Sportfiskare omnämns i negativ ton i energidebatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiskare omnämns i negativ ton i energidebatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
    Nja fisketurismen kan aldrig rent ekonomiskt komma i närheten av vad ett vattenkraften ger. Det ekonomiska argumentet kan man glömma
    Jag bor i Värmland och där är Klarälven uppstyckad med kraftverk med jämna mellanrum och skulle inte dessa finnas har vi haft en av världens bästa fiskevatten som hade genererat otroliga intäkter genom turism osv.

Vi har miljöanpassat våran bilpark till en av världens renaste , den resan måste även göras med elkraften

Kommentera

Ursprungligen postat av bombertony Visa inlägg
      Jag bor i Värmland och där är Klarälven uppstyckad med kraftverk med jämna mellanrum och skulle inte dessa finnas har vi haft en av världens bästa fiskevatten som hade genererat otroliga intäkter genom turism osv.

Vi har miljöanpassat våran bilpark till en av världens renaste , den resan måste även göras med elkraften
      Jag vill inte trampa på några ömma tår, men just renheten är väl kraftindustrins främsta argument för fortsatt utbyggnad och dispenser från miljökraven...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        Jag vill inte trampa på några ömma tår, men just renheten är väl kraftindustrins främsta argument för fortsatt utbyggnad och dispenser från miljökraven...
        Visst är det så, men vattenkraften förstör naturen o mycket djurliv...även kärnkraften är väl miljövänlig, tills det händer något....

Kommentera

Visst är det så, men vattenkraften förstör naturen o mycket djurliv...även kärnkraften är väl miljövänlig, tills det händer något....
          Obs! Mitt inpass ska inte ses som ett försvar för kraftbolagens ovilja att göra rätt för sig! Bara ett påpekande att det tycks vara ett argument som förlåter alla övriga övergrepp på naturen och som sådant säkert komma att användas frekvent i kampen mot de nya reglerna. I övrigt håller jag med dig fullt ut!

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Jag har i flera trådar med Brownie ang. älvräddarna varnat för att sportfiskarna kan komma att hamna på endera sidan i den för svenska folket så känsliga energidebatten. Man kan ju tycka att det är både bra och intressant att man ser sportfisket som en så betydande grupp att den är värd att nämna i sammanhanget. Men det kan också ses som ett "bad sign" på att vi stämplas liksom miljömuppar och kärnkraftmotståndare som en grupp människor som bara vill ha och inte är något att bry sig om.

Tyck till själva vad ni känner om detta:

Citat:
            "Intressant nog så vill, som bekant, man nu också skrota svensk vattenkraft så sportfiskarna kan fiska som på 1800-talet igen. Det finns fina kolkraftverk i Tyskland vi kan importera el från. Eller så bygger vi moderna kärnkraftverk, nu när vattenkraften ska rivas."

Hämtat från en artikel om att OKG-1 ska stängas.
            Det är väl OK. Jag tycker och brukar säga ett de flesta energibolag är samvetslösa och penningkåta miljöbusar så att de inte älskar mig eller de som tycker som jag är väl knappast överaskande. Det är snarast befriande när de inte är så politiskt korrekta i sina uttalanden utan klart visar var vi har dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              Har du länk till sidan där du hittade detta citat ?
              Jodå ! Nu är artikeln inte speciellt upplysande, snarare kort och rel. innehållslös. Men jag reagerade på att skribenten la till dessa (för mig) nedlåtande ord om sportfisket på slutet. Den finns att hitta på flera ställen och det är samma artikel, här är några. Men även om man lätt kan avfärda denna skibent som en idiot med idiotiska argument så finns det tillräckligt många idioter i det här landet för att göra livet surt för några 100-tusen sportfiskare.

Som sagt från att frågan öppnats så tar det lång tid till att komma till ett beslut. Så dessa 500 MW el kommer att finnas i alla fall några år till. Här är en annan artikel om denna nyhet där reportern INTE valt att göra detta påhopp på sportfisket.

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hej Tony S.;

Som landskap med stora och små sjöar samt älvar vill jag påstå att just Värmland hyser världens bästa fiskevatten med Vänern fiskemässigt som en enda stor "jättediamant"....

Nämner man sedan värmlänningar och värmländskor då finns det nog inga trevligare människor på den här planeten...

Ack Värmeland du sköna!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Det är väl OK. Jag tycker och brukar säga ett de flesta energibolag är samvetslösa och penningkåta miljöbusar så att de inte älskar mig eller de som tycker som jag är väl knappast överaskande. Det är snarast befriande när de inte är så politiskt korrekta i sina uttalanden utan klart visar var vi har dem.
                  Hej Lausvik ! Men vad jag kan se så är det inte något energibolag eller representant för dessa utan en fristående skribent som står bakom orden och har denna syn på oss sportfiskare. Och att tycka det är befriande får stå för dig. Som någon sa så är det nog inget att bry sig om, men finns det en kan det finnas 2, och 2 kan bli flera så jag tar i alla fall orden på allvar.

Texten återfinns på en större blogg som beskriver sig själv såhär:

Bloggen Cornucopia? är Sveriges största oberoende blogg inom finans, ekonomi och miljö, samt en av de största inom politik. Enligt Google Analytics var trafiken 44 033 unika besökare, som besökte bloggen 113 244 gånger och tittade på 196 455 sidor under vecka 51 år 2013.

Åsikter på den här bloggen behöver på inget sätt vara skribenternas egna åsikter och ska inte blandas ihop med skribenterna personligen. Här kommer ni få läsa inkonsekvent information och inkonsekventa och motsägelsefulla åsikter. Det finns rent av ett självaändamål i att säga emot sig själv och sina egna värderingar.Det som inte tål annorlunda infallsvinklar förtjänar inte att diskuteras alls och det finns inga åsikter som inte kan ändras snabbt, eller över tiden. Därför kommer ni garanterat hitta inlägg som är fel eller motsäger äldre inlägg.

Bloggen drivs av Förlag Ängsjödal och ansvarig utgivare och huvudskribent är Lars Wilderäng. Genom att publiceras av ett bokpublicerande förlag, registerat hos Myndigheten för Radio & TV, omfattas bloggen av källskydd.
                  Måste förtydliga så här i efterhand: Denna blogg är för övrigt väldigt trevlig och intressant att läsa. Finns en hel del spännande och intressanta inlägg där. som dessa: och m m mer

Man får hoppas att dessa ord om sportfisket va en plump i protokollet.
                  Senast ändrad av Exxet; 2014-01-28, 17:41.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Tony S.;

Som landskap med stora och små sjöar samt älvar vill jag påstå att just Värmland hyser världens bästa fiskevatten med Vänern fiskemässigt som en enda stor "jättediamant"....

Nämner man sedan värmlänningar och värmländskor då finns det nog inga trevligare människor på den här planeten...

Ack Värmeland du sköna!

Old Firehand

Hejsan old firehand

Visst är Värmlandsfolket det bästa och givetvis har vi grymma vatten speciellt på gädda ,men lax o öringbestånden kan bli mycket bättre/större.

Kommer lägga en beställning med bombers här framöver... Ledad 16-j på vårfisket är ett måste

Kommentera

i så fall var det ett bra tag sedan vi gjorde det då vi har Europas 5:e äldsta bilpark med en snittålder på nio år på våra bilar....
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                      46 svar
                      3 203 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Jester Burk II  
                      Startad av Reekie, 2024-07-22, 22:30
                      7 svar
                      496 visningar
                      1 gilla