FS GäddFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS GäddFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Reekie 80cm fiskar av den ädlare sorten gör mig mer än nöjd, det kunde vara skräpfisk som gös och havsöring isället..;-)

    Kommentera


    • Det har gått några månader sedan jag sist hade någon uppgradering att registrera till tävlingen - vilket var helt OK, jag har ju redan passerat mitt mål på 400cm.
      Men i dag var det dags för en bättre fisk igen!
      Åkte till min "vanliga" sjö, som alltid med ett UL-spö för tusenbröder och ett lite tyngre haspel för gädda. Startade trögt, endast några småborrar och en gädda på ungefär 25cm var allt de första timmarna.
      Kom till sist fram till en av sjöns grundaste vikar och fick äntligen ett rejält gädd-hugg! 65cm och 2kg, tog på ett tail-bete, en riktigt fin fisk med mina mått mätt.

      När jag sedan jobbade mig in längst in i viken lyckades jag fastna och dra av betet. Rodde in till kanten för att försöka hitta det utan att lyckas.
      Låg där med båten ända inne vid kanten och fick syn jag betesfisk uppe i ytan precis bredvid, så tog mitt 2-7g microjig-spö som var apterat med en 3.5 cm Ripper Kopyto jigg på en 2.5 grams skalle och kastade ditåt. Smack så smällde det på en bättre gädda!
      Helt omöjligt att kontrollera med det mjuka spöt och rullens broms fick jobba. Lyckades ändå ganska snabbt styra in den i håven och kunde konstatera att årets näst största gädda var landad - 85cm och nästan prick 4kg!


      Click image for larger version

Name:	Gädda 85cm 4.0kg.jpg
Views:	196
Size:	306,3 KB
ID:	2563066
      Bifogade filer

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
        ..........
        Lyckades ändå ganska snabbt styra in den i håven och kunde konstatera att årets näst största gädda var landad - 85cm och nästan prick 4kg!
        Grattis till den du! Måste varit kul på den där ultralätta utrustningen.

        Jag fick en fin gädda idag också men den räckte inte riktigt till i tävlingssammanhang. Dock väldigt glad över en bättre fisk jag med, som blev dagens enda hugg.
        97 cm - 6 kg. (full med iglar på huvudet, så det är väl ingen jätteaktivitet just nu)
        Click image for larger version

Name:	thumbnail_IMG_20201028_102428.jpg
Views:	166
Size:	386,7 KB
ID:	2563072
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

          Grattis till den du! Måste varit kul på den där ultralätta utrustningen.
          Tackar!

          För min del så känns det som det finns en gräns när känslan totalt försvinner på en UL-utrustning om fisken blir för stor, och den här var nog över det!

          Mitt micro-jig spö är perfekt till de abborrar på ofta under ett hekto som finns i sjön - man känner faktiskt något, och det blir lite spöböj. Skulle man få på en borre på två-tre hekto blir det riktigt skoj, och även smågäddor på halvkilot är riktigt kul att drilla.
          Men när gäddorna når över ett-två kilo så liksom "bottnar" spöböjet, och det blir inte alls lika bra feeling längre.
          Den utrustning jag har till gädda är ett 15-45g haspel (så rätt så lätt jämfört med vad andra fiskar gädda med), och jag tycker man får mycket bättre och roligare kontakt med de lite större fiskarna med det.
          Men man ska ju inte klaga, det var roligt att ens få upp en så stor fisk!

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

            Du verkar ha hamnat i ett större stim av 80 gäddor.
            Som Old Firehand så fint uttryckte sig, skam den som ger sig!
            Till slut kommer belöningen och då är det värt allt slit, sen är det inget större fel på 80 fiskar i mängder heller :-)
            ​​​​​
            ----------------------------------------------------------------------

            Hej Reekie;

            Är det inte så att de stora gäddhonorna (Monstergäddorna) börjar samlas i branter och i djupare vatten utanför lekvikarna redan i slutet av oktober eller i början av november? När isen och snön kommer som ett skyddande, kamouflerande täcke går inte gäddorna då in i lekvikarna på grundare vatten? Eftersom de äter minimalt vintertid står de inte kvar inne i och mycket nära lekvikarna hela vintern? Är det då inte otroligt enkelt att komma till tals med de stora hongäddorna vid ismete vintertid i lekvikarna? Följdfrågan: Kan man inte vänta tills gäddorna har lekt innan man utmanar dem?

