Katastrofsiffror för havsöringen i Älvkarleby och Östersjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Katastrofsiffror för havsöringen i Älvkarleby och Östersjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Katastrofsiffror för havsöringen i Älvkarleby och Östersjön

Havsöringsfångsterna i Älvkarleby har minskat med nästan 80 procent de senaste 15 åren. "Vi var ett av Europas bästa öringsvatten. Nu är det mycket sämre", säger Jan-Olof Olsson på Älvkarleby sportfiske om utvecklingen.

Även fångsterna i Östersjön har rasat under 2000-talet och forskarvärden står frågande till varför.

Läs Arbetarbladets artikelserie och kommentera gärna på hemsidan. Vad tror du nedgången beror på? Hur är havsöringsbestånden i dina hemmavatten? Vad bör göras åt problemet?

/Erik Jerdén, reporter på Arbetarbladet.

Tråden har legat till sig ett tag, men det är en intressant frågeställning. Här nere i Blekinge har vi flera åar som för Havsöring, varav Mörrum är den mest kända och största producenten av smolt.
    Det har varit en kraftig minskning av fångsterna av Havsöring här också, med undantag av några år med bättre tillgång. De efterforskningar jag gjort pekar mot att fisketrycket på havsöringen i havet har minskat under senare år. Fisketrycket på laxen är svårare att uttala sig om då den i regel rör sig längre ut till havs. Däremot har vi fått en kraftigt ökad stam av säl längs hela kusten som ibland syns ända inne vid åmynningarna. Givetvis sätter en stor sälstam i sig betydande mängder med fisk så det är säkert en bidragande orsak till minskningen. Även stammen av skarv ökar.

Utöver det har vi ju haft perioder med "laxdöd" i Hanöbukten. Det gör ju att man snabbt misstänker miljöförändringar som börjar ge utslag på fiskens överlevnad i hav och vattendrag. Givetvis måste man också fundera på resultatet av både den naturliga leken i åarna samt utsättningen av odlade smolt.

De akuta åtgärder man bör göra är ju att snarast möjligt sätta igång massiv forskning rörande frågeställningen. Det finns också utrymme för att genom jakt minska stammen av såväl säl som skarv.
    Fortsätter minskningen under de närmsta åren anser jag att man dessutom bör stoppa allt fiske efter lax och havsöring, inklusive sportfiske i åar och hav.

Kommentera

Jag har hållit på med jakt i många år innan jag fick återfall till fisket.
      Vi ser tydligt predatorernas påverkan på jaktbart vilt.
      Tex om man inte håller efter rävstammen kommer man att ha en tydligt reducerad stam av rådjur.
      Vidare: Kråkfåglar går hårt åt övriga fåglars ägg och ungar, tex tjäder och orre...
      ...så jag vill gärna se ökad jakt på säl, skarv, mink för att hjälpa öringstammarna.
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
      28 svar
      2 644 visningar
      12 gillar
      Senaste inlägg .art
      av .art

Startad av Stoerfiskarn, 2024-05-13, 11:40
      7 svar
      488 visningar