Fiskesnacks Gäddfemma 2021 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnacks Gäddfemma 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Varit ute och letat efter storgäddorna och betesfisken ett par vändor förra veckan och två pass denna, men inga större har kommit upp än. En precis under 90 cm är nog på topp men det är bara att fortsätta. Vattnet är högre än vad det brukar vara normalt denna tidpunkt samt att det är svårt att se hur mycket betesfisk det är med blotta ögat men visst börjar det hända grejer iallafall. Ett dubbelhugg ena dagen var iallafall kul och svettigt!
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
      bbrolle Du är on fire som man brukar säga! Kom inte med någon supersize-gädda nu bara för då måste vi andra gå och lägga oss.

      Själv är jag nog uppe i mitt sämsta fiskeår hitills, under den varmare vår och sommardelen utav året har jag tamigfan nästan fångat noll och ingenting. Så fort vi klev in i september och lite kyligare grader så blev gäddfisket genast intressant igen och jag kände mig faktiskt taggad på riktigt för första gången på länge att satsa och fiska ordentligt, tyvärr utan någon större utdelning. Några mindre gäddor som jag ej behövt väga eller mäta har fått syna insidan utav håven samt så har jag och en vän försökt fiska både abborre och gös i en för mig tidigare okänd sjö men ingen gös har kommit upp än samt jag har varken lyckats fått upp en enda borre eller gädda på 3 pass medans han igår drog en på 1150g och 700+ medans jag satt i en å i 6 timmar och metade storgäddan, bara för att få en liten blyg rackare på kanske 75-80 cm.

      Livet är inte alltid rättvist, eller så är det det, eller så är livet bara som det är. De två föregående dagarna har varit gäddväderlek för mig och ju mer den generella temperaturen sjunker desto bättre blir det. Rejält mulet, knappt så att solen tar sig igenom, duggregn pö om pö, lagom med vind och lufttemperatur på runt 10 grader eller mindre. Då kan jag stå och kasta hur länge som helst, eller sitta och meta, och bara sukta efter att den där riktigt feta grovgäddan väljer att ta mina saker.

      Jag vet att jag är på rätt plats, jag lovar att återkomma när betesfisken samlas återigen. (som varje år vid denna tidpunkt). Men det är inte alltid lätt för det.
      BrainDisorder Om inget annat har Jag för mycket fritid just nu , hela September har '' bara '' fått många stora fina gös med toppen på 72 cm . Gäddorna verkar vara på semester , dem stora i alla fall . Men snart börja betesfiskarna samlas och då blir det lättare at hitta gäddorna . Har förberett mig mentalt att både Du och hnkm kommer att köra om mig , men kommer att kämpa in i det sista . Skit fiske på er
      1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
        Leif, nuförtiden finns det bra godkända digitalvågar som får plats i fickan som mäter exakt på grammet. Om man bryr sig om vikten.. viket är intressant att veta ibland. Annars så är längd mest rättvisa storleks måttet på en fisk. Tycker jag personligen.
        I stora delar av världen så mäter man bara fisken, så jag är inte ensam om det.

        Men nu ska denna tråden handla om tävlingen gäddfemman 2021!
        Hej Matte 77;

        Man lär så länge man lever..
        Gå in på Google och skriv Gäddbilder i sökrutan så får du kanske se både stora och små Gäddor ...
        Med vänlig fiskehälsning,
        Old Firehand
        Leif Engsträm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2021-10-03, 18:55.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av bbrolle Visa inlägg

          BrainDisorder Om inget annat har Jag för mycket fritid just nu , hela September har '' bara '' fått många stora fina gös med toppen på 72 cm . Gäddorna verkar vara på semester , dem stora i alla fall . Men snart börja betesfiskarna samlas och då blir det lättare at hitta gäddorna . Har förberett mig mentalt att både Du och hnkm kommer att köra om mig , men kommer att kämpa in i det sista . Skit fiske på er
          hnkm är ju obestridlig gäddfemma-kung än så länge och tvivlar inte på att han tänker köra på triss i medalj men jag hoppas för egen del att det lossnar snart och att några utav gäddorna åtminstone kan hamna mellan 95 - 100 cm istället för 80 - 90. Var ute idag och det var så in i helvete löjligt trögt att jag bara ville börja gråta men jag kämpade på tills... tårarna kom på riktigt. Nej, usch, vi glömmer denna fiskedag. Glöm inte bort Reekie och Svenberg, som uppenbarligen är livsfarliga gäddfiskare också.

          Jag behöver 11 cm för att komma om dig just nu så en 104 cm gädda på ett bräde vore fint. Men med tanke att mitt längd-PB är 105 (typ x 4) så vore det otroligt skönt att bara få en lite längre gädda detta år, oavsett kondition. Sista gäddan registrerade jag i maj någon gång, tror jag. (gråter igen)

          Och för övriga, det är lite mindre än exakt 2 månader till nästa gäddfemman så nu är det bara ut och köra och slänga upp, fota, mäta och sen registrera storgäddor!
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

          Kommentera


          • Har gått jättesegt under hösten för mig, varit ut en 3-4 pass men ingen utdelning. Oklart om det blir nåt mer pass i år för mig.
            - 1a plats Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            - 1a plats Fiskesnacks Gäddfemma 2019

            Kommentera


            • Har inte varit mycket gäddfiske alls sista tiden men slog till med två blankpass i helgen.
              ​​​​​​Oktober och november är mina favoritmånader för gäddfiske så får se om det kan lossna snart igen.

              ​​​​​​Riktigt kul att vi har en ny förmåga som är med i toppen och krigar :-)
              ​​​​

              Kommentera


              • Mitt mål att gå över 400cm i år igen känns avlägset. Har inte haft nåt flyt alls med gäddfisket i år. Nya målet är att "fylla pappret" i alla fall!

                Kommentera


                • Verkar som bbrolle säkrar 1a platsen ytterligare.
                  Det var ingen vacker fisk men värdefulla centimetrar :-) fick själv en metersfisk förra hösten som var blind på ena ögat, den såg ungefär lika härjad ut den.

                  Kommentera


                  • Reekie Ful och blind på en öga , bara 7 kilo / 105 cm , men skallen var enorm i förhållande till kroppen , trodde att den var storre då det första jag såg var huvuden.
                    Bifogade filer
                    Senast ändrad av bbrolle; 2021-10-06, 22:16.
                    1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                    1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                    1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av bbrolle Visa inlägg
                      Reekie Ful och blind på en öga , bara 7 kilo / 105 cm , men skallen var enorm i förhållande till kroppen , trodde att den var storre då det första jag såg var huvuden.
                      Den såg säkert betydligt bättre ut en gång i tiden när kroppen matchade huvudet.
                      ​​​​​​Trevligt ändå att det går bra för dig Längdmässigt :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 180 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 010 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 095 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      10 svar
                      726 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Arbetar...
                      X