Spöknät Yngaren Sörmland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöknät Yngaren Sörmland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Förskräckligt! Alldeles förskräckligt! Och i likhet med andra miljöbrott i praktiken helt riskfritt att ägna sig åt i Sverige.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Whiggen Visa inlägg
      Vi har en stuga på ett stugområde rakt över sjön vid åkerö (Bo Hage).
      Vi är ibland ute med båten o fiskar lite och det skulle vara intressant att få se på en karta vart du har gjort dina fynd.
      Det är möjligt att man skulle kunna hjälpa till att jaga spöknät dom gånger man är ute.
      Låter jättebra Dom är hittade vid området utanför sundet vid åkerö, ungefär här:
      Click image for larger version

Name:	spöknät.png
Views:	1
Size:	37,9 KB
ID:	1775121

      Tyvärr började jag spara draggrutter först efter dessa tre fynd men har nu sparat lite. Tanken är att kanske ha en karta uppe på forumet med (allas) dragna rutter som uppdateras, så man inte drar samma sträcka två gånger. Så det är jättebra om man har en gps där man kan spara rutten/rutterna, men alla insatser är såklart varmt välkomna.

      Sen har jag nu beställt autochart till mitt humminbord 598 så jag kan göra bottenkartor, dels såklart för fisket men också för detta, vi får se hur det blir.

      Tror faktiskt att det kan gå rätt fort att dragga igenom ett stort område om man samarbetar lite, många sportfiskare har gps och om man tar en liten draggrepa nån gång ibland så blir det nog till slut många streck på kartan. Sen kanske man kommer se någon slags tendens i vart näten brukar ligga.

      Det tragiska är ju dock att även om man draggat igenom en hel sjö, så om det fortfarande fiskas med nät så kommer det fortsätta tappas nät, om inte det sker en ordentlig skärpning hos nätfiskarna..

      Med tanke på alla petiga restriktioner det finns på sportfiskare så är det ju rent komiskt hur lite koll man har på dom som lägger nät.

      Kommentera


      • #13
        Egentligen är ju detta en alldeles lysande ide för en kampanj tex i sportfiskarnas regi.
        Typ dragga spöknät, vinn en fiskegrej.
        Jag ska iaf testa lite försiktig i sjön jag fiskar i.
        Ska bara jaga lite först. Det drar ju igång imorgon.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

        Kommentera


        • #14
          Tragiskt, fattar dock inte hur man tappar nät, slarviga skarvar mellan nät och boj eller?
          Är uppväxt bland gamla yrkesfiskare å har aldrig hört talas om fenomenet.
          -----------PB's!-----------
          Gädda 8,7 kg
          Harr 0,5 kg
          Abborre 0,8 kg
          Torsk 2,4 kg
          Havsöring 3,5 kg
          Näbbgädda
          Strömming
          Mört
          Skrabb

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg

            Låter jättebra Dom är hittade vid området utanför sundet vid åkerö, ungefär här:
            [ATTACH=CONFIG]71220[/ATTACH]

            Tyvärr började jag spara draggrutter först efter dessa tre fynd men har nu sparat lite. Tanken är att kanske ha en karta uppe på forumet med (allas) dragna rutter som uppdateras, så man inte drar samma sträcka två gånger. Så det är jättebra om man har en gps där man kan spara rutten/rutterna, men alla insatser är såklart varmt välkomna.
            Hur har det gått för dig med det här projektet? Är det fortfarande problem med nät/spöknät på Yngaren? Håller på och kikar på ett hus i närheten så är högst intresserad av att få lite koll på fisket

            Kommentera


            • #16
              Har sedan länge flyttat därifrån. Har ingen aning om hur många nät som ligger kvar på botten, men det finns ju garanterat fler.

              ​​​​​​Ni som njuter av fisket i Yngaren, gör gärna en god gärning någon blåsig dag och lägg i en dragg, det är rätt spännande. Och lägg upp skrytbilder på nätet om ni fått något.

              Det är väl dessutom inget speciellt med Yngaren i detta avseendet. Gäller väl dom flesta vatten med nätfiske.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
                Har sedan länge flyttat därifrån. Har ingen aning om hur många nät som ligger kvar på botten, men det finns ju garanterat fler.

                ​​​​​​Ni som njuter av fisket i Yngaren, gör gärna en god gärning någon blåsig dag och lägg i en dragg, det är rätt spännande. Och lägg upp skrytbilder på nätet om ni fått något.

                Det är väl dessutom inget speciellt med Yngaren i detta avseendet. Gäller väl dom flesta vatten med nätfiske.
                Har faktiskt flyttat dit nu. Har tyvärr hittat några spöknät med hjälp av sidescan, som jag tänkt plocka upp till våren :-)

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Goosel Visa inlägg

                  Har faktiskt flyttat dit nu. Har tyvärr hittat några spöknät med hjälp av sidescan, som jag tänkt plocka upp till våren :-)
                  Varför vänta?

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

                    Varför vänta?
                    Exakt dra upp skiten nu så slipper massa fiskar plågas ihjäl under vintern!

                    Kommentera


                    • #20
                      Han kanske redan har tagit upp båten för vintern

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                      3 svar
                      447 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                      3 svar
                      446 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                      0 svar
                      85 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                      5 svar
                      684 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                      5 svar
                      189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Arbetar...
                      X