FS GäddFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS GäddFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Men här har du skrivit att gäddan var 101 cm och i appen står det 108 cm.
    felskrivet, 108 cm och 7850 g, den andra 74 och 2450g
    blev galet från iphonen.
    men hoppas kunna byta ut dem så småning om, finns stora i den sjön, det är en ädelfiskodlings sjö= stora gäddor.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
      Igår började jag mitt fiske, 7 h inte ett hugg, körde plast/gummi
      efter att jag fått tag i mört från samma vattensystem så började jag planera, men solen sken och jag drog ut 1300.
      efter soligt väder i 4h så blåste det upp.
      först högg det på mörten på högra paravanen, en fin fight med gädda på 2,42kg och 86 cm, denna fiskades på ca 4 m djup
      sen tog mittenspöt som fiskades släpandes med 70g bly, botten mao, en härlig fight och årsbäst och troligen flera års bästa fångades, 7,85kg och 101cm
      jag tror dock jag tagit över 1 m innan.

      detta var idag och skulle villja anmäla dessa två, bild finns på fisk och på våg, dock ej på mätningen.

      funkar detta, vill någon hjälpa mig få in dem?
      Grattis till en fin gädda!
      Men reglerna är rätt enkla i gädd/abborrfemman och tycker de ska följas, flera andra har missat fota, glömt mätbräda, mobilen i bilen, tappat mobiler i vattnet mm och inte anmält sina fina fiskar. Visst är det surt att inte kunna regga fisken men shit happens.. det är långt kvar så det är bara att köra på och fånga en ny ännu större som man kan regga;-)
      Det blir lätt rörigt och orättvist om man ska börja tumma på de enkla reglerna i denna enkla tävling.
      Bara mina femöre jag bestämmer inte!

      "Längden på de fem längsta räknas samman vid årets slut. En bra bild eller film från mätningen krävs för registrering. Använd mätplanka, tummstock, måttband eller vad du har att mäta med när bilden tas."

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg

        Grattis till en fin gädda!
        Men reglerna är rätt enkla i gädd/abborrfemman och tycker de ska följas, flera andra har missat fota, glömt mätbräda, mobilen i bilen, tappat mobiler i vattnet mm och inte anmält sina fina fiskar. Visst är det surt att inte kunna regga fisken men shit happens.. det är långt kvar så det är bara att köra på och fånga en ny ännu större som man kan regga;-)
        Det blir lätt rörigt och orättvist om man ska börja tumma på de enkla reglerna i denna enkla tävling.
        Bara mina femöre jag bestämmer inte!

        "Längden på de fem längsta räknas samman vid årets slut. En bra bild eller film från mätningen krävs för registrering. Använd mätplanka, tummstock, måttband eller vad du har att mäta med när bilden tas."
        vad menar du, måste det vara bild på gäddan med mått?
        jag mätte bara med spöet och satte ett streck...men kan ta hem nästa för 100% exakt mätning om det krävs.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

          vad menar du, måste det vara bild på gäddan med mått?
          jag mätte bara med spöet och satte ett streck...men kan ta hem nästa för 100% exakt mätning om det krävs.
          Ja, det är dom enkla reglerna vi kom gram till. Det står klart och tydligt :-)

          Och du behöver inte ta hem fisken för att fota den liggande med en tumstock.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

            vad menar du, måste det vara bild på gäddan med mått?
            jag mätte bara med spöet och satte ett streck...men kan ta hem nästa för 100% exakt mätning om det krävs.
            Isåfall så skulle väl fisken åter igen inte bli godkänd då det är C&R som gäller.

            ... för detta svar var väl ett skämt hoppas jag(ett väldigt dåligt sådant) ?
            Mvh,
            Lucas

            "Stockholm Fishing" @ Facebook

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

              vad menar du, måste det vara bild på gäddan med mått?
              jag mätte bara med spöet och satte ett streck...men kan ta hem nästa för 100% exakt mätning om det krävs.
              Ja det står ju klart och tydligt i första inlägget i denna tråd. Det är en enkel rolig tävling utan priser mm bara äran att få vara fiskesnacks gäddkung. Vissa är väldigt tävlingsinriktade vill vinna och andra tycker det bara är en kul grej... men alla måste ju spela efter samma regler om det ska vara någon ordning.

              CITAT från reglerna

              Registrering av fångst sker samma dag fisken har avlivats eller återutsatts. C&R ska tillämpas men skadade fiskar avlivas.

              Endast fiskar fångade efter att du anmält dig får anmälas till tävlingen.

              Fisken ska vara fångad med sportfiskemetoder.

