Fiskesnacks Abborrefemma 2023 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnacks Abborrefemma 2023

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bistert idag, mulet, nordlig vind, drygt 5 grader i vattnet och 2 i luften. Hade så mycket kläder under och över torrdräkten så jag knappt kunde röra mig, men jag frös i alla fall inte (utom om händerna).

Betydligt trögare idag än de senaste veckorna, bara entaka smågäddor och dito borrar. När det sent på eftermiddagen började dala ner lite snöflingor och vattnet på kajaken började bilda ett ispansar så kände jag att det fick vara nog.

På väg mot hemmaviken gjorde jag ett sista stopp och fick 3-4 mindre abborrar, en kilogädda och till slut ett riktigt snaskarhugg som jag först var helt säker på var gös, men ganska snabbt började de typiska "abborrstånkningarna" och upp kom en fet abborre på 1 090 g. Tyvärr räckte inte längden till för en uppgradering, men jädrar vad nöjd jag är över ytterligare en kiloborre!

Click image for larger version

Name:	0_20231114_140656.jpg
Views:	103
Size:	345,6 KB
ID:	2631838

Kommentera

Grattis fin borre

Kommentera

Nu har isarna här i Stockholmstrakten börjat lägga sig längs med stränderna, så nu är säsongen definitivt över för min del (möjligen ger jag mig ut på landfiske efter havsöring om abstinensen blir för svår). Nu står kajaken på tork i garaget efter den årliga rengöringen.

Click image for larger version

Name:	image_109347.jpg
Views:	40
Size:	395,9 KB
ID:	2632012
        Kan konstatera att efter sex säsonger så fick jag i våras för första gången lite "pyspunka".
        Jag upptäckte det när ena sidan av kajaken började tappa luft efter några dagar i uppblåst tillstånd i garaget. Jag sprutade såpvatten över sidorna och hittade direkt två små hål med någon decimeters mellanrum på en sidan. Jag lagade hålen med lagningskitet som levererades med kajaken och sedan dess håller den tätt igen.

Året säsong bjöd på nytt PB vad gäller abborrar över kilot, sammanlagt sju stycken, varav sex på de sju sista turerna. Alla abborrar fick jag i hemmasjön och de mest fångstgivande betena var framför allt SG Vib Blade, men också Illex Deracoup. Och i vanlig ordning kom fisket igång först när vattentemperaturen sjönk under 10 grader.

En intressant iakttagelse är att jag vid olika tillfällen i år har haft bra "mängdfiske" på ett flertal, sammanlagt kanske sju-åtta, olika ställen i hemmasjön. Men alla kiloborrarna fick jag på tre specifika platser i sjön. Det ena stället är ett c:a 30 meter brett sund mellan en ö och fastland, där högg abborrarna på ungefär tre meters djup. De andra två ställena är grundryggar utanför uddar och där hittades abborrarna ganska långt ut på runt 5-6 meter. Vid dessa uddar har jag under årens lopp i princip nästan aldrig fått några mindre abborrar, utan de få jag fått har alla varit strax under eller över kilot.

Nästa år hoppas jag förstås på nytt borre-PB. Kommer också efter många år sannolikt bli en del skärgårdfiske efter gädda och abborre, dock inte från kajaken, utan från ett betydligt mer skärgårdsanpassat flytetyg.
        Senast ändrad av TiSo; 2023-11-23, 21:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av BrainDisorder, 2022-01-01, 21:03
        95 svar
        6 279 visningar
        5 gillar
        Senaste inlägg Matte77
        av Matte77