FS GäddFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS GäddFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Finns det regler är det väl bara att följa dessa, eller inte deltaga. Vill man ha andra regler kan man ju starta en egen tävling.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

      Antar att det är Xerup som är moderator över tävlingen,och då bestämmer ju han vad vem som får regga fiskar och ev efterregistrera fiskar.
      Nej, jag startade bara tråden och själva tävlingen. Reglerna fick alla här vara med och bestämma om redan förra året.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
        Om jag nu vill ljuga så är det väl väldigt lätt att lägga ut ett nät och sen ta en bild?

        Jo jag förstår att det är kul att se bild på en fin gädda på 108cm,, men då är en film eller bild på relese av samma gädda dubbelt så vacker.

        Enligt mig är det ofattbart att diska för felaktig bild på gäddans längd och samtidigt LITA på att fiskaren använt sportfiskemetoder och dessutom släppt tillbaka gäddan, men det är jag, och jag bestämmer inte.

        Abe
        Det är ju väldigt mycket enklare att fota längden på gäddan så som folk har visat i inlägg ovan än att bevisa på vilket sätt man har fiskat upp gäddan med. Ska man bifoga ett kort på spinnutrustningen menar du? Anledningen till att man inte filmar och lägger upp är för att det är krångligare, om någon har filmer på sina fångster och releaser och orkar lägga upp så är dom mer än gärna välkomna att göra det givetvis, sådant bidrar ju ännu mer till h*ns fångsthistoria.
        Tävlingen handlar ju endast om längd och inte på vilket sätt den släpps iväg eller vad den väger eller hur teckningen ser ut på gäddan så för att det ska ha någon bäring måste man ju bifoga något som styrker längden ungefärligt. Att bara titta på en bild på en gädda på marken så är det ju väldigt svårt att avgöra hur stor den är, både längd och vikt. Det är ju inte en felaktig bild på längden utan en bild på en gädda utan någon längd överhuvudtaget. Det är nog ingen som misstror dig om att den var 108 cm, det är inte det som det handlar om.

        Sen har det ju diskuterats förut, att för gäddans hälsa och för fångstmannens underlättande att man ser till att ta ett ordentligt mått själv och sedan har man en tumstock eller liknande så att man åtminstone får uppskattningen på fisken, cm kanske inte stämmer överens exakt p.ga att det är väldigt svårt att hålla en fisk stilla och fota med andra handen osv. Givetvis ligger det på alla att man förutsätter att ingen fuskar eller skarvar eller som du säger, använder sig utav nät t.ex.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

        Kommentera


        • Jag tror nog att vi kan utesluta att nätfiskare reggat sig i appen. Ett bra gäng sportfiskare däremot! :-)

          Kommentera


          • Hej vänner, jag är alltså inte sur, vi har olika värderingar i detta.
            Om denna tävlings högsta krav är bild på en gädda och en tumstock, då är det mer en fototävling än en fisketävling.
            OM man ska misstro någon så anser jag att prio ligger i HUR gäddans fiskades och Om den släpptes tillbaks,, i min värld är detta betydligt viktigare än om gäddan är på bild med tumstock som visar om den är 105 eller 107cm.

            Men då flera av er har tydligt skrivit att jag har fel i detta så tar jag omedelbart bort mina diskade fiskar och jag kommer inte ta ihjäl en fin gädda bara för att det krävs en tumstock och kamera för att få vara med i denna tävlingen.
            Jag gick alltså med för jag trodde detta var en kul, trevlig grej.

            De som sett mina andra trådar vet att jag håller på att montera kamera och bygga en mätbräda, lyckas jag med detta så återkommer jag med nya gäddor, annars inte.

            /abe

            edit, borta nu

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
              Hej vänner, jag är alltså inte sur, vi har olika värderingar i detta.
              Om denna tävlings högsta krav är bild på en gädda och en tumstock, då är det mer en fototävling än en fisketävling.
              OM man ska misstro någon så anser jag att prio ligger i HUR gäddans fiskades och Om den släpptes tillbaks,, i min värld är detta betydligt viktigare än om gäddan är på bild med tumstock som visar om den är 105 eller 107cm.

