Fiskesnacks Abborrefemma 2022 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnacks Abborrefemma 2022

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Vilket drama, tur det gick bra, fiskegrejer kan ersättas - kolla om din försäkring täcker upp. Antar att kajakfiske är sjukt beroendeframkallande, själv är jag för lat för att ens prova. Kan takbåt vara ett alternativ kanske?
    Det där med försäkring har jag inte ens tänkt på, kommer att kontakta mitt bolag omgående i morgon - tack för tipset!

    Uppdatering: Efter supersnabb hantering fick jag nyss ett meddelande från mitt försäkringsbolag att de betalar ut en viss ersättning för mobilen och fiskegrejjerna. Stort tack för tipset holden
    Senast ändrad av TiSo; 2022-09-24, 21:45.

    Kommentera


    • #92
      E man medlem i sportfiskarna är man väl försäkrad därigenom med?

      Kommentera


      • #93
        TiSo Fy fan de kunde gått riktigt illa, skönt att det bara va materiella ting du blev av med!

        Tänkte bara tipsa om en grej som jag Alltid använder efter jag provade att snurra med min kajak (förutom som du nämnde flytväst och Torrdräkt) , vattentät ”mobil påse”. Köpte min på Karlskrona Båt och Fiske för några år sen. Är som en drybag dvs man viker kanten tre gånger sen kardborreband.
        Är även genomskinlig på ena sidan så man slipper ta upp den när man vill kolla nått på telefonen.

        mvh Zagrag

        Kommentera


        • #94
          Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg
          TiSo Fy fan de kunde gått riktigt illa, skönt att det bara va materiella ting du blev av med!

          Tänkte bara tipsa om en grej som jag Alltid använder efter jag provade att snurra med min kajak (förutom som du nämnde flytväst och Torrdräkt) , vattentät ”mobil påse”. Köpte min på Karlskrona Båt och Fiske för några år sen. Är som en drybag dvs man viker kanten tre gånger sen kardborreband.
          Är även genomskinlig på ena sidan så man slipper ta upp den när man vill kolla nått på telefonen.

          mvh Zagrag
          Hade en mobilpåse i början, men tröttnade på att behöva ta ut telefonen varje gång jag ville använda den för att ringa eller fota. Så istället köpte jag ett billigt "vattentätt" skal som gav tillgång till alla funktioner med skalet på.

          Men som så ofta får man vad man betalar för, skalet funkade ända tills detta med vattentätheten testades i skarpt läge...jag har nu beställt ett litet dyrare vattentätt skal som jag hoppas är bättre.

          Kommentera


          • #95
            Åkte ut till hemmasjön med nyinköpt beteslåda, drag etc. efter förra veckans fadäs. Sjön var alldeles spegelblank och jag var verkligen taggad att komma ut. Ivrigt blåste jag upp kajaken och lastade i alla saker och precis när jag var klar insåg jag att jag glömt paddeln hemma....Ridå!

            Eftersom jag kom ut ganska sent så insåg jag att det skulle ta alldeles för lång tid att åka hem och tillbaka till sjön igen, så jag beslöt att sjösätta i mer näraliggande Magelungen istället efter jag hämtat paddeln.

            Som väntat så blev resultat klent, har trots flera försök aldrig fått någon abborre i vettig storlek där. Två små abborrar och en liten gädda var allt som kom upp idag.

            Det var alltså andra gången i rad som en fisketur i hemmasjön gick om intet och det dessutom när väder och vind var optimala och abborren normalt brukar komma igång. Jag börjar undra om hemmasjön vill säga mig något....jag undrar bara vad...?

            Kommentera


            • #96
              Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
              Åkte ut till hemmasjön med nyinköpt beteslåda, drag etc. efter förra veckans fadäs. Sjön var alldeles spegelblank och jag var verkligen taggad att komma ut. Ivrigt blåste jag upp kajaken och lastade i alla saker och precis när jag var klar insåg jag att jag glömt paddeln hemma....Ridå!

              Eftersom jag kom ut ganska sent så insåg jag att det skulle ta alldeles för lång tid att åka hem och tillbaka till sjön igen, så jag beslöt att sjösätta i mer näraliggande Magelungen istället efter jag hämtat paddeln.

              Som väntat så blev resultat klent, har trots flera försök aldrig fått någon abborre i vettig storlek där. Två små abborrar och en liten gädda var allt som kom upp idag.

