på och resterande där det är lite mer strömt så är det öppet. Föredrar dom att ligga på samma ställen som tidigare ändå fast under isen nu eller söker dom sig nyfiket ner på öppet vatten också där det bör vara lite varmare och så vidare. Eller njuter dom utav tystnaden när locket är på? Ibland funderar man ju på om det är värt att stå och nöta på en öppen fläck bara sådär när allt annat är fruset men ibland är suget stort.
          Eftersom det är små sjöar det rör sig om så bör det ändå komma någon fisk patrullerandes förr eller senare så länge det inte är för strömt.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

          Kommentera


          • Is i ringarna stängde butiken för mig idag, då räcker inte ens råstyrka för att fortsätta. Måste hitta bra vantar att ha över mina knogvärmare. Kanske Kinetic varianten?
            Non é pericoloso sporgersi

            Kommentera


            • Nånstans nämnde någon cykelhandskar och nånstans läste jag om biltemas fiskehandskar. Jag har inte testat nån.av varianterna men jag har kört med ett par fodrade och vattentäta trädgårdshanskar några gånger. Svårt att få känslan i bromstummen när man kastar men efter ett tag funkar det bra ändå.

              Kommentera


              • Det som jag tycker är helt avgörande är att Kinetichandskarna är tillverkade i andasmaterial, dvs det är inte som att ha plastpåsar fulla med kondens på händerna efter ett par timmar. De är också tillräckligt tunna trots att de är fodrade så man kan byta bete utan att dra av sig handskarna.
                Senast ändrad av holden; 2020-02-15, 11:15.

                Kommentera


                • 7m/s och 17m/s i byarna... då är det svårt att se gladare ut över en 90-fisk...

                  Click image for larger version

Name:	IMG_64071.jpg
Views:	182
Size:	65,7 KB
ID:	2536179

                  Var ute med grabben som höll på att kroka av en 85:a i håven när damen på bild ville vara med... hon var så väldigt medgörlig så hon spärrade upp gälarna så håv behövdes inte ens.

                  Blåsigt värre så ankaret släppte titt som tätt vilket blev ett stort störningsmoment så kaffepauserna blev många. Termometern visar dock 11 grader så det var nästan midsommarväder :-)

                  Kommentera


                  • Grattis till gäddan, och kul att du rapporterar den även här i tråden.
                    Här blev det inget gäddfiske i helgen, körde ett bompass efter havsöring.
                    Visst hade det varit trevligt med fisk, men det var en väldigt behaglig dag i solen så gjorde inte så mycket.

                    Kommentera


                    • Sol!?!?!?!? Här regnade det från väster...inget regn landade i sjön dock... Det hamnade på trädstammarna i kanten av sjön... jäkla blåst. Kommer nog få nackspärr. Försökte trycka ner hela huvet i jackan... var nära på att dra en IKEA-bag över huvet ett tag.

                      men... Jag är nöjd med dagen eftersom junior fick en fisk... som var mindre än min :-D

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 181 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 010 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 098 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      12 svar
                      831 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Arbetar...
                      X