Hur får man in hållbart tänkande hos sportfiskare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur får man in hållbart tänkande hos sportfiskare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    en seriös gösfiskare klubbar aldrig något över 2.5kg jag själv tar ca 3 gösar om året det blir ju inte gott och exklusivt om man äter gös två gånger i veckan

    Kommentera


    • #32
      Storleken på fisk har inget med gener att göra, det är temperatur och mattillgång under uppväxten som är avgörande.
      Ser man till att vattnet och födo-tillgången är ok och man har tur med vädret får man gott om fisk i bra storlek annars inte.

      Finns ingen fisk som har samma genuppsättning som en annan, deras gener muterar och korrigerar sig själv så vem som är hona och hane är betydelselöst för ynglens genuppsättning.
      Ni kan se det på att inga fiskar i samma kull ser lika dana ut oavsett föräldrar.

      Kommentera


      • #33
        Har exakt samma erfarenhet om just gösfiske där "sportfiskare" klubbar rubbet på 90-talet, möjligen släppte vissa tillbaka de minsta och kände sig säkert nöjda med det. Jag klubbade också, fast aldrig en fisk som inte var nytt personligt rekord, vilket var nog illa om man skall försöka vara efterklok (detta var visserligen före digitalkamerornas tid, men man skäms ändå). De senaste 10 åren har bara smågös fångats i sjön (med något enstaka udda undantag) och fiskevårdsföreningen envisas med att sätta ut smågös år efter år som sedan dras upp och klubbas av fisketurister och gamla metargubbar. Att grundproblemet är att ekosystemet kraschat ihop verkar ingen förstå (eller vill inte förstå). Hur ändrar man på detta kortsiktiga tänk? Går det över huvud taget?
        Det är klart att det går, men det kommer att ta väldigt lång tid om sportfisket utvecklas enligt business as usual (med konsekvensen att generation efter generation gör om samma gamla enkla misstag). Så länge det inte finns större kunskap om miljö- och fiskevårdsfrågor bland sportfiskare, en vilja och därmed grund för att kontinuerligt försöka utveckla sportfisket till att bli mer hållbart i sin helhet, så tror jag att problemen sannolikt alltid kommer att ligga steget för olika små enskilda förbättringar och lösningar här och där. Det tog väl 30 år att etablera Catch & Release som en naturlig fiskevårdsåtgärd bland en majoritet av Sveriges, men det skedde knappast av insikt, vilja och sprunget ur ett tänkande om långsiktig hållbarhet rent generellt sett, utan som en av nöden tvungen åtgärd (och som kanske lyckats rätt bra enbart pga att den råkar vara enkel att förstå, billig och kräver minimalt av uppoffring). Först när yngre sportfiskare ser och lär av äldre sportfiskare, sportfiskeprofiler och sportfiskemediarepresentanter att fiska hållbart ”på riktigt”, så tror jag att en verklig förändring kan komma att ske mot hållbarhet inom sportfisket. Men när nya generationer sportfiskare fortfarande årtionde efter årtionde lär sig att traditionella sportfiskevärderingar som att fånga störst, fånga mest, visa upp fångsten och att vinna tävlingar är vad som gäller + att de också skall köpa enorma massor av prylar och alltid sträva efter att maximera sina fiskeupplevelser i alla lägen, så kommer förändringen sannolikt att gå extremt långsamt på hållbarhetsområdet. Detta sätt att tänka sportfiske på skapar för det mesta bara en statusjakt och en tävlingshets bland sportfiskare som på många sätt blir mycket kostsamt på fler plan än det ekonomiska (och vad blir det då för pengar och kraft över för miljö- och fiskevård där ute vid fiskevattnen?) Förändringen mot ett mer hållbart sportfiske kommer att ske, var så säker på det, men kommer det att ske tillräckligt snabbt? Många Svenska yrkesfiskare började mot slutet av katastrofen att förstå att tanken om att alltid fånga större, fånga mer och att resa allt längre bort (till en ständigt stigande kostnad) för att försöka maximera fisket, är fullständigt absurt ur ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv, men de fortsatte ändå till dess det var för sent att vidta verkningsfulla åtgärder (och tusentals tvingades sluta med vad de kanske gillade bäst och levt för hela sina liv). Vad skiljer egentligen dagens sportfiskare från gårdagens yrkesfiskares sätt att se på sitt fiske, egentligen? Är det enbart att de ena vill maximera vinsten och de andra vill maximera fiskeupplevelsen, eller finns det något annat hos oss sportfiskare i allmänhet som kan vara avgörande till fördel för att sportfisket skall kunna bli långsiktigt hållbart (eller är vi av samma sort fast med andra typer av fiskeredskap). Det är en fråga som jag ibland ställer mig själv och andra sportfiskare? Än så länge saknar jag bra svar.

        Kommentera


        • #34
          klubbar rubbet på 90-talet, möjligen släppte vissa tillbaka de minsta och kände sig säkert nöjda med det.
          Det har klubbats Gös i stora mängder i det vattnet X-antal 100 eller 1000 år före 90 talets gubbar och det finns fortfarande fisk att dra upp, tror man ska börja leta någon annan stans om fisken minskar så snabbt att man måste börja sätta ut.

          Självklart är det inte fel att släppa tillbaka fisk men man kanske skall släppa tillbaka och spara i varierande storlekar för att hålla en vettig balans och inte enbart dom stora i förhoppning om att man ska kroka dom fler gånger och då i större format.
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-06-05, 22:17.

          Kommentera


          • #35
            Lova att du gör både oss och dig själv att du inte skriver något så oigentänkt som detta igen. Det du skriver om är något du totalt saknar kunskap och insikt i.

            Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Storleken på fisk har inget med gener att göra, det är temperatur och mattillgång under uppväxten som är avgörande.
            Ser man till att vattnet och födo-tillgången är ok och man har tur med vädret får man gott om fisk i bra storlek annars inte.

            Finns ingen fisk som har samma genuppsättning som en annan, deras gener muterar och korrigerar sig själv så vem som är hona och hane är betydelselöst för ynglens genuppsättning.
            Ni kan se det på att inga fiskar i samma kull ser lika dana ut oavsett föräldrar.

            Kommentera


            • #36
              Lova att du gör både oss och dig själv att du inte skriver något så oigentänkt som detta igen. Det du skriver om är något du totalt saknar kunskap och insikt i.

              Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Storleken på fisk har inget med gener att göra, det är temperatur och mattillgång under uppväxten som är avgörande.
              Ser man till att vattnet och födo-tillgången är ok och man har tur med vädret får man gott om fisk i bra storlek annars inte.

              Finns ingen fisk som har samma genuppsättning som en annan, deras gener muterar och korrigerar sig själv så vem som är hona och hane är betydelselöst för ynglens genuppsättning.
              Ni kan se det på att inga fiskar i samma kull ser lika dana ut oavsett föräldrar.

              Kommentera


              • #37
                Hej. Nu skall jag lära dig något chockerande

                Det är ytterst ovanligt att man i överhuvudtaget fångar gös över 3kg i ett normalt nät avsett för gös. Gösen är lynnig, rör sig försiktig och kan i princip enbart fångas i nät om den attackerar en betesfisk som fastnat eller har ytterst otur. Detta är förstahandsinformation som jag litar på från många som husbehovsfiskat gös under decennier (som för den del även är sportfiskare).

                Alltså behöver inte ett reglerat nätfiske på gös begränsa fisket på troféfisk i en alltför stor utsträckning då man skördar inom rätt intervall hos populationen. Däremot ser jag att det är roligare och på alla sätt bättre att fånga sina matfiskar med spö där man inte alls får samma bifångst och kan rikta sitt fiske mot just den matfisk man vill ha.

                Jag förstår vad du menar med att det finns en poäng i att mäta längd istället för vikt. En intressant diskussion som bör utvecklas i särskild ordning.

                Ursprungligen postat av Caledonia Visa inlägg
                Tobias

                Fönsteruttag där nätfiske tillåts! Hur går den kombinationen ihop?
                Varför jobbar inte Sportfiskarna mer för att det skall vara längden som räknas istället för vikten? Så att fiskarna får möjlighet att leka i fred.

                //Martin

                Kommentera


                • #38
                  Ps. Man kommer till bukt med husbehovsfisket på samma sätt som sportfisket - regleringar! Var aktiva i era FVO och presentera åsikter fria från värderingar och baserade på ren fakta. Genom att spela med korten på bordet så kommer ALLA bli vinnare. Som i detta fall, hårdare fångstregleringar kommer ge mer och större fiskar. Vem skall klaga? Gör man ett gediget förarbete och tar fram den fakta som finns är det omöjligt att dementera detta.

                  Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                  Hej. Nu skall jag lära dig något chockerande

                  Det är ytterst ovanligt att man i överhuvudtaget fångar gös över 3kg i ett normalt nät avsett för gös. Gösen är lynnig, rör sig försiktig och kan i princip enbart fångas i nät om den attackerar en betesfisk som fastnat eller har ytterst otur. Detta är förstahandsinformation som jag litar på från många som husbehovsfiskat gös under decennier (som för den del även är sportfiskare).

                  Alltså behöver inte ett reglerat nätfiske på gös begränsa fisket på troféfisk i en alltför stor utsträckning då man skördar inom rätt intervall hos populationen. Däremot ser jag att det är roligare och på alla sätt bättre att fånga sina matfiskar med spö där man inte alls får samma bifångst och kan rikta sitt fiske mot just den matfisk man vill ha.

                  Jag förstår vad du menar med att det finns en poäng i att mäta längd istället för vikt. En intressant diskussion som bör utvecklas i särskild ordning.

                  Kommentera


                  • #39
                    Lova att du gör både oss och dig själv att du inte skriver något så oigentänkt som detta igen. Det du skriver om är något du totalt saknar kunskap och insikt i
                    Jag är glad att denna funktion att reparea fel och mutera genuppsättningen finns hos fisk annars hade inaveln i mindre sjöar för länge sedan ställt till med en katastrof.

                    Ett annat sätt för fisken att ta hand om inaveln är att korsa mellan generationer så inte alla fiskar som parar sig är ungefär jämngamla, där har man ytterligare en anledning till att ha varierande storlek på fisken....
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-06-05, 22:59.

                    Kommentera


                    • #40
                      Kan du utveckla dittresonemang med mutation? Det andra du skriver är väldigt intressant med men det du skriver om mutationerna skulle jag gärna vela att du skriver ut lite mer extensivt så alla kan se vad du menar

                      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Jag är glad att denna funktion att reparea fel och mutera genuppsättningen finns hos fisk annars hade inaveln i mindre sjöar för länge sedan ställt till med en katastrof.

                      Ett annat sätt för fisken att ta hand om inaveln är att korsa mellan generationer så inte alla fiskar som parar sig är ungefär jämngamla, där har man ytterligare en anledning till att ha varierande storlek på fisken....

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                      3 svar
                      470 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                      0 svar
                      85 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                      5 svar
                      686 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                      5 svar
                      190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Startad av Havsöringsfiskareösterlen, 2023-08-07, 17:29
                      2 svar
                      246 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Havsöringsfiskareösterlen  
                      Arbetar...
                      X