Fiskesnacks Abborrefemma 2022 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnacks Abborrefemma 2022

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

    Jäklar vilka mörka abborrar det är i din sjö, tror aldrig jag sett något liknande.

    Lustigt att du nämner Pulse Shad 11, jag kör med den mindre modellen eftersom jag tyckt att 11:an är för stor. Men igår bestämde jag mig för att skaffa några sådana och testa i förhoppningen om att sålla bort småborrarna. Förhoppningsvis ökar inte antalet gäddor...

    När du kör 14-grams skalle, vilka djup fiskar du på då?
    Här satt jag med kajaken vid 2 meter kastade ut mot 6 m. I mina sjöar ligger jag väl mellan 4-6 meter. Använder nästan uteslutande 11:an i puls shad. Tycker abborrarna är rätt glupska. Har haft svårt att hitta en ny favorit men gjort det nu. 13 fishing my namn is jeff. Det gillar abborrarna verkligen.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg

      Här satt jag med kajaken vid 2 meter kastade ut mot 6 m. I mina sjöar ligger jag väl mellan 4-6 meter. Använder nästan uteslutande 11:an i puls shad. Tycker abborrarna är rätt glupska. Har haft svårt att hitta en ny favorit men gjort det nu. 13 fishing my namn is jeff. Det gillar abborrarna verkligen.
      Ok, det är samma djup jag oftast ligger och fiskar på. Har klickat hem några 11-centimetare nu, ska bli kul att testa på nästa fisketur.

      Kommentera


      • Var lite bistert i kajaken idag, tempen låg runt nollan och när jag började fiska kom det lite snöblandat regn. Men en stund senare skingrades molnen och solen kom fram. I vattnet var det dock fortfarande varmt för årstiden, lite drygt 7 grader.

        Fick omgående en fet 2-kilos gädda i första viken och resten av dagen fortsatte med 5-6 smågäddor och ungefär lika många abborrar i vikter 2-3 hg. Jag koncentrerade fisket på de ställen där jag såg betesfiskstim på lodet, på några ställen var stimmen så täta att lodet tappade bottenkontakten. Men de större abborrarna lös med sin frånvaro.



        En sak jag jag satt och funderade på medans jag fiskade idag var att jag sällan får mer än 1-2 abborrar på samma ställe i hemmasjön. Detta gäller oavsett storlek. Det verkar nästan som att abborrarna inte går i stim i denna sjö....

        Dagen tur var sannolikt årets sista, tror inte jag kommer ut något mer detta år. Men man ska aldrig säga aldrig...:-)

        Kommentera


        • Det blir ingen mer fisketur i år, så för min del är årets tävling klar. Tyvärr blev årets fiske inte riktigt vad jag hade hoppats på, det blev allt som allt två kilosborrar och några få på strax över halvkilot. Totallängden blev 11 cm sämre än förra året.

          Det tidiga vårfisket, som brukar vara bra i hemmasjön, blev det inget av med eftersom jag blev sjuk och bl a drabbades av en långvarig hosta från helvetet. Lyckades i alla fall få en kiloabborre på senvåren.

          Sommarfisket har jag aldrig lyckats med i Stockholmssjöarna och så var det i år också de få gånger jag kom ut.

          Höstfisket blev också lite av en besvikelse, dels för att jag av olika anledningar blev tvungen att ställa in flera planerade fisketurer när väder och vind såg ut att vara optimala, dels för att jag välte med kajaken och tappade nästan all min utrustning och blev tvungen att köpa nytt. Fick till slut en kilosabborre på en av årets sista turer.

          Inför årets säsong hade jag en tanke att försöka fiska i lite andra sjöar än hemmasjön, men det blev det inte mycket av med. I och med att många turer blev inställda, så ville jag inte chansa på andra sjöar de gånger jag väl kom ut.

          Jag tror att om man ska ha en verklig chans att få abborrar över kilot i de hårdfiskade sjöarna i och runt Stockholm så måsta man lära sig sjön ordentligt och det tar tid. Visst, man kan alltid få en stor slumpfisk, men chansen är liten tror jag.