              Längden på de fem längsta räknas samman vid årets slut. En bra bild eller film från mätningen krävs för registrering. Använd mätplanka, tummstock, måttband eller vad du har att mäta med när bilden tas.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av bushwakko Visa inlägg

                Isåfall så skulle väl fisken åter igen inte bli godkänd då det är C&R som gäller.

                ... för detta svar var väl ett skämt hoppas jag(ett väldigt dåligt sådant) ?
                Nu är jag inte med?
                Fisken ska anmälas efter den är återinsatt eller avlivats?

                Alltså denna tävling bygger väl på trovärdighet, så om mitt ord ej duger för måtten så kan jag ju anta att alla andras gäddor är tagna på nät och gäddryssja?

                Men jag kan givetvis omedelbart logga ur tävlingen om ni inte vill tro mig.
                Vänligen Abe

                Edit
                Läser reglerna:
                fisk ska anmälas samma dag
                C&R
                Sportfiske metoder
                bild eller film på mätning

                Detta är enkla regler, bara filma hugget,mätningen, releesen och med datum på filmen.

                Då kan man ej diskutera trovärdigheten.
                Senast ändrad av abe; 2020-03-30, 17:31.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                  Nu är jag inte med?
                  Fisken ska anmälas efter den är återinsatt eller avlivats?

                  Alltså denna tävling bygger väl på trovärdighet, så om mitt ord ej duger för måtten så kan jag ju anta att alla andras gäddor är tagna på nät och gäddryssja?

                  Men jag kan givetvis omedelbart logga ur tävlingen om ni inte vill tro mig.
                  Vänligen Abe

                  Edit
                  Läser reglerna:
                  fisk ska anmälas samma dag
                  C&R
                  Sportfiske metoder
                  bild eller film på mätning

                  Detta är enkla regler, bara filma hugget,mätningen, releesen och med datum på filmen.

                  Då kan man ej diskutera trovärdigheten.
                  Det är ganska enkelt!
                  Gör så här! Ta en bild på fisken, släpp sedan i den, och registrera den någon gång under samma dygn.
                  Bifogar en bild på en av mina senaste för att förtydliga. Click image for larger version

Name:	DSC_1557.JPG
Views:	231
Size:	3,82 MB
ID:	2540902

                  Kommentera


                  • Skadade fiskar ska avlivas står det. Du behöver inte filma en bild räcker bra.
                    Abe det skulle vara kul om du ville vara med du verkar vara en duktig fiskare, och jag tror absolut på att du fick en fin gädda. Men som jag skrev det är flera som inte har anmält sina fiskar pga av att de inte kunnat fota efter reglerna av olika orsaker... ska de få regga sina fiskar nu också?

                    Exempel bild

                    Click image for larger version

Name:	20160330_164744.jpg
Views:	248
Size:	1,16 MB
ID:	2540905

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
                      Skadade fiskar ska avlivas står det. Du behöver inte filma en bild räcker bra.
                      Abe det skulle vara kul om du ville vara med du verkar vara en duktig fiskare, och jag tror absolut på att du fick en fin gädda. Men som jag skrev det är flera som inte har anmält sina fiskar pga av att de inte kunnat fota efter reglerna av olika orsaker... ska de få regga sina fiskar nu också?

                      Exempel bild

                      Click image for larger version

Name:	20160330_164744.jpg
Views:	248
Size:	1,16 MB
ID:	2540905
                      Antar att det är Xerup som är moderator över tävlingen,och då bestämmer ju han vad vem som får regga fiskar och ev efterregistrera fiskar. jag förstår givetvis att det är säkrare att med bild bevisa måtten, men enligt mig är det väl samtidigt också säkrare att visa fångstsätt och relese på bild med.
                      Det är ju inte mer troligt att man fuskar i cm än med fångstsätt och relese.

                      Om jag nu vill ljuga så är det väl väldigt lätt att lägga ut ett nät och sen ta en bild?

                      Jo jag förstår att det är kul att se bild på en fin gädda på 108cm,, men då är en film eller bild på relese av samma gädda dubbelt så vacker.

                      Enligt mig är det ofattbart att diska för felaktig bild på gäddans längd och samtidigt LITA på att fiskaren använt sportfiskemetoder och dessutom släppt tillbaka gäddan, men det är jag, och jag bestämmer inte.

                      Det enda jag kan välja är att vara med på de promisserna som bestäms, ex kräva bild men strunta i fångstsätt och relese
                      eller hoppa ur tävlingen.

                      Som Robert Gustavsson säger: häj, häj, häj, ja, ja jag är inte bitter
                      Abe

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 173 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      2 972 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      46 svar
                      2 966 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Henke E, 2023-03-31, 13:14
                      3 svar
                      325 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      104 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X