              Men då flera av er har tydligt skrivit att jag har fel i detta så tar jag omedelbart bort mina diskade fiskar och jag kommer inte ta ihjäl en fin gädda bara för att det krävs en tumstock och kamera för att få vara med i denna tävlingen.
              Jag gick alltså med för jag trodde detta var en kul, trevlig grej.

              De som sett mina andra trådar vet att jag håller på att montera kamera och bygga en mätbräda, lyckas jag med detta så återkommer jag med nya gäddor, annars inte.

              /abe

              edit, borta nu
              Du anmälde dig alltså i tävlingen och började regga fiskar utan att först läsa reglerna och när du sedan blev klar över hur tävlingen går till så ifrågasätter du reglerna?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                Du anmälde dig alltså i tävlingen och började regga fiskar utan att först läsa reglerna och när du sedan blev klar över hur tävlingen går till så ifrågasätter du reglerna?
                Nej jag ifrågasatte trovärdigheten,, hur bevisas det att gäddan återutsläpps, hur bevisas det att den ej är tagen på nät?

                Om PELLE säger att den är tagen på spinn och relesad så tror ni på detta , men om jag säger att fisken var 108cm så diskas den.
                men jag har hoppat av enligt förra inlägget.

                Kommentera


                • Mitt gäddfiske har varit dåligt senaste tiden, både antal pass och antal fångade firrar men när frugan kom hem idag från jobbet med ont i huvudet och febersymptom så fick det räcka, tog på mig storhandling och nattning utav barnet om jag fick åka iväg och spinnfiska en stund.
                  Sagt och gjort så hade jag hoppats på att få stå öga mot öga med någon större gädda igen men dom stora uteblev men två välmående gäddor på runt 3 kg var kom upp samt en hel hög med kantstötningar på mört och braxen, det var fjäll på krokarna i vart och varannat kast ett tag.

                  Såg också en bäverbebis (något ludet och hårigt var det iaf) som simmade omkring i vattenkanten och såg allmänt söt ut, samt så upptäckte jag att svanar kan låta som biltutor samt att även kanadagäss inte backar för svanar, trots att dom är 10x så små.

                  Knypplade dessutom ihop en spinnerbait-rigg helt själv på morgonkvisten och visst simmade den bra sen vid testet så överlag var det en bra dag. Är så klen i kroppen utav allt gäddmete att jag inte klarar av att stå och spinnfiska i någon timme längre, det får det bli ändring på.

                  När kommer leken igång tror ni? I mina mindre sjöar är det ganska uppenbart då man kan se det från land.
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                  8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                  Kommentera


                  • Man borde kanske ha hakat på här?

                    Mina senaste 4 pass har varit larvigt tröga. Flötestrollar en hel del, men även vanligt spinnfiske förekommer.
                    Toppfiskar på 96 cm, 6.7 kg & 97 cm, 7.4 kg.

                    Nästa vecka ser lovande ut dock. Lossnar fisket inte här hos mig då så lär det nog aldrig göra det
                    Mvh,
                    Lucas

                    "Stockholm Fishing" @ Facebook

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av bushwakko Visa inlägg
                      Man borde kanske ha hakat på här?

                      Mina senaste 4 pass har varit larvigt tröga. Flötestrollar en hel del, men även vanligt spinnfiske förekommer.
                      Toppfiskar på 96 cm, 6.7 kg & 97 cm, 7.4 kg.

                      Nästa vecka ser lovande ut dock. Lossnar fisket inte här hos mig då så lär det nog aldrig göra det
                      Förr eller senare lossar det.... Bara att haka på det är långt kvar på året, allt kan hända och det är en gratis och kul tävling!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 173 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      2 973 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      46 svar
                      2 966 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Henke E, 2023-03-31, 13:14
                      3 svar
                      325 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      104 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X