          Till sist så är det ju detta med gäddorna i hemmasjön....det är ju så att det uppenbart finns stora gäddor i sjön. Trots att jag aldrig fiskat riktat efter gädda i sjön, så har jag sedan jag började fiska där fått flera gäddor över 5 kilo med en toppfisk på 7,8 kilo. Den gäddan jag hade på när jag välte med kajaken, och därför blev tvungen att kapa linan, den var med stor säkerhet 10+. Jag vet också att det tagit flera gäddor på strax över 10 kilo under senare år. Jag brottas lite med tanken att prova riktat gäddfiske med en riktig gäddutrustning, men är ännu lite tvehågsen. Jag misstänker att den största chansen att komma åt storgäddorna i sjön är under samma perioder då också abborrfisket är som bäst och det är ändå stora abborrar jag helst vill ha....jag får se hur jag gör nästa år...

          Kommentera


          • Inte heller i denna tävling var jag med i appen och rapporterade i år, men topp-5 slutade för min del på 160cm vilket är OK med mina mått mätt.
            Målet var dock att få *alla* fiskar på topp 5 över 30cm, men det lyckades inte i år heller. Brukar bli att det är nån toppfisk som drar upp snittet, och så några under 30 i botten. I år var de två minsta 28cm bägge, så ganska nära.
            Då har jag också verkligen satsat på det här i år, fiskat abborre som man "ska" göra för att hitta lite större individer, men det vill sig inte.
            Man får väl inse att förutsättningarna kanske inte är de bästa häromkring. Sen ser man i Perch Pro där de är uppe i Norrland och drar över 100 stycken 30+cm på en dag...

            Kommentera


            • Dåligt abborre år. Endast 3 över kilot, i 3 olika sjöar i alla fall. Brukar kunna klämma upp över 10 i alla fall. Mitt sk hemma vatten har varit mycket knepigare i år och jag har inte fiskat i det lika mycket heller. Slutar på blygsamma 214. Man inser ju hur imponerande det är när de drar upp 237 cm på 10 h i perchpro…

              Fiskat lite mer annat också och insett att det är rätt kul att dra en lax eller röding på Vättern även om det är långt mellan huggen.

              Fiskat något färre sjöar, 26 stycken blev det. Några färre pass också, känns det som. Lite för att att det inte direkt är gratis längre att flänga omkring och att jag varit lite bekvämare vissa dagar då jag är ledig.

              Nästa år ska jag försöka rikta in lite mer seriöst abborre fiske i Hälsingland. Finns flera vatten där med enorm potential. Finns även en hel del strömmande vatten där vilket jag tycker är bland det roligaste fisket.

              Kommentera


              • Satan vad grymma ni är!

                Det är bara att buga och bocka inför vinnaren Andreas Lindberg (osäker på nick) med hela 234 cm och endast 2 cm efter så kommer Sebastian Tegström på 232 cm. Sjukt grymma fiskar och ni förtjänar varje uns utav berömmelse för dessa borrar.

                Jag ska försöka dra igång nya tävlingar imorgon eller övermorgon men om någon har tänkt att dra ut och fiska upp storgäddan/borren så är det bara att dra igång tävlingar själv. Den mesta infon finns i dessa trådar osv.

                God fortsättning!
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                Kommentera


                • Tack! Och får passa på jag med att gratulera Andreas Lindberg, riktigt fina fiskar som landade på måttbandet där.
                  För egen del så har det varit ett blandat år med alldeles för få pass men där några få resor till några få sjöar blev succé.
                  Alltid roligt att få stort men efter några år med abborfiske så är för mig både utmaningen och hemligheten att få resan till att vara målet (jäkligt ostigt men vet inte hur jag annars ska beskriva det).
                  Skitfiske på er.

                  Kommentera


                  • Blev det någon ny tävling? Kan någon länka...

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                      Blev det någon ny tävling? Kan någon länka...
                      https://www.fiskesnack.com/forum/all...orrefemma-2023

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 181 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 010 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 095 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      12 svar
                      791 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Arbetar...
                      X