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm


            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              ----------------------------------------------------------------------

              Hej Reekie;

              Är det inte så att de stora gäddhonorna (Monstergäddorna) börjar samlas i branter och i djupare vatten utanför lekvikarna redan i slutet av oktober eller i början av november? När isen och snön kommer som ett skyddande, kamouflerande täcke går inte gäddorna då in i lekvikarna på grundare vatten? Eftersom de äter minimalt vintertid står de inte kvar inne i och mycket nära lekvikarna hela vintern? Är det då inte otroligt enkelt att komma till tals med de stora hongäddorna vid ismete vintertid i lekvikarna? Följdfrågan: Kan man inte vänta tills gäddorna har lekt innan man utmanar dem?

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm


              Jag har nästan bara erfarenhet av insjögädda och den säger mig att ingen sjö är den andra lik.
              I dom flesta sjöar jag fiskat i finns dom största i dom djupaste delarna av sjön, men även sund och undervattensåsar har visat sig väldigt bra på senhösten i vissa vatten.

              Har ingen erfarenhet alls av ismete, men när man anglade med farsan i ungdomens dagar gjorde vi precis som du och körde i grunda vikar eller strax utanför vassen och det funkade väldigt bra.

              Isfiske har säkert sin charm men ​​​​​​för mig får det gärna bli ännu en varm vinter så man kan lirka upp tunga madamer ur sjöns djuphålor från båt istället :-)
              Senast ändrad av Reekie; 2020-10-31, 18:43.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg


                Jag har nästan bara erfarenhet av insjögädda och den säger mig att ingen sjö är den andra lik.
                I dom flesta sjöar jag fiskat i finns dom största i dom djupaste delarna av sjön, men även sund och undervattensåsar har visat sig väldigt bra på senhösten i vissa vatten.

                Har ingen erfarenhet alls av ismete, men när man anglade med farsan i ungdomens dagar gjorde vi precis som du och körde i grunda vikar eller strax utanför vassen och det funkade väldigt bra.

                Isfiske har säkert sin charm men ​​​​​​för mig får det gärna bli ännu en varm vinter så man kan lirka upp tunga damer ur sjöns djuphålor ifrån båt istället :-)
                Hej Reekie;

                Vinterfiskemetoden ismete har blivit populär under senare år.. Själv har jag inte bedrivit ismete utan det var mer angelfiske vi sysslade med vid isfiske efter Gädda i Mälaren och Östersjön förr...

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • Grattis till fina gäddor sdw och mr braindisorder!

                  Idag vart det en kortare tur och några till 80cm gäddor att lägga till okoberfisket... det är nästan som Groundhog Day.. likadana fiskar varje gång feta och goa men mellan 80-87cm! I Oktober har jag bara fiskat pelagiskt och inte fiskat vass en enda gång vilket är ovanligt för mig, snittvikten och storlek har blivigt betydligt högre än vid vassfisket, men de större uteblir som brukar komma då och då vid vassfiske. Men är glad att det kommer fisk av de ädlare sorten ändå. Får se vad november har att bjuda på.

                  Click image for larger version  Name:	20201031_112023.jpg Views:	0 Size:	2,26 MB ID:	2563290

                  Kommentera


                  • Imorgon har man ledig fredag o jäklar vad jag tänkte klättra upp till en andraplats imorgon igen.
                    Men idag åkte man på ryggskott från helvetet, blev ett besök hos kiropraktorn och låsningarna släppte men är långt ifrån bra.
                    Hoppas på en förbättring till imorgon så min plan går som planerat.

                    ​​​​​​Någon mer som tänker uppgradera sig i helgen?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
                      Grattis till fina gäddor sdw och mr braindisorder!

                      Idag vart det en kortare tur och några till 80cm gäddor att lägga till okoberfisket... det är nästan som Groundhog Day.. likadana fiskar varje gång feta och goa men mellan 80-87cm!
                      Ibland går det bra!

                      Skulle tro att det släpper på där ute förr eller senare, då är det nog en aningens större än 80 cm som kommer så kämpa på. Gäddorna som tar för sig blir bara fetare och fetare för var dag som går också, det är över en och en halv månad kvar tills det är avgjort och jag skulle nog tro att man kan köra i öppet vatten iallafall fram till jul någon gång. Sen att en viss herre kanske sitter relativt säkert på gäddtronen är en annan femma men vi andra kan ju göra ett försök åtminstone!

                      Är inne på tredje gäddan nu på 105 cm i år, sammanlagt 4 st, vilket också är längd-PB. Får se när det ger med sig. Något fiske lär det inte bli på ett par dagar om man inte ger sig ut på en kvällstur då. :'(

                      Skitfiske på er!
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 180 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 009 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 095 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      10 svar
                      726 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Arbetar...
                      X