Fiskesnacks Gäddfemma 2021 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnacks Gäddfemma 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Det är inte lätt nu, var ute första passet för året i tisdags med kajaken, fick börja med att bryta is de första 20 metrarna för att nå öppet vatten, försökte både med abborre och gädda, men inte ett hugg. åkte hem efter 2½ timmar för de va för kallt o jävligt.

    Det var flera år sedan jag metade gädda sist, men man blir ju bra sugen. Skulle inte du kunna pma mig med lite teknik och vad du använder för grejjer braindisorder?

    Kommentera


    • #22
      Deltar inte i tävlingen men kan ju vara kul att bidra med lite pepp ändå. Är låst till landfiske såhär års då jag inte har egen båt, då är det extra kul med en lite finare firre.
      Synd på lite konstigt perspektiv men det var det bästa jag kunde göra då jag behövde hålla reda på jycken samtidigt xD

      Jag står alltså på knä vid vattenbrynet som är sten några decimeter över vattenytan och håller ut den från kroppen så rakt ut jag kan för att få in hela firren i bild på mobilen Click image for larger version

Name:	pike.JPG
Views:	369
Size:	40,0 KB
ID:	2568594 , försökte mäta på ett ungefär med referenser på spöt och den är minst 95cm och var riktigt grov (syns inte heller på direkt-från-sidan bild). Men handen mot gällocket är en ganska bra referens iallfall. Alla gånger en 6kg firre, kanske närmare 7.

      Extra kul då jag såg hela hugget bara ca 5 m från strandkanten. Kom långsamt upp bakom och bara gaaaapade. Tog en Fladen Predator Jerk i papegoj.

      Skitfiske.

      Kommentera


      • #23
        Årets första pass och årets första gädda, en mager stackare som måste vara sjuk eller må riktigt dåligt. 97 cm 4,2 kg måste vara sämsta konditionen någonsin.

        Kommentera


        • #24
          Fiskar tagna på ismete också godkända? Eller? Kan inte minnas att jag läst någon bestämmelse runt det.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
            Årets första pass och årets första gädda, en mager stackare som måste vara sjuk eller må riktigt dåligt. 97 cm 4,2 kg måste vara sämsta konditionen någonsin.
            Ja, den där såg inte helt pigg ut. Väldigt smal. Bra ur tävlingssammanhanget där vikten inte har någon betydelse.

            Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
            Fiskar tagna på ismete också godkända? Eller? Kan inte minnas att jag läst någon bestämmelse runt det.
            Ja, ismete är godkänt. Dock är jag osäker på angeldon (med tanke på att det ej godkänns i andra sportfiskesammanhang vid registrering t.ex) samt fiskar fångade i nät och ryssjor är inte heller godkända.


            Jag är inne i en bompass-period nu, fick en chans i förrgår när jag fiskade men var alldeles för sen på mothugget och det var den chansen jag fick på hela dan. Om temperaturen ser ut såhär framöver så blir nog nästa pass från isen, frågan är bara när.

            Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
            Det var flera år sedan jag metade gädda sist, men man blir ju bra sugen. Skulle inte du kunna pma mig med lite teknik och vad du använder för grejjer braindisorder?
            Jag PMar!
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

            Kommentera


            • #26
              Tycker i övrigt det är dags att Mats kliver fram och berättar om sitt fiskeår 2020, hur många pass som gjordes, skryter lite om vinsten osv.

              profilen kom ihåg måttband eller tumstock som referens till gäddorna. :—D
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
              8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                Tycker i övrigt det är dags att Mats kliver fram och berättar om sitt fiskeår 2020, hur många pass som gjordes, skryter lite om vinsten osv.

                profilen kom ihåg måttband eller tumstock som referens till gäddorna. :—D
                Han har gjort det i 2020 tråden!

                Kommentera


                • #28
                  I förrgår tog jag mig ut på isen för första gången för i år och jag valde att försöka pimpla abborre istället för att meta gädda men jag är väldigt dålig på att pimpla och det blev varken fisk eller ens ett hugg på flera timmar. Så igår bestämde jag mig för att inviga ismete-grejerna och precis som dagen innan så hände det inte ett skit. Jag försökte pimpla lite abborre/mört emellanåt i väntan på fäll men fick inget där heller.

                  Ett annat gäng som var ute och ismetade sprang på fäll då och då, men dom hade väl säkert 4x så många spön samt körde med levande bete medans jag satt med mina frysta mongostora sillar. Men jag VET att när det väl kommer en gädda och tar dessa så kommer det vara en fin fisk. Men det är också tydligt att fisken i den sjön inte är lika intresserade utav att äta dött, dom kanske inte behöver för att det finns så mycket levande. (teorier jag läst i Gäddfeber-boken, vilket jag inte tycker är helt osannolikt)

                  Men fantastiska dagar var det ute i både sol och vind och snöfall.

                  Click image for larger version

Name:	IMG_20210115_190100_155.jpg
Views:	282
Size:	1,79 MB
ID:	2569390

                  Click image for larger version

Name:	IMG_20210116_220557_391.jpg
Views:	282
Size:	2,98 MB
ID:	2569391
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                  8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                  Kommentera


                  • #29
                    Abstinensen börjar bli svår. Någon som håller till strax norr om Sthlm och vet hur långt man måste ta sig för att hitta is tjock nog för ismete?

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
                      Abstinensen börjar bli svår. Någon som håller till strax norr om Sthlm och vet hur långt man måste ta sig för att hitta is tjock nog för ismete?
                      Måste ju finnas där också, bor på samma breddgrader men mer inåt landet. Små skogssjöar bör det finnas bärande is på men det är förrädiskt på sina håll så var väldigt försiktig. Nu blir det ju plusgrader igen så man får väl tänka om lite men jag var ute på isen idag och pimplade (bompass som vanligt) och det var som sagt väldigt varierande. Det är när det ligger ett täcke ovanpå som inte frusit ihop med undre lagret som gör det otäckt, man kan ju trampa igenom flera centimeter men ändå så är det bottenis kvar på minst lika mycket.

                      Ska iallafall göra allt jag kan för att försöka hinna ismeta imorgon, en ny sjö när det gäller gäddfisket iallafall. Där jag var idag var det så pass bra is att jag tror att det inte blir något problem imorgon.
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 173 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      2 971 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      46 svar
                      2 966 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Henke E, 2023-03-31, 13:14
                      3 svar
                      325 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      104 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X