              Det var alltså andra gången i rad som en fisketur i hemmasjön gick om intet och det dessutom när väder och vind var optimala och abborren normalt brukar komma igång. Jag börjar undra om hemmasjön vill säga mig något....jag undrar bara vad...?
              Alla onda ting är tre brukar man säga.. Så en fadäs till sen klipper du drömborren i hemmasjön : )

              Kommentera


              • #97
                Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

                Alla onda ting är tre brukar man säga.. Så en fadäs till sen klipper du drömborren i hemmasjön : )
                Ha ha ja så kan det förstås vara...

                Kommentera


                • #98
                  Har varit trögt i hemmasjön den senaste tiden, bara småaborrar och d:o gäddor (utom en 4-kilos gädda förra veckan som knep en liten abborre jag höll på att veva in...).

                  Idag var det helt spegelblank vattenyta i princip hela dagen. Hela sjön såg ut att koka av betesfisk, överallt såg jag stora moln av småfisk på ekolodet. Men allt jag fick var åter igen småborrar och dito gäddor.

                  Fram på sena eftermiddagen kom en liten vindil som krusade vattenytan och jag ankrade upp ett 20-tal meter utanför en udde på en av öarna i sjön. Kastade ut jiggen, en Pulse Shad med 10-grams skalle, över c:a 6 meters djup. Direkt i första droppet smällde det på rejält och de första metrarna kändes det som en gädda. Men allt eftersom fisken närmade sig kajaken så kändes den allt mer som en stor abborre. Jag vågade inte riktigt tro det, men när fisken kom upp till ytan en bit från kajaken så såg jag att det verkligen var en rejäl abborre.

                  Vågen visade att det var årets andra kiloborre, 1 100 gram och 43 cm. Fantastiskt roligt!

                  Kommentera


                  • #99
                    Click image for larger version

Name:	1A292947-09B9-45A7-BE34-FA3E83CA987D.jpeg
Views:	146
Size:	1,16 MB
ID:	2609962TiSo Bra jobbat!!

                    Själv var jag ute i söndags. Kom ut medan det var mörk med kajaken. Lite dimma och helt blankt. Enda ljuden var från några sjöfåglar på avstånd. Precis när det började gry fick jag en något bättre, 40 cm 900 gram. Resten av dagen var rätt trög och detta kan nog bli årets sista borre dag från kajaken. Köpte ett finessspö nyss men känner att det inte riktigt är min grej med det extrem långsamma fisket. Den nämnda borren tog på en puls shad 11 i färgen smelt på en 14 grams skalle, favoriternas favorit.

                    Nä nu lite havsöring imorgon vid Ljusne för att sen gå på landsfiske efter lax vid Vättern. Sen hoppas vi isen lägger sig för att fortsätta kampen mot kilos borre från isen.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
                      Click image for larger version

Name:	1A292947-09B9-45A7-BE34-FA3E83CA987D.jpeg
Views:	146
Size:	1,16 MB
ID:	2609962TiSo Bra jobbat!!

                      Själv var jag ute i söndags. Kom ut medan det var mörk med kajaken. Lite dimma och helt blankt. Enda ljuden var från några sjöfåglar på avstånd. Precis när det började gry fick jag en något bättre, 40 cm 900 gram. Resten av dagen var rätt trög och detta kan nog bli årets sista borre dag från kajaken. Köpte ett finessspö nyss men känner att det inte riktigt är min grej med det extrem långsamma fisket. Den nämnda borren tog på en puls shad 11 i färgen smelt på en 14 grams skalle, favoriternas favorit.

                      Nä nu lite havsöring imorgon vid Ljusne för att sen gå på landsfiske efter lax vid Vättern. Sen hoppas vi isen lägger sig för att fortsätta kampen mot kilos borre från isen.
                      Jäklar vilka mörka abborrar det är i din sjö, tror aldrig jag sett något liknande.

                      Lustigt att du nämner Pulse Shad 11, jag kör med den mindre modellen eftersom jag tyckt att 11:an är för stor. Men igår bestämde jag mig för att skaffa några sådana och testa i förhoppningen om att sålla bort småborrarna. Förhoppningsvis ökar inte antalet gäddor...

                      När du kör 14-grams skalle, vilka djup fiskar du på då?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 181 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 011 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 099 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      12 svar
                      832 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Arbetar...